Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Praha, 30. ledna 2025 – Kolikrát už jste ráno při odvozu dětí do školy dostali menší záchvat vzteku při zjištění, že bez oškrábání zamrzlého předního okna neodjedete? A zalitovali, že nemáte vyhřívané čelní sklo? Nejste v tom sami, tato výbava získává každoročně na popularitě. Podle statistik největší tuzemské prodejní sítě ojetých vozů AAA AUTO mělo vyhřívané čelní sklo před deseti lety pouhých 5,5 procenta aut, která v roce 2015 prodali. Loni, o devět let později, už to byl dvojnásobek. Stejný poměr je pak i u další „zimní vymoženosti“ – vyhřívaných sedadel.

V roce 2015 mělo vyhřívání sedaček 28 procent aut z naší nabídky, loni už jich bylo 59 procent, tedy více než dvojnásobek – tedy už nadpoloviční většina vozů, které prodáváme. Je tedy vidět, že výbava, která dřív bývala téměř výhradně doménou luxusních vozů, postupem času ‚propadá‘ do nižších segmentů. Dnes už mívají vyhřívané sedáky klidně i malá auta typu Škoda Fabia,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, která provozuje největší středoevropskou síť prodejců ojetin AAA AUTO a Mototechna.

Vyhřívat, nebo škrabat?

Vyhřívaná čelní skla bývají technicky řešena dvěma způsoby. „Tím starším a rozšířenějším jsou tenoučké wolframové drátky, vložené do fólie mezi vrstvami skla. Mnoha lidem ovšem drátky v zorném poli vadí, zvlášť když řídí za tmy, protože koncová a hlavně brzdová světla aut vytvářejí v drátcích jakýsi halo efekt či světelnou auru,“ popisuje Vaněček, podle nějž je elegantnější modernější způsob, spočívající v tenké kovové vrstvě, napařené rovnou do skla. „Tam už žádný rušivý efekt nevzniká, sklo vypadá úplně stejně jako to obyčejné,“ dodává. Drátková skla mívají z nejprodávanějších modelů například Škody Fabia, Scala a Kamiq, ostatní modely od octavie výše mohou mít sklo s kovovou vrstvou. Podobně je to i u většiny dalších značek, levnější modely se musejí spokojit s drátkovým systémem, luxusnější modely bývají osazeny lepším řešením.

Vyhřívané sklo je možné i vyměnit za to obyčejné v případě, že okno praskne třeba po nárazu kamínku. Kutilové to zvládají i svépomocí, lepší je však nechat to autoelektrikářích. Pokud sklo nerozbijete, jeho bezproblémová životnost by měla být zhruba kolem deseti let u drátkového systému, pak mohou drátky degradovat. Skla s kovovou vrstvou by měla vydržet déle.

Pokud vyhřívané sklo nemáte, budete muset škrabat. I zde však může pomoci „mechanizace“ – neboli elektrická škrabka. Jak funguje? „Šestice plastových břitů rychle rotuje, čímž rozbíjí námrazu. Je to efektivní, ale dost hlučné, ráno tím spolehlivě vzbudíte sousedy v ulici. Je třeba škrabku pevně držet a pohybovat s ní jejím gumovým nárazníkem směrem k těsnění oken, abyste ho nepoškodili. Naopak poškrábání oken se bát nemusíte, v praxi se nám nepotvrdilo," říká Vaněček. Elektrické škrabky vyrábí několik firem, ty nejlevnější se dají pořídit za 400 korun, značkové vyjdou na cca 1 200 Kč.

Neseďte v teple dlouho

Vyhřívané sedačky jsou na trhu mnohem déle než skla, jsou také mnohem rozšířenější. Fungují na jednoduchém principu odporového drátu, navinutého několik centimetrů pod potahem sedačky. Po zapnutí ohřevu začne drátem proudit elektrická energie, čímž se ohřeje a s ním i celé sedadlo. „Dříve se stávalo – problém s tím mívala třeba značka Chrysler – že drát byl příliš silný a po delším zapnutí dokonce dokázal propálit sedačku. V posledních letech už nebývají s vyhříváním žádné potíže. Nabízí ho naprostá většina výrobců, u luxusnějších vozů vyšších tříd bývá vyhřívání sedadel k dispozici i pro zadní sedačky,“ říká Petr Vaněček.

Na rozdíl od skel je dodatečná montáž vyhřívání sedaček poměrně jednoduchá. „Nejlevnější cestou k zádům v teple jsou potahy se zapojením do autozásuvky, které se dají koupit za zhruba pětistovku. Za cirka 1 500 korun si můžete nechat instalovat dodatečný ohřev rovnou do originálního sedáku, tedy pod čalounění, stále ovšem s externím dvanáctivoltovým napájením,“ dodává Vaněček.

Vytápěné sedačky však mají i jedno riziko, o němž se málo mluví. „Nepoužívejte vyhřívání příliš dlouho – je to sice příjemné, ale dochází přitom k nežádoucímu prohřátí zádových svalů, které jsou po vystoupení z auta mnohem náchylnější k prochladnutí. Dalším rizikem je, že dlouhodobé sezení v teple má negativní vliv na mužskou plodnost,“ varuje Petr Vaněček a radí používat výhřev pouze na chvíli po rozjezdu a třeba po deseti minutách ho vypnout. „Pro zvýšení komfortu to stačí, svému zdraví tak jen prospějete,“ uzavírá.

Výbava aut v síti AAA AUTO a Mototechna

 

Rok

% aut s vyhřívaným čelním sklem

% aut s výhřevem sedaček

2015

5,6

27,9

2019

7,1

44,1

2022

9,4

54,2

2023

9,2

54,6

2024

10,2

59,1

 

 

 

 

 

 

 




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 55 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.