Ceny ojetin od začátku roku vzrostly o 6,5 procenta na 304 230 korun
Praha, 6. srpna 2025 – Počet prodaných aut na českém sekundárním trhu meziměsíčně i meziročně mírně poklesl na 63 272 aut a blíží se lednovým letos nejnižším hodnotám. Pokles se týká převážně soukromých inzerentů, velká autocentra jako AAA AUTO propad v prodejích nehlásí, naopak potvrzují rekordní prodeje. Na trhu zároveň pokračuje postupný nárůst cen, od začátku roku již o šest a půl procenta na 304 230 korun. Vyplynulo to z nových očištěných prodejních dat, která zpracovali analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Pokles v prodejích během letní sezóny není ničím netradičním. Pozorujeme to na evropském sekundárním trhu každým rokem, a to obzvláště v případě individuálních prodejů. Když se podíváme na počet inzerovaných aut, nabídka se dlouhodobě jen v česku drží na sto padesáti tisících a neklesla ani v létě. Trh spolu s prázdninami prostě zpomalil a čeká na standardně nejsilnější podzimní sezónu,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Zároveň ale prozrazuje, že se nižší prodeje netýkají celého trhu: „Ne všichni velcí prodejci ale hlásí pokles prodejů. Například v naší skupině naopak prodeje rostou a červenec se stal nejen nejsilnějším červencem v naší tři a třicetileté historii, ale i nejlepším měsíčním výsledkem vůbec. Za poslední měsíc jsme v AURES Holdings prodali na deset a půl tisíce aut, meziročně o 5,6 procenta více. “
Pokud jde o vývoj průměrné ceny, pokračuje po loňské stagnaci její postupný růst, a to i přes meziměsíční pokles. V červenci se průměrná cena ojetého vozu vyšplhala na 304 230 korun, to je o 6,5 procenta více než v lednu. „V červnu průměrná cena ojetých aut vyskočila neobvykle vysoko na 311 tisíc korun, v červenci se opět vrátila na únosnější hladinu 304 tisíc. Ceny ale nadále porostou, a to obzvláště v důsledku zavádění amerických cel na nové vozy, které v postupně ovlivní i sekundární trh. Toto červencové „zlevnění“ bylo bohužel spíše dočasné,“ upozorňuje Petr Vaněček.
Mezi prodanými ojetými vozy sice v červenci stále vedly naftové motorizace s 51,1 procenty, ovšem ještě loni byl podíl nafťáků výraznější, přes 54 procenta. Benzínové vozy dosahují podílu 43,6 procenta, hybridy 1,9 a elektromobily 1,6. „Je vidět, že se i na sekundární trh propisuje trend toho primárního, kde už zcela dominují benzinové motorizace s více než 65 procenty prodejů. Nafta má necelých 21 procent, elektromobily pak více než šest procent, dalších 4,5 procenta mají hybridy,“ říká Petr Vaněček s tím, že vývoj je jednoznačný. „Moderní turbobenziny mají stejně nízkou spotřebu jako diesely, s elektrickou výpomocí pak ještě nižší, obejdou se však bez složitých emisních systémů. Za několik let bude poměr na sekundárním trhu podobný, složité naftové motory z trhu téměř vymizí,“ míní.
Na trhu se od března letošního roku každý měsíc prodá alespoň tisíc čistě bateriových aut. Poptávka v tomto segmentu neklesá zdaleka tolik jako zbytek trhu. Poslední meziměsíční pokles byl jen v řádech menších desítek kusů. „V procentním srovnání jde o tří procentní pokles prodejů elektromobilů ku osmiprocentnímu poklesu celého trhu. Nižší poptávku nevnímáme ani u nás v AAA AUTO, kde jsme v rámci celé skupiny letos prodali již na tisíc elektromobilů, tedy více než dvojnásobek toho, co v loni za celý rok,“ upřesňuje Petr Vaněček. Nejprodávanějšími elektromobily jsou nadále Tesla Model 3, Škoda Enyaq a kompaktní BMW i3. V celkovém pohledu pak na českém sekundárním trhu vede stále trio Škodovek – Octavia, Fabia a Superb.
Pokrok se netýká jen nárůstu prodejů alternativních paliv, ale jde ruku v ruce i s dalšími technologiemi. Například automatická převodovka je stále oblíbenější. Letos v červenci tvořil podíl těchto aut již 41,8 procenta. Není překvapením, že průměrná cena aut s automaty je dvoj a půl násobně vyšší než těch s manuály - 478 versus 179 tisíc Kč. Svoji roli tu hraje stáří, které je v případě automatů v průměru devítileté, kdežto u manuálů čtrnáctileté. Zároveň jde většinou o luxusnější vozy. Například mezi hybridy a elektromobily už prakticky žádné manuální převodovky nenajdeme.
Nejprodávanější modely aut v červenci 2025 na českém trhu a jejich průměrné hodnoty: |
||||
|
Model |
Průměrná cena |
Průměrný nájezd |
Průměrné stáří |
1. |
Škoda Octavia |
218 485 Kč |
181 071 |
11 |
2. |
Škoda Fabia |
127 680 Kč |
158 369 |
13 |
3. |
Škoda Superb |
390 130 Kč |
172 297 |
8 |
4. |
Volkswagen Golf |
188 360 Kč |
183 557 |
14 |
5. |
Volkswagen Passat |
241 588 Kč |
209 065 |
11 |
6. |
BMW 3 |
220 609 Kč |
209 857 |
15 |
7. |
Škoda Kodiaq |
745 979 Kč |
110 984 |
4 |
8. |
Ford Focus |
129 332 Kč |
178 053 |
13 |
9. |
Hyundai i30 |
261 906 Kč |
113 643 |
7 |
10. |
Volkswagen Touran |
200 592 Kč |
206 261 |
13 |
--------------------------------------------------------------------
Společnost AURES Holdings dlouhodobě monitoruje situaci na sekundárním inzertním trhu a neustále se snaží zdokonalovat interní metodiku vypočtu, která se zaměřuje primárně na ojeté vozy. Tuto oblast má v rámci skupiny na starosti samostatná divize Resulmatic. Za pomoci AI analýz dokáže rozpoznat, které auto bylo skutečně prodáno a už se neobjevuje v inzerci, i to, které se tam opakovaně vrací. Je to nejpřesnější popis reálného stavu tuzemského sekundárního trhu, který v současnosti máme k dispozici.