Co říká na aktuální vývoj v segmentu ojetých vozů zakladatel největšího evropského autobazaru Anthony James Denny?
Světová hospodářská krize postihla nejen segment nových vozů, ale i trh s ojetinami. Změny pocítili také ve společnosti AAA AUTO, která má pobočky i v dalších evropských zemích.
Rok 2008 byl plný změn. Jak se to projevilo na smýšlení motoristů, o které vozy stoupl zájem a co se prodává hůře?
Mnoho řidičů se zaměřilo daleko více na cenu vozu, začali preferovat levnější modely a úspornější motorizace. S květnovým růstem cen paliv a zejména nafty se začaly více prosazovat benzinové motory, především maloobjemové. V Česku tedy nastala situace, kterou jsme do té doby neznali. Zájem upadal především u velkoobjemových agregátů. Zákazníci už tolik nevyhledávali luxusní vozy, čtyřkolky nebo sportovní auta, u nichž se předpokládá vyšší spotřeba.
Klesla poptávka po vozech v souvislosti s hospodářskou krizí?
Ano, zpozorovali jsme určitou opatrnost, už když se začínalo hovořit o světové ekonomické krizi. Zákazníci odkládali nákupy nebo se více zaměřovali na laciné vozy. Ale už v květnu při zdražování pohonných hmot se snižoval zájem o automobily. Po jednáních s institucemi poskytujícími finanční služby jsme došli k závěru, že jen během tohoto měsíce klesl trh přibližně o 15 %.
Jak jste na nový vývoj reagovali?
Museli jsme se přizpůsobit. Proto společnost postupně snížila počet skladových vozů a přistoupila k propouštění zaměstnanců. Zaměřili jsme se na patnáct nejprodávanějších modelů. Na menšící se poptávku zkrátka bylo nutné reagovat.
V důsledku této konzervativní obchodní strategie jsme pravděpodobně v období od května do září loňského roku přišli o určitý obchodní podíl na trhu. Naši konkurenti ještě prodávali luxusnější vozy, zatímco my šli nekompromisně do obchodu s vozy patřícími do TOP 15. Díky tomu jsme se ocitli už ve třetím čtvrtletí velmi blízko pozitivnímu hospodářskému výsledku.
Projevila se nová situace na cenách ojetin?
Ve druhé polovině roku udeřila světová hospodářská krize i na český trh. Klesal zájem o auta, což se projevilo i poklesem jejich ceny, a to přibližně o 10 %. To vedlo k dalšímu razantnímu snížení počtu zaměstnanců a skladových vozidel.
Myslíte, že už ceny dosáhly dna, nebo lze očekávat další pokles?
Ceny aut se dostaly na historické minimum. Dovozci ojetin ze zahraničí budou částky těžko tlačit dolů, když stouplo euro na 27 korun. Proto myslím, že k dalšímu propadu už nedojde.
Jak jste řešili situace, kdy koruna prudce posilovala a ceny nových aut výrazně padaly? Stávalo se, že autobazar vykoupil vůz, který měl po pár měsících třeba o dvacet procent nižší cenu?
V případě snížení cen nových aut se samozřejmě následně přizpůsobují i ceny ojetých automobilů. Naší výhodou je relativně rychlá „obrátkovost“ vozů v nabídce (v průměru cca 35 dní od výkupu do prodeje), což nám umožňuje velmi pružně reagovat na změny trhu jak při nákupu aut, tak při jejich prodeji zákazníkům.
Myslíte, že teď dojde k obratu - totiž že kvůli oslabování koruny budou auta zdražovat? Nechystáte se nyní vykupovat a později za velmi výhodné ceny prodávat? Myslíte, že přijde růst cen nových i ojetých aut, který by teď měl podle ekonomické logiky následovat?
Nemyslím, že by současná situace umožňovala v nejbližší době nějaký výrazný posun cen automobilů směrem nahoru.
Jak se tedy bude podle vás trh s ojetinami vyvíjet dál?
Koncem dubna, nebo začátkem května očekáváme sezónní nárůst prodejů, stejně jako tomu bylo každý rok. Nepůjde ale o žádná závratná čísla. Pořád prodáváme slušné objemy aut i finančních služeb. Na nějakou další výraznou změnu si však budeme muset počkat přibližně do léta 2010, kdy předpokládám oživení trhu.
Co zájem o finanční služby? Projevila se nějak přísnější měřítka bank a leasingových společností, či obavy zákazníků, nechtějících se vázat ke splátkám?
K dramatickým změnám nedošlo, ale určitá opatrnost tu je. My k finančním službám nabízíme pojištění pro případ nezaměstnanosti, o které má zájem téměř každý. Je ale pravdou, že některé finanční instituce o něco zpřísnily podmínky. Chtějí více informací nebo větší první vklad přibližně o 5 až 10 procent.
Akcie AAA AUTO mají za sebou velký propad, na němž se ve druhé polovině roku podepsala i světová hospodářská krize. Jak situaci hodnotíte?
O ceny akcií se přirozeně zajímám. Nakonec jsem majoritním akcionářem, kromě toho mnoho mých známých akcie nakoupilo. Na poklesu jejich hodnoty se hodně podepsala nastartovaná expanze, kterou se nám nepodařilo vhodně načasovat. Přišla do ní hospodářská krize, což ceny akcií dále ovlivnilo. To se ale týká všech společností podnikajících v automobilovém průmyslu. Přesto musím přiznat, že jsem tak dramatický vývoj nečekal. Dle mého soudu se tak zhodnocení akcií oddálilo přibližně o dva roky.
Jaké jsou cesty ke zlepšení situace?
Věřím, že se v průběhu roku vrátíme k ziskovosti. Pořád ještě máme před sebou mírné snížení počtu zaměstnanců a další optimalizaci provozních nákladů tak, aby to odpovídalo současným podmínkám na trhu. Také budeme prodávat nevyužívané nemovitosti, například v Polsku. Když se podíváte do historie áček, zjistíte, že jsme byli v každém roce až do loňska ziskoví. Společnost celou dobu vytvářela silné finanční zázemí a to jí nyní pomůže přečkat tuto nepříznivou situaci.
Trh teď není tak velký a my se mu musíme přizpůsobit. Provozní náklady se musí vrátit na hodnotu, kterou jsme měli v roce 2001. Pak budeme zase schopni generovat slušný profit.
Říkal jste, že snižujete počet skladových vozů. Prozradíte nějaká čísla?
V jednu dobu jsme měli okolo miliardy korun právě ve skladových vozech, toto číslo se nám podařilo zmenšit na polovinu. Tím došlo k uvolnění nemalých finančních prostředků. Obměnu prodělala i oblast výkupu. Automobily mladší dvou let vykupujeme jen velmi málo, zde je totiž pokles ceny při výkyvech trhu vždy nejcitelnější.
Polsko jste už zmínil, AAA AUTO na tamním trhu ale dlouho nepobylo, proč se společnost nedokázala prosadit?
Při příchodu na polský trh jsme se vezli na vlně úspěchu a po otevření první pobočky tomu nebylo jinak. Proto jsem otevřeli další dvě a během tří měsíců jsme se stali největším prodejcem na tamním trhu. Všechny pobočky vykazovaly dobré zisky. Sektor finančních služeb ale nebyl tak vyvinutý, jako je tomu v Česku. K tomu se přidaly další problémy. Největším bylo jistě posílení polské měny, což vedlo k nárůstu importů zhruba o 40 až 50 %. Nebyli jsme schopni cenově konkurovat levným dovozům, protože nepřetáčíme tachometry a nekupujeme bouraná auta, abychom je následně opravili a prodali dál. To dramaticky zasáhlo naše prodeje. Vzhledem k tomu, že nelze předpokládat změnu ani během dvou let, rozhodli jsme se stáhnout z této lokality. Navíc polské leasingové společnosti nedokázaly přijít s takovým produktem, který by oslovil motoristy a nám umožnil dál na trhu působit.
Ještě před rokem jste hovořil i o ruském trhu, jaká je situace tam? Chystáte otevření nějaké pobočky?
Možná příští léto, nechceme jít do další tápající ekonomiky. V tuto chvíli tam nejsou žádné finanční služby pro segment ojetých vozů. Rubl oslabuje a kdybychom tam vložili nějaký kapitál, mohlo by se stát, že najednou přijdeme třeba o 20 %.
Asi nejexotičtější zemí vašeho působení je Rumunsko. Mnoho lidí si myslí, že se staré vozy v horším stavu exportují dál na východ. Co je na tom pravdy, čím vlastně jezdí typický rumunský řidič?
Není to tak, rumunské zákony jsou v tomto směru mnohem přísnější než české. Přivážené vozy musí projít dovozní technickou kontrolou. Samozřejmě na tamních silnicích jezdí spousta vraků, jde ale o automobily provozované v zemi řadu let. První registrace ojetin je velmi přísná.
Pokud jde o druhou část otázky - trhu vládne Dacia Logan. Stejně jako tady se těší značnému zájmu Fabia. Rumunští řidiči preferují dobrý stav auta, nejoblíbenější je modrá barva. Na rozdíl od Česka zde najdete více sedanů než kombíků.
V minulosti se hodně hovořilo o importu nových čínských vozů. Byla to jedna ze zvažovaných aktivit společnosti Auto Diskont, kterou jste následně koupili. Tyto plány zcela padly?
Vím, že o tom uvažoval bývalý majitel Martin Emes, ale poté, co jsme Auto Diskont koupili, se situace změnila. V tuto chvíli to neplánujeme.
Vraťme se k aktuálním tématům. Jak chcete v této složité situaci přilákat zákazníky do svých autocenter?
Můžete dělat, co chcete, ale jedinou cestou je nabízet dobrá auta za rozumné peníze. Zejména nyní v době internetu, kdy si většina zákazníků zjistí ceny snadno.
Co říkáte na nové ekologické poplatky? Vykupujete ještě vozy zatížené částkou 10 000 Kč?
Chápu, proč byly zavedeny. Asi to ale působí trochu tvrdě pro určitou skupinu lidí. Nešťastné je především načasování, když novela zákona o odpadech vstupuje v platnost v době ekonomické krize. Pro mnoho lidí teď není jednoduché investovat do jiného, mladšího auta. To ale nic nemění na skutečnosti, že staré vozy jako stodvacítky nebo favority představují velkou ekologickou zátěž a navíc neposkytnou posádce žádnou bezpečnost.
Automobily podléhající ekologickým poplatkům stále vykupujeme. Máme speciální akci pro zákazníky, kteří k nám s takovým vozem přijedou. Mohou ho použít jako akontaci a zbytek ceny uhradit formou příznivých splátek, jejichž součást tvoří pojištění proti ztrátě zaměstnání. Vykoupené auto necháme ekologicky zlikvidovat, nebo jej prodáme za minimální částku někomu, kdo jej ještě využije.
Jaké vozy dnes lidé chtějí?
Zaměřují se zejména na levnější auta. Důležitou úlohu hraje stav a jasný původ vozu. Právě proto se zákazníci tolik nezajímají o automobily dovezené ze zahraničí. Mohu říci, že se během listopadu a prosince stav na trhu stabilizoval. Zatímco dříve se nejvíce prodávaly vozy s cenou mezi 150 a 200 000 korunami, nyní je největší zájem o auta za 125 až 150 000 Kč.
Můžete doporučit ojetinu, která v následujících měsících ztratí na ceně co nejméně, a tak ji bude možné později rozumně prodat?
Je jenom jedna volba, Fabia z roku 2003 s maximálně 80 000 ujetými kilometry za 100 až 105 000 Kč. Nemá velkou spotřebu a dobře se prodává. Koupil jsem ji své dceři.