Letos v lednu Karolína Topolová, šéfka skupiny AURES Holdings, zvítězila jako manažerka v prestižní anketě Top ženy Česka. A hned ji čekala největší výzva – provést síť AAA AUTO epidemií koronaviru.
- Rozhovor spolu děláme 23. března, deset dní potom, kdy jste z nařízení vlády museli zavřít všech třiadvacet poboček AAA AUTO po celé republice. Do pátku jste prodávali 140 aut denně. V sobotu jste se probudila s vědomím, že možná neprodáte ani jedno a nebudete mít na výplaty. Co jste se rozhodla udělat?
Nejdřív jsem se musela ujistit, že se mi to nezdá. A pak nastala tvrdá práce jako vždycky, když běžný chod firmy naruší nějaké vnější okolnosti. Nejkritičtější je v takové době rychlost. Už v sobotu dopoledne jsme začali prověřovat, jestli přece jen neexistují nějaké možnosti, jak pokračovat dál, samozřejmě při dodržení všech vládních nařízení. Svolali jsme krizový štáb firmy a začali probírat jednotlivé varianty. Bylo nám jasné, že máme odpovědnost najít peníze na mzdy pro celkem tři tisíce lidí, kteří pro nás roky obětavě pracují. A také jsme začali přijímat tvrdá úsporná opatření.
- Přišli jste s nápadem posílit prodej vozů on-line, tedy obdobu prodeje zboží e-shopy, který zůstal povolen. Jak na to zákazníci reagovali?
Byla jsem sama překvapená, jak byla tato aktivita úspěšná. Nakonec jsme místo nuly tímto způsobem prodali první den asi 26 aut a pak se začal počet zdvihat. Zájem jsme podpořili masivními slevami. Nemůžete mít v autech na pobočkách uložené peníze, které potřebujete na provoz firmy, a proto jsme najeli na totální výprodej. Zákazníci si vyberou vůz na internetu, zavolají na call centrum a my jim vydezinfikovaný vůz doručíme domů. Přiveze ho zaměstnanec s ochrannými pomůckami a respirátorem. Určitě zafungovalo i vědomí, že osobní auto je v době epidemie mnohem bezpečnější dopravní prostředek než vlak, tramvaj nebo autobus. On-line prodeje samozřejmě nemohou nahradit běžné množství obchodů, ale je to významný zdroj příjmů pro alespoň omezený chod firmy.
- Původně jsme si chtěli povídat hlavně o skloubení vysoké manažerské funkce s rodinným životem, nebo o roli ženy ve firmě věnující se tak mužskému businessu, jako je prodej ojetých aut. Teď by mě spíš zajímalo, jaký dopad měla na váš život krize spojená s epidemií koronaviru…
Nejde určitě jen o mě. Všichni, od managementu až po kolegy na pobočkách, to mají v takové situaci extrémně těžké. Děti nechodí do školy ani do školky, přitom je potřeba odvést mnohem více práce než jindy. Nemůžete dát děti na hlídání prarodičům, abyste je neohrozili nákazou. K tomu uléháte a vstáváte s myšlenkou na to, že na vašich rozhodnutích závisí živobytí několika tisíc zaměstnanců a jejich rodin. Musíte žádat kolegy, aby podávali maximální výkon bez nároku na nějakou zvláštní odměnu. Po deseti dnech, kdy se věnujete práci v sobotu, v neděli, dlouho do noci, začínáte samozřejmě cítit únavu. A děti špatně chápou, že i když jste vlastně doma, nemůžete se jim věnovat.
- V AAA AUTO působíte již více než dvacet let a postupně jste se vypracovala až na tu nejvyšší pozici. Jaká byla vaše cesta?
V AAA AUTO jsem téměř celý svůj pracovní život. Před dvaadvaceti lety jsem se potkala s tehdejším majitelem AAA AUTO Anthonym Jamesem Dennym v hotelu Hilton, kde jsem měla v rámci tamního call centra na starosti program pro VIP hosty. Přesvědčil mě, abych nastoupila do Áček a založila tu na zelené louce právě call centrum. Tehdy to byla v businessu s ojetými auty naprostá novinka. Dnes má naše call centrum přes dvě stě operátorů. Nebylo to jednoduché, ale moc mě to bavilo a chtěla jsem sobě i jemu dokázat, že si mě vybral správně. Postupně jsem přebírala zodpovědnost i za další oddělení, až jsem před osmi lety dostala příležitost celou firmu vést.
- Dokážete si uprostřed největší krize, jaká obchodníky a firmy za posledních sto let postihla, vzpomenout, kdy jste se cítila pracovně nejúspěšněji a proč?
Určitě toho bylo více. Velkým úspěchem pro mě byl v roce 2007 vstup naší společnosti na burzu, kdy jsme byli jen jednou z mála firem tohoto typu na světě, která byla veřejně obchodovatelná. Druhým úspěchem byl před pěti lety prodej firmy za více než šest miliard korun novému majiteli. Za třetí, to bylo teď nedávno, když se nám za uplynulý rok podařilo ve čtyřech zemích prodat celkem 86 000 aut, tedy nejvíce v celé historii Áček.
- Myslíte si, že i přes všechno, co se v rámci epidemie u nás za poslední týdny odehrálo, budete schopni i letos dosáhnout nějakých rekordů?
Analyzujeme, jak bude celý trh automobilů teď vypadat. Mnoho automobilek během krize zastavilo nebo omezilo výrobu. Nových aut tak bude nedostatek a bude se na ně čekat. Dovoz ojetin ze zahraničí jistě také klesne kvůli uzavřeným hranicím, karanténám a omezení prodeje ve většině evropských zemí, odkud se auta hlavně vozí. A to je mezi jinými ve velké míře například Itálie. Může se klidně stát, že na nějakou dobu se stanou prodejci ojetých vozů jedním z mála míst, kde budou auta dostupná rychle a bez čekání.