Jak hodnotíte výstup českého automobilového průmyslu ve vašem segmentu za loňský rok? Které hlavní faktory ovlivnily podle vás produkci v odvětví nejvíce?
Podle našeho názoru výrobci nových vozů nezvolili dobrou cenovou politiku. Nominální pokles cen nových aut byl pouze zdánlivý, redukovala se standardní výbava, a zákazník tak byl tlačen k dokupování jednotlivých příplatkových položek, případně celých akčních paketů výbavy. Neuvědomili si, že pokud se budou neustále snižovat ceny nových vozů, nezlepší to jejich cenovou přitažlivost oproti automobilům ojetým.
Neustálé snižování cen nových aut samozřejmě automaticky snižuje ceny ojetých vozů, takže vždy budou cenově výhodnější. A nesmíme zapomenout na důležitý faktor rychlé ztráty hodnoty nových automobilů, která hned po koupi činí až 30 % a do jednoho roku v některých případech až 40 či 50 %. Proto jsou alespoň z našeho pohledu ojeté vozy stále úspěšnější, což se projevuje v našich neustále se zlepšujících prodejních i hospodářských výsledcích.
Jak se dle vašeho názoru vyvíjí registrace ojetých vozidel od začátku roku 2012 a jaké jsou vaše prognózy pro letošní rok?
Bohužel neexistují veřejně přístupné statistiky, ze kterých bychom mohli čerpat. Můžeme tedy pouze odhadovat podle vlastních plánovaných prodejů. Věříme, že letos v celé skupině dosáhneme 50 tisíc prodaných vozů. Pokud budeme vycházet z našeho odhadovaného podílu na tuzemském trhu, pak lze říci, že by se v Česku v tomto roce mohlo prodat zhruba 500 tisíc až 600 tisíc ojetých automobilů. Je samozřejmě otázka, jak tyto odhady ovlivní částečná nefunkčnost či pomalé fungování Centrálního registru vozidel. Zdá se, že minimálně v druhé polovině srpna měl tento faktor vliv i na drobný pokles našich prodejů.
Evidujete nějaké nové trendy v odvětví v posledních letech? Například i s ohledem na ekonomickou situaci?
Ano, jsme potěšeni tím, že u nás začínají kupovat poměrně luxusní vozy vyšších cenových kategorií i manažeři, což dříve nebývalo zvykem. Vypadá to, že dřívější tendence prezentovat se navenek drahým novým vozem ustoupila spíše racionální úvaze o poměru cena versus výkon. Chápeme to jako logický výsledek ekonomické krize, která naučila mnoho lidí lépe počítat. Dnes vědí, že u nás oproti novému vozu ušetří zmíněných 30 až 40 % ceny a přitom mohou mít automobil s větší výbavou, který je ještě v záruce. Například nedávno jsme vykoupili menší flotilu vládních vozů BMW, které se prodaly velmi rychle.
Zájem o zánovní vozy nás vedl i k projektu oživení značky Mototechna, pod kterou od 12. září prodáváme vozy do dvou let stáří, s maximálně 30 000 najetých kilometrů a minimální garancí na 24 měsíců. Mototechna nabídne do budoucna řadu služeb a produktů typických pro autosalon prodávající nové vozy, jako je asistenční služba, servis, půjčování náhradních vozů či kreditní karta. Pro Mototechnu jsou konkurencí prodejci nových vozů, vůči kterým se s touto značkou chceme vymezovat.
Jaký vývoj očekáváte u ojetých vozů na alternativní pohon, a to v Česku a zahraničí?
Západ Evropy má před námi ještě stále náskok, ale i v tuzemsku zaznamenáváme první snahy, které se týkají zejména elektromobilů. Proto jsme se zapojili do programu společnosti ČEZ a po Praze také v Brně budujeme již naši druhou dobíjecí stanici pro elektromobily. Postupně chceme mít tyto dobíjecí stanice na všech pobočkách, kde to bude dávat smysl.
Chceme se stát leaderem trhu s ojetými elektromobily na středoevropském trhu, a proto chceme v dohledné době začít i s testováním vozů na tento alternativní pohon v rámci naší podnikové fotily. Prognózy říkají, že do pěti let u nás bude jezdit několik tisíc elektromobilů a my chceme být připraveni s nimi začít obchodovat, jakmile se dostanou na trh ojetých vozů. Samozřejmě se věnujeme i vozům s pohonem na LPG a zkoumáme i atraktivitu trhu vozů na CNG a hybridů.
Jak si budou dle vašeho mínění v dlouhodobějším horizontu stát evropští prodejci ojetých automobilů? Podle posledních údajů Sdružení automobilového průmyslu se u nás tempo růstu výroby automobilů zpomaluje. Kolínská automobilka TPCA propouští.
Je otázka, zda trh již není novými automobily přesycen. Při současné ekonomické situaci lidé raději sáhnou po ojetém voze s vyšší užitnou hodnotou, než ořezané, a přesto dražší verzi nového vozu. Proto si myslím, že trh ojetých vozů dále poroste. To je i důvod proč právě nyní otevíráme nové pobočky v Sokolově na západě Čech a v Michalovcích na východním Slovensku a dostáváme se tak na celkový počet 29 autocenter ve třech zemích.
V rozšiřování naší sítě vidíme potenciál pro růst objemů prodaných aut. Proto i na rok 2013 plánujeme další lokální expanzi, v rámci které bychom rádi v každé ze zmíněných zemí otevřeli ještě další dvě autocentra. Stane se tak ale samozřejmě až po velmi důkladné analýze místního trhu, ekonomické situace obyvatel regionu, analýze konkurence a dosavadních prodejů našich vozů do této oblasti.