Interview: Karolína Topolová: Doma rozhodně nejsem vedoucí typ

Patří mezi nejvlivnější ženy českého byznysu, a získala dokonce titul nejlepší manažerky v Česku. Je rozhodná a nerada dělá věci polovičatě. Sama přiznává, že za svůj úspěch vděčí částečně své paličatosti. Když ale hovoří o rodině, je úplně jiná žena. Hovoří o tom, že raději odejde dřív domů, aby se mohla svým blízkým dostatečně věnovat. "Doma to řídí manžel a já jsem za to ráda", říká ředitelka autocenter AAA, největšího autobazaru v ČR.

* Jste velice atraktivní žena, kterou bych si představoval spíše jako ředitelku kosmetické firmy než prodejny ojetých vozů. Automobilový byznys se vždy považoval za mužský svět. Jaké to je, vést firmu, která tento mužský svět ztělesňuje? Předpokládám, že většina podřízených jsou muži…

Děkuji. Pracuji ve firmě, kde je opravdu sedmdesát procent mužů a často, to nebylo jednoduché. Nicméně mou výhodou vždy bylo, že jsem vyrůstala se staršími bratry, takže mužský svět pro mě nebyl až tak neznámý. Přestože se jako žena ráda nalíčím a upravím, automobilový svět mi byl vždy blízký. Jsem ráda, že jsem mohla pracovně růst právě v Áčkách.

* Nenarážela jste po usednutí do křesla šéfky největšího českého autobazaru na uraženou mužskou ješitnost typu „co nám do toho bude ženská povídat“?

Vůbec ne. Když jsem jako mladá do Áček nastupovala, nebylo vždy jednoduché prosadit se, ale byla jsem pracovitá, a tím si kolegy rychle získala. Po tolika letech práce si troufám říci, že mi to kolegové spíše přáli a rozuměli tomu, proč se tehdejší majitel takto rozhodl. I když pro mě samotnou to bylo opravdu veliké překvapení a nečekané rozhodnutí.

* Používáte při řízení firmy a jednání v rámci managementu nějaké ženské zbraně? Například že dáte takticky za pravdu mužům? Máme hodně rádi, když nám ženy polechtají ego…

Snažím se jednat se všemi na rovinu a jako s partnery. Vše mezi kolegy diskutujeme a musím říci, že mám opravdu skvělé kolegy, kteří mi pomáhají posouvat Áčka stále dál. Pokud někdo přijde s dobrým nápadem, vždy ho podpořím, i když můj názor byl třeba na počátku jiný. Ani jako generální ředitelka nemohu rozumět úplně všemu, proto obzvláště v technických oblastech si ráda nechávám poradit od mužů.

* Firmě se pod vaším vedením neobyčejně daří, letos jste i díky tomu získala prvenství v žebříčku TOP manažerky Česka. Kde začala vaše cesta k tak pronikavému úspěchu?

Věřím, že můj úspěch tkví v mé pracovitosti a nadšení. Roky jsem věnovala jen práci, jež mě neskutečně bavila a naplňovala. Dávala jsem si někdy až nereálné úkoly, které se ne vždy povedlo dotáhnout do kýženého konce, ale vždy mě osobně posunuly dál. Jsem tvrdohlavá a nemám ráda dělání věcí na půl. To mi hodně pomohlo. Navíc jsem za svou kariéru v Áčkách prošla mnoha odděleními, takže jsem měla možnost firmu poznat opravdu do hloubky. Po narození dcery jsem trochu zvolnila a zjistila, že dobře pracovat se dá i jinak.

* Je pravda, že jste se věnovala sportovní gymnastice?

Ano, jako malá jsem byla hodně aktivní a i gymnastika mi v životě hodně dala. Hlavně cílevědomost a odhodlání, bez kterého se tento sport dělat nedá.

* Pomohl vám sport ve vaší kariéře a věnujete se mu, byť třeba rekreačně?

Sport jsem měla vždy opravdu ráda, ale od gymnastiky jsem přešla spíše k nohejbalu nebo snowboardingu. Přes prázdniny jsem hodně jezdila také na kole nebo chodila na dlouhé výlety.

* Jak vlastně relaxujete? Máte nějaké slabosti nebo neřesti, díky nimž dokážete „vypnout“?

Mým relaxem po práci je má dcera, která mě svou energií a štěbetáním dobíjí. Ráda si ale večer sednu ke knížce, zajdu na masáž, s kamarádkami na kávu nebo vyrazím ven za sportem. To, že pořád něco dělám, je pro mě nejlepším odpočinkem.

* V čem šéfka největšího autobazaru v Česku jezdí?

Mám ráda značku Mercedes, a to především velká SUV. Po narození dcery mi tato auta dodávají pocit, že má rodina je v bezpečí. Obecně ale upřednostňuji ojeté automobily před novými.

* Jakou barvu má váš vůz? A hraje obecně barva karoserie při výběru auta roli? Nejen pro vás osobně, ale i pro zákazníky…

Barvy hrají pro mnoho lidí opravdu důležitou roli, proto si automobil často vybírají i podle ní. O majitelích bílých aut se říká, že mají rádi čistotu a pořádek. Černou volí elegánové, šedá je pro ty, kteří neradi budí pozornost. Žlutou si vybírají duší mladí, modrá barva značí spolehlivost a červená temperamentnost i agresivitu. Já auto podle barvy nevybírám. Preferuji bezpečí a širší škálu komfortní výbavy.

* Jaká jste řidička? Láteříte za volantem? Přišla jste už o nějaké body?

Po narození dcery jsem se za volantem hodně uklidnila. Dříve jsem ale jezdila ráda rychleji. Nicméně nejsem závodní typ, takže body mám snad zatím všechny (smích). Občas si i zanadávám…

* Jste šťastně vdaná, máte dítě. Dokážete oddělit práci od rodinného života? Je možné oprostit se od

* pracovních návyků a zbavit se případného podvědomého nutkání direktivně řídit rodinu?

Zpočátku pro mě nebylo jednoduché skloubit práci a péči o miminko. Díky pomoci mé a manželovy maminky jsme ale našli dobrý kompromis, a ani jedno tedy netrpí. V práci už trávím výrazně méně času. Raději odejdu dříve domů, abych se věnovala rodině, a počítač znovu zapnu, až dcera usne. Pak vyřídím, co je potřeba. Doma nejsem rozhodně vedoucí typ. Tam je to na manželovi a jsem za to ráda.

* Zkouším si představit, jaké to je, mít za manželku nejlepší manažerku v Česku, která dovedla firmu k obrovským úspěchům, musí chodit na společenské akce a podobně. Váš muž musí být podobně silná osobnost jako vy, je to tak?

Můj muž je mužským každým coulem. Je úspěšný v tom, co dělá, je skvělým otcem, zastane veškeré mužské práce v domácnosti a ještě mě jako galantní společník doprovodí, kam je potřeba. Nemohla jsem si vybrat lépe.

* V roce 2019 překonal váš řetězec všechny své dosavadní rekordy. Prodali jste přes osmdesát šest tisíc aut. Jak s tím zamávala koronavirová krize?

Loňský rok byl opravdu výjimečný a letošek by byl ještě zajímavější, kdyby nepřišla vládní opatření spojená s pandemií. Pobočky jsme měli zavřené pět týdnů a snažili se přežít alespoň prostřednictvím on-line prodeje. Nebylo a není to lehké období. Provozovny jsme museli uzavřít v polovině března ze dne na den. Přešli jsme tak prakticky hned na online prodej, který jsme do té doby již testovali v rámci pilotního provozu. To byla i naše výhoda oproti konkurenci, které trvalo, než mohla zavést alespoň provizorní verzi. Po otevření poboček jsme se postupně dostali na zhruba osmdesát procent běžných prodejů. Museli jsme část zaměstnanců propustit, protože jejich počet byl dimenzovaný na vyšší prodejní čísla. Řadu jiných pracovních míst jsme mohli zachovat díky státní podpoře z programu Antivirus.

* O kolik vzrostl během karantény prodej aut přes internet?

V České republice, kde on-line prodej fungoval nejlépe, se nám dařilo přes on-line a call centrum týdně prodávat zhruba 350 vozů s dovozem k zákazníkům domů. Vzhledem k tomu, že dříve jsme soukromým osobám prodávali tímto způsobem maximálně několik kusů měsíčně, to považujeme za obrovský úspěch. Ukazuje se, že i takovou komoditu, jako je ojetý vůz, lze prodat bez toho, aby zákazník musel navštívit pobočku, včetně prodeje na úvěr a zprostředkování pojištění. Tento prodejní kanál chceme určitě udržet i do budoucna, i když samozřejmě po otevření prodejen se jeho podíl opět snížil.

* Jak se vinou koronaviru změnil trh s prodejem ojetých vozů?

Kvůli výpadkům ve výrobě nových aut a omezení dovozů ojetin na trhu chybí mnoho vozů, poptávka je tedy vyšší než nabídka. Proto teď půjdou ceny ojetých aut určitě nahoru. Očekáváme, že pokud se pandemická situace opět razantně nezhorší, podzimní sezona bude znovu patřit mezi ty silnější. I díky tomu, že mnoho lidí začíná preferovat cestování autem před hromadnou dopravou, která je z hlediska možné nákazy mnohem rizikovější.

* Hovoří se, že na trhu je nyní nedostatek zajímavých ojetin. Zákazníci totiž nechtějí své stávající vozy prodávat a do nákupů se příliš nehrnou. Je to pravda?

Ano i ne. Auta na trhu chybějí, nicméně zákazníci se začínají o výměnu auta zajímat stále více. Rostoucí ceny ojetin, které se s podzimem ještě navýší, podporují rozhodnutí mnohých k výměně vozu již teď. Nyní ještě prodejci nabízejí i výrazné slevy, takže zákazníci mohou stále pořídit automobil za velmi výhodných podmínek. Pandemie koronaviru změnila stav české ekonomiky a promítá se i do cen automobilů. Průměrná cena ojetin vzrostla na nynějších dvě stě čtyřicet pět tisíc korun a vzhledem k omezenému množství automobilů na trhu a výpadkům ve výrobě nových automobilů určitě dál poroste. Proto pokud někdo uvažuje o koupi, neměl by ji odkládat. Levnější než teď už ojetiny na dlouhou dobu nebudou.

* Zájem o nové vozy klesá, lidé neutrácejí. Dotklo se to i autobazarů?

Kvůli uzavření prodejen spadl prodej ze dne na den téměř na nulu. Postupně se situace naštěstí stabilizovala a nyní jsme ve fázi, kdy výpadek ve výrobě naopak hraje ve prospěch auto bazarů. Největší zájem je o zánovní automobily, které mají parametry nových, ale jsou levnější a ihned k dispozici. Postupně ale těchto aut ubývá, což se opět odráží na rostoucí ceně a menší nabídce.

* Zájemci na nové auto často nemají dost peněz, od nákupu ojetiny je však odrazuje obava, že koupí přestárlý vůz s přetočeným tachometrem. Jak je ujistíte, že jim to v AAA nehrozí?

Zákazníkům vždy doporučuji, aby si s sebou vzali automechanika, kterého znají a důvěřují mu. Každý slušný prodejce zákazníkovi při výběru auta nabídne auto dát na zvedák a napojit na diagnostiku. Abychom za námi nabízená auta mohli ručit, vykupujeme je do svého vlastnictví a na výkupu kontrolujeme technický stav i případné právní vady. Máme přístup do řady databází, kde můžeme historii vozu včetně najetých kilometrů zkontrolovat. Větším rizikem než auta s tuzemským původem jsou pak auta ze zahraničí, u kterých dochází k manipulaci s tachometrem nejčastěji. Často se prodávají na inzerát na ulici, kde jsou kontrola jejich historie a důkladné prověření skutečného technického stavu skoro nemožné.

* Tvrdíte, ze si od vás klient může odvézt auto během dvou hodin, řada z nich si ale poté musí vyřídit půjčku v bance. Jak dlouho lidem počkáte?

Automobil je možné u nás rezervovat na několik dní. Zákazník složí jistinu a s autem odjíždí až ve chvíli, kdy je automobil plně uhrazen. Rychlejší možností je využít financování přes finanční společnosti, se kterými spolupracujeme. Vyřízení úvěru je vesměs záležitostí jedné hodiny přímo u nás na pobočce, a navíc díky spolupráci s největšími finančními společnostmi dosáhnete na velmi výhodné podmínky a nízkou úrokovou sazbu.

* Je pravda, že roste zájem o novější ojetiny? Přestaneme být konečně vrakovištěm Evropy?

Zánovní ojetiny se v posledních několika letech dostávají do popředí a zákazníci u nich vítají nižší pořizovací náklady a okamžitou dostupnost. Tyto vozy se od nových liší jen o něco vyšším nájezdem - v našich autocentrech je to v průměru devět tisíc kilometrů -, ale většinou stále mají záruku od výrobce. Bohužel se stále nedá říci, že bychom se jako Česká republika nelichotivé nálepky „vrakoviště Evropy“ mohli zbavit. Kvůli pandemii se naopak zvýšil počet starých a nevyhovujících aut, která jsou k nám dovážena, a průměrný věk aut u nás během srpna přesáhl hranici patnácti let.

* Jak dlouhé testovací jízdy u nových ojetin nabízíte?

Zákazníkům doporučujeme testovací jízdu dostatečně dlouhou na to, aby si vyzkoušeli jízdu po městě i dálnici. Při akceleraci a v běžném provozu nejlépe poznáte, jaké vlastnosti automobil má. Také máte možnost si „osahat“, jestli je vůbec vybraný model pro vás tím pravým.

* Jak se trh za čtvrtstoletí, co zde AAA působí, změnil?

Proměna trhu za více než dvacet osm let existence AAA AUTO je diametrální. Když Anthony James Denny firmu zakládal, prodával osm aut v buňce s jedním prodejcem. Byl to neskutečně podnikavý člověk, jenž brzy pochopil, že se musí odlišit od konkurence, aby se vymanil z tehdejšího způsobu prodeje, který byl dost divoký. Áčka byla a jsou tahouny trhu, od kterých se konkurence učí a někdy úspěšněji a někdy méně úspěšně jen kopíruje to, co se u nás spustí. Naše firma začala jako první vykupovat vozy do osobního vlastnictví, spustila první call centrum v oboru, zavedla mobilní výkup u zákazníka doma, nyní on-line prodej…

* A co považujete za svůj největší úspěch v čele firmy?

Za největší úspěchy považuji založení call centra na zelené louce, když jsem ve firmě začínala, a následně prodej firmy před pár lety za dvě stě dvacet milionů eur, tedy více než šest miliard korun. Nicméně naše firma by nebyla nic bez skvělých a pracovitých zaměstnanců. Jsem ráda, že mám tolik báječných kolegů, díky kterým jsme celkem úspěšně prošli i letošní koronavirovou krizí.

***

KAROLÍNA TOPOLOVÁ
Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Pracovní kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO, které se stalo jedním z nejmodernějších a největších v oboru ve střední Evropě. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti. Do jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 pracovala jako Deputy CEO a Chief Operations Offi cer a řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V lednu 2020 se umístila na prvním místě v žebříčku Top ženy Česka jako nejúspěšnější manažerka za rok 2019. V této anketě se umísťuje opakovaně a objevila se i mezi finalisty soutěže Manažer roku, kde získala i titul Mladý manažerský talent. V posledních čtyřech letech byla vybrána mezi nejvlivnější ženy českého byznysu podle časopisu Forbes, získala cenu Marketér roku 2017 za úspěšné znovuobnovení značky Mototechna, byla oceněna titulem Lady Pro 2015 a umístila se i v žebříčku TOP 10 žien slovenského biznisu. V roce 2012 se stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace. Získala magisterský titul v oboru andragogiky. Hovoří plynně anglicky. Je vdaná a má dceru.




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 57 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.