„Pozitivních změn je daleko více a budou v následujících letech přibývat" říká generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings.
* Koronakrize byla pro každého náročná výzva. Jak jste ji zvládla vy? Co vám osobně pomáhalo?
Začátek pandemie obrátil vše vzhůru nohama nejen po pracovní, ale i po rodinné stránce. V práci jsme ze dne na den museli řešit uzavření všech našich poboček. Naštěstí jsme již nějakou dobu testovali on-line prodej, který jsme tudíž mohli okamžitě spustit do provozu. Přestože zákazníkům chvíli trvalo, než si zvykli nakupovat i automobily on-line, během několika měsíců se nám dařilo prodávat vozy on-line bez výrazných ztrát a dosahovali jsme až osmdesáti procent běžných prodejních výsledků. To bylo vidět i na prodejních výsledcích v jednotlivých lockdownech. Ze dne na den se změnila také situace doma. Dcera zůstala na on-line výuce, která v její škole naštěstí fungovala v podstatě okamžitě a velice dobře. Přesto jsme se s manželem museli doma s dcerou učit, aby dohnala to, co se nestihlo během on-line výuky. Na druhou stranu jsme mohli společně strávit daleko více času, než kdy jsme v práci a dcera ve škole. Jako rodině nám to jedině prospělo.
* Máte z toho nějaké ponaučení, které vás posílilo? Je něco, co vás tato krize naučila?
Ověřila jsem si, kolik loajálních a pracovitých kolegů mám kolem sebe. Společně jsme celou krizi zvládli a naše společnost AURES Holdings i přes všechna omezení dosáhla loni nejlepšího prodejního výsledku ve své třicetileté historii. Z celkových 86 571 aut se tradičně nejvíce prodalo v České republice, následovalo Polsko a Slovensko. V tuzemsku skupina prodala 49 271 vozů, v Polsku si zákazníci odvezli rekordních 20 417 aut, na Slovensku se prodalo 16 846 aut. V lednu letošního roku navíc skupina překonala hranici 2,7 milionu zákazníků, které celkově obsloužila od roku 1992.
* A co volný čas během lockdownů? Jak jste jej trávila?
Veškerý volný čas jsem trávila s rodinou a myslím, že jsme si tu dobu po této stránce společně užili. Více nás to sblížilo, a i když to nebylo jednoduché, ten společný čas nám teď přece jen trochu chybí.
* Jste šéfkou největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě. Vzpomínáte, kdy a kde jste dělala řidičský průkaz? Umíte řídit i motorku?
Řidičský průkaz jsem si dělala hned po dosažení plnoletosti. První vůz jsem si ale pořídila až o něco později. Roky dojíždím do práce, tak už si na ty svoje začátky ani nepamatuji. Mám ráda bezpečí, proto jsem nikdy řízení motorky nevyhledávala, ale před lety jsem o motorce uvažovala. Zůstala jsem však jen u té úvahy.
* Jaké auto nyní řídíte? Řídíte často sama?
Mám ráda bezpečné a prostorné automobily. Aktuálně jezdím vozem MercedesBenz GLS. Řídím často a moc ráda.
* Jak se za poslední dva roky změnila firma AAA AUTO, respektive AURES Holdings?
Naše společnost prošla velikou změnou hlavně díky přesunu prodeje automobilů do on-line prostředí během lockdownů. Právě i díky zkušenosti s prodejem vozů přes internet jsme loni spustili výkup automobilů v západní Evropě pod značkou Driverama. V on-line prodeji vidím budoucnost, protože vlivem pandemie se tento typ prodeje stal pro zákazníky běžným i u takového produktu, jakým je ojetý automobil. Ještě pár dní před prvním lockdownem byl pro lidi nákup ojetého auta on-line bez osobní prohlídky prakticky nemyslitelný.
* Co vás krize naučila z profesního hlediska?
Naučila mě ještě rychleji se rozhodovat a pracovat z domova. Ověřila jsem si, jak skvělé kolegy mám kolem sebe. Jsem na ně moc hrdá.
* Jak se za tuto dobu změnil trh s ojetinami?
Ta proměna je obrovská. Na trhu stále ještě chybějí nejžádanější ojetiny, a to kvůli dlouhodobým problémům ve výrobě nových automobilů. Ještě koncem loňského roku se počet ojetých aut v nabídce na trhu kontinuálně snižoval. V letošním lednu už ale vozy začaly pomalu přibývat. Meziročně se v české inzerci objevilo o 14 500 ojetin více a celkově jich tak v minulém měsíci bylo inzerováno 96 529. Ve srovnání s posledním měsícem roku 2021 jejich počet narostl, ale jen o 1123. Předcovidových hodnot nabídka stále nedosahuje, v lednu 2020, který ještě nebyl ovlivněn pandemií, totiž počet ojetin nabízených na tuzemském trhu přesahoval 122 tisíc.
* Bude podle vás tato změna pokračovat?
Nečekaný příchod pandemie mě naučil, že predikce situace na trhu jsou velmi vrtkavé. Podle mých odhadů ceny ještě nadále porostou, ale postupně se začne vyrovnávat nabídka chybějících automobilů. Jenže to bude ještě nějakou dobu trvat.
* Jak moc vzrostl během posledních dvou let prodej aut přes internet?
Nejlépe to bylo vidět na prodejních výsledcích během jednotlivých lockdownů. Zatímco v první vlně pandemie prodalo AAA AUTO v České republice 1700 aut, ve druhé to bylo již 2500 a ve třetí téměř 10 000. Pro většinu zákazníků je pohodlnější dojet na pobočku a vůz si vybrat osobně, přesto mě samou překvapilo, že počet zákazníků preferujících on-line nákup je nyní o hodně vyšší než před pandemií.
* Zmínila jste třicetiletou historii firmy. Jak se za ty tři dekády proměnil trh s ojetinami?
Proměna trhu je za tak dlouhou dobu neskutečná. V devadesátých letech se na českém trhu s ojetinami prodávalo všechno. Auta byla často stočená, bez kompletní historie, často právně v nepořádku, prodej nebo nákup byl jen pro otrlé. V té době si nepoctiví prodejci dovolili téměř cokoli. Situace se naštěstí postupně ubírá lepším směrem. Se stočenými tachometry se setkáte v zásadě hlavně u automobilů z dovozu, ve větších autocentrech nenarazíte na vůz, který by byl kradený, v exekuci nebo zatížený jinou právní vadou. Navíc si u vozů s českým původem bez problémů zkontrolujete jejich historii. Velká autocentra vám umožní testovací jízdu, prohlídku s vlastním mechanikem, pro vůz si dojedou nebo vám ho dovezou. V posledních dvou letech se navíc začaly vozy prodávat i on-line, což bylo ještě před pár lety pro většinu lidí naprostá science fiction. Těch pozitivních změn je daleko více a bude jich v následujících letech přibývat.
* Je pravda, že u nás roste zájem o novější ojetiny?
Výpadky ve výrobě nových automobilů přesvědčily zákazníky o výhodách koupě zánovních automobilů, které jsou levnější než nové, okamžitě k dispozici a s tovární zárukou. O zánovní automobily je největší zájem právě v případě on-line prodeje.
* Jaká je nyní průměrná cena ojetého automobilu ve srovnání s předkrizovým obdobím?
Střední hodnota ceny ojetého vozu na trhu od začátku pandemie neustále roste. V roce 2020 byla 139 000 korun, o rok později se dostala na 159 999 a v letošním lednu už se vyšplhala na 185 000 korun.
* Aures Holdings expanduje do Evropy s projektem Driverama. Můžete jej v krátkosti popsat?
Driverama je nová on-line platforma pro obchodování s ojetými vozy v Evropě. V první fázi vozy vykupuje, v druhé, na kterou se intenzivně připravujeme, je začne i prodávat. Driverama je nová značka, koncept a obchodní subjekt, jenž byl spuštěn a vyvinut skupinou AURES Holdings. Spojuje to nejlepší ze všech kanálů v oblasti obchodování s ojetými vozy - know-how a fyzickou infrastrukturu skupiny AURES Holdings spolu s jejími dlouholetými unikátními zkušenostmi v oblasti sběru a analýzy dat, nástroji strojového učení, umělou inteligencí a vlastními algoritmy.
* Jak na tento projekt zákazníci v Evropě reagují?
Společnost Driverama byla založena na začátku roku 2021 a rychle vyrostla ze tří lidí na 120. V současné době provozuje jednu pobočku v Nizozemsku a šest poboček v Německu, a to v Hamburku, Dortmundu, Herne, Dusseldorfu a dvě v Berlíně. Už máme také ředitele pro Belgii a Francii, jehož úkolem bude zahájit činnost na tamních trzích. Nové pobočky otevíráme rychleji, než jsme očekávali, právě proto, že se setkáváme s velmi pozitivním přijetím mezi německými zákazníky. Přístup k zákazníkům je diametrálně odlišný od lokálních obchodníků. Každé rozhodnutí, které jako firma děláme, je založené na základních hodnotách férovosti a transparentnosti, na nichž jsme naši činnost od začátku postavili. Na základě datové analýzy dokážeme predikovat prodejní ceny vozů na evropském trhu, a proto jsme schopni obchodovat s vozy bez typického vyjednávání a handrkování. Naším cílem je využívat technologie k tomu, aby zákazníci mohli ojetý vůz prodat nebo koupit rychle a snadno, bez nutnosti nepříjemného smlouvání. Navíc na portálu Trustpilot, kde každý měsíc přibude přibližně 1 milion recenzí, které hodnotí přes 228 000 společností z celého světa, má Driverama v současné době hodnocení na úrovni 5.0 z pětibodové škály.
* Plánujete další rozšíření?
Ano, chtěli bychom se postupně rozšířit i do dalších zemí a také v budoucnu spustit prodej automobilů, ne je jen vykupovat.
* Už jste jela elektromobilem? Pokud ano, jak se vám jízda líbila?
Poprvé jsem seděla před lety v tehdy nové Tesle Model S, která mě uchvátila hlavně tím tichem, jež při jízdě vnímáte. Jen to zdlouhavé dobíjení mě ke koupi elektromobilu doposud nepřesvědčilo.
* Myslíte, že stále rostoucí podíl elektromobilů promění trh s ojetinami?
Nemyslím si, že v České republice dojde během několika příštích let k nějaké výrazné změně. Naše elektrická infrastruktura není na elektromobily připravena. Navíc jsou stále poměrně drahé, dlouho se nabíjejí a stále chybějí i na hlavních tazích dobíjecí stanice.
***
„Lockdown nám umožnil trávit spolecne I V V daleko více Času. Jako rodině nám to jedině prospělo. v i (( KAROLINA TOPOLOVÁ • Svou pracovní kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka. V roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO, které se stalo jedním z nejmodernějších a největších v oboru ve střední Evropě. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti. Do jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 pracovala jako Deputy CEO a Chief Operations Officer a řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V lednu 2020 se umístila na prvním místě v žebříčku Top ženy Česka jako nejúspěšnější manažerka za rok 2019. V této anketě se umisťuje opakovaně a objevila se též mezi finalisty soutěže Manažer roku, kde získala i titul Mladý manažerský talent. V posledních čtyřech letech byla vybrána mezi nejvlivnější ženy českého byznysu podle časopisu Forbes, získala cenu Marketér roku 2017 za úspěšné obnovení značky Mototechna, byla oceněna titulem Lady Pro 2015 a umístila se i v žebříčku Top 10 žien slovenského biznisu. V roce 2012 se stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace. Získala magisterský titul v oboru andragogika. Hovoří plynně anglicky. Je vdaná a má dceru.