Hospodářské noviny: Karolína Topolová - Manažerka roku

Neexistuje oblast, v níž by se ženy nedokázaly vyrovnat mužům, nebo je dokonce překonat. Skvěle to dokládá letošní vítězka žebříčku nejúspěšnějších manažerek Karolína Topolová, která řídí jeden z největších obchodů s ojetými vozy ve střední Evropě AAA Auto. Za ní se umístila loňská vítězka Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny, třetí je řídící partnerka Deloittu Diana Rádl Rogerová.

Automobilový byznys je historicky mužským světem. Ale postupně se to mění – jednak mají ženy stále silnější slovo v tom, jaké vozy se kupují, jednak postupně pronikají i do nejvyšších manažerských pozic. V Česku je nejlepším příkladem Karolína Topolová, dlouholetá šéfka sítě AAA Auto.

Někteří lidé v kapse v pravidelných intervalech loví telefon, aby zkontrolovali novinky na Facebooku nebo na twitteru. Karolína topolová po něm sahá také, ale kvůli něčemu jinému – sleduje v něm, kolik ojetin se právě v jejích "áčkách" prodalo. "Mám na to speciální aplikaci, ve které se mi každou hodinu prodeje aktualizují. Na čísla se dívám i v noci, když se probudím. Je to pro mě taková droga," popisuje generální ředitelka a předsedkyně představenstva aures Holdings, pod kterou značka AAA AUTO spadá.

Když prodeje nečekaně klesnou, svolává poradu a rozdává úkoly. Její manažeři musí přijít s plánem, jak obchody zase rychle rozhýbat. Nicméně poslední roky se největšímu tuzemskému prodejci ojetin extrémně daří. denně skupina prodá okolo 260 automobilů, za celý rok 2018 zaměstnanci předali klíčky od více než 83 tisíc vozů, nejvíce v historii firmy. "V roce 2019 jsme rekord překonali. Prodali jsme přes 86 tisíc aut," říká topolová.

Šéfkou se stala v září 2012. AAA AUTO se od té doby řídí krédem, že na každý problém existuje řešení. "A když ho nevidím sama, poradím se s ostatními. V tomto mě velice inspiroval zakladatel firmy tony denny. My Češi jsme velice přemýšliví a racionální a všude hned vidíme úskalí. on říkával, že musíme ale také hledat řešení."

Na zakladatele firmy anthonyho Jamese dennyho topolová často vzpomíná. Před dvaadvaceti lety jí ještě jako studentce nabídl, aby pro aaa auto od základu vybudovala call centrum. "Já v té době Áčka ani neznala. on mi o své firmě vyprávěl. Byl to velký vizionář a dokázal lidi strhnout. Úplně mě odzbrojil," vzpomíná topolová, která tehdy psala o call centrech bakalářskou práci a brigádně v jednom pracovala pro síť hotelů Hilton.

Přestože vyrůstala se dvěma staršími bratry a k jejím nejoblíbenějším hračkám patřila autodráha, přiznává, že nástup do ryze mužského prostředí ji zprvu zaskočil. "Z devadesáti procent tu byli samí chlapi. tehdy jsem se trochu zalekla, jak mě mezi sebe přijmou. To u mě nebylo běžné. Nikdy jsem se nebála, spíš u mě vždy převládala zdravá tréma. Velmi rychle to ale ze mě spadlo," vypráví Topolová, která do firmy nastoupila jako 94. zaměstnanec a desátá žena.

Mezi muži si rychle získala respekt. "Nezažil jsem situaci, že by něco vzdala nebo se spokojila s polovičatým výsledkem. Umí si zjednat respekt a z lidí dostat to nejlepší. dokázala si ale zároveň udržet lidskost, se kterou přistupuje i k řadovým zaměstnancům," říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček, který je jedním z nejbližších kolegů Karolíny Topolové.

Call centrum, které Topolová zakládala v roce 1998, se stalo jedním z nejmodernějších a největších v Česku. Stejně jako v jiných společnostech se ale od začátku vyznačovalo vysokou fluktuací lidí. Topolová se k problému rozhodla přistoupit, jak ji to učil její mentor a tehdejší majitel firmy anthony denny. dělala vše pro to, aby našla řešení. "Nakonec jsem přišla se strategií, že se call centrum stane líhní, ze které budeme posílat lidi dál do firmy. V postkomunistických zemích se v 90. letech vyrojila spousta vychytralých dovozců kradených aut a my jsme se rozhodli tyto nekalé praktiky odmítnout. Nenabírali jsme proto klasické obchodníky, kteří pravidla spíše obcházeli. Začali jsme si vychovávat zaměstnance z pracovníků a studentů, kteří začínali v call centru. Děláme to tak vlastně dodnes," popisuje Topolová, která se díky tomuto nápadu v roce 2006 stala šéfkou celého HR oddělení.

O rok později byla jmenována viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na českou a budapešťskou burzu cenných papírů. "Na burzu jsme vstoupili těsně před tím, než přišla hospodářská krize. Ukočírovat v té době takto velkou firmu, aby přežila, pro mě byla obrovská škola," vzpomíná Topolová. Krizi firma přečkala. Dnes skupina zaměstnává 2900 lidí a má celkem 57 výkupních a prodejních poboček v Česku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku.

Největším tématem je aktuálně pro Topolovou chystaná změna majitele. Majoritním vlastníkem AURES Holdings je od roku 2014 britsko-polská investiční skupina Abris Capital Partners, která o prodeji podílu jedná se třemi zájemci. "Zatím je vše otevřené. Předpokládám, že by se celá transakce mohla odehrát do dvou let. Prodej takto velké, mnohamiliardové společnosti určitě není otázkou pár měsíců," popisuje šéfka skupiny s obratem 17,2 miliardy korun.

Logiku by podle ní mělo, kdyby společnost od investiční skupiny koupil strategický investor, který by AURES Holdings začlenil do svého stávajícího byznysu. Roli v prodeji dnes hraje i to, že byznys největšího prodejce ojetin v Česku se v posledních letech rozrostl do mnoha nových oblastí. "Z klasického obchodníka s vozy jsme se posunuli už trochu jinam. Začali jsme interně vyvíjet it technologie, které nás v našem oboru posunuly mílovými kroky dopředu. Zaměstnáváme stovku ajťáků. Vyvíjíme dnes vlastní software, který prodáváme do dalších zemí jiným autobazarům. Samozřejmě těm, které pro nás nepředstavují konkurenci," říká Topolová. O AAA AUTO už nemluví jako o autobazaru, ale o "komplexním poskytovateli mobility".

Firmu chce posouvat dál. Za 22 let se prý v áčkách nikdy nenudila, první dva roky si ani nevzala dovolenou. "Každý den jsem trávila v práci. Jsem člověk hodně orientovaný na výkon, práci jsem vždy dělala s maximálním úsilím. I když jsem tu 22 let, mám pocit, že jsem pořád někde jinde. Naše společnost se neustále vyvíjí a já se vyvíjím s ní," říká.

od doby, kdy společnost aaa auto v 90. letech jen přeprodávala ojetiny, se hodně změnilo. dnes může zákazník u firmy prodat starý automobil, vybrat si každý den z 18 tisíc ojetin, firma mu zajistí financování i pojištění. Vůz si klient může koupit on-line či si ho jen na určitý čas pronajmout. Mezi klienty přitom nejsou pouze jednotliví řidiči, ale stále častěji i firmy.

Úspěch v posledních dvou letech Karolína topolová sklidila za oživení tradiční značky Mototechna.

Éra tohoto původně národního podniku založeného počátkem 50. let v Československu skončila v roce 1992 po neúspěšné privatizaci. V roce 2012 aaa auto koupili ochrannou známku a všechna práva na značku.

Za její remake si Topolová před dvěma lety vysloužila titul marketéra roku. "Znovuoživení značky Mototechna je úzce provázané s kariérou Karolíny jako generální ředitelky. Byl to její první větší projekt v nové roli, hned po necelých třech měsících ve funkci. Vycítila, že na trhu je místo pro segment zánovních automobilů a značka Mototechna, kterou společnost získala krátce předtím, se pro tento záměr ideálně hodila. Mototechna za sedm let prodala téměř šedesát tisíc aut," popisuje Stanislav Gálik, výkonný ředitel holdingové inovační laboratoře AuresLab, která pro mateřskou firmu vyvíjí inovace.

Přes Mototechnu skupina prodává především již zmíněné zánovní vozy, tedy ty od půl roku do dvou let stáří. Jedná se o auta, která mají málo najeto a současně stále disponují garancí od výrobce. "o zánovní vozy je stále větší zájem. Pro mnoho lidí je to zajímavá alternativa ke koupi nového vozu, u kterého zůstatková cena rychle klesá," říká Topolová.

Vzpomíná přitom, když si ještě jako studentka pořizovala svůj první vůz. "Hrozně jsem toužila po Fordu Ka, protože se na něj ale dlouho čekalo, koupila jsem si nakonec na splátky Volkswagen Polo. Vůz mi ale po třech měsících ukradli, což pro mě tehdy bylo dost traumatizující. Nakonec jsem tak nějak osudově k Fordu Ka přece jen došla. další rozčarování ale přišlo po třech letech, když jsem se rozhodla původně nový vůz prodat. tehdy jsem zjistila, jak devastující ztráta na novém voze může být, zvlášť pro mladého člověka," vypráví Topolová.

Skupina známou značku Mototechna, která již dávno nefunguje na principu pořadníků jako za minulého režimu, dál rozvíjí. Mototechna Classic, ve které mimo jiné působí manžel Karolíny topolové, se specializuje na prodej veteránů a investičních vozů. Skrze Mototechnu drive skupina poskytuje pronájem vozů.

Elektromobily a další vozidla poháněná alternativním pohonem prodává firma přes svou divizi Mototechna Ecodrive.

Právě elektromobilita dnes patří mezi hlavní výzvy, které před Topolovou stojí. Od letošního roku musí automobilky v EU snížit emise oxidu uhličitého na prodané auto v průměru o pětinu. V opačném případě budou výrobci platit vysoké sankce, které mohou být pro některé až likvidační. Kvůli novým limitům automobilkám nezbývá než ve velkém rozjet prodej vozů s "čistým" pohonem. V reakci na to se dá očekávat, že s mírným zpožděním bude posilovat prodej těchto aut i v bazarech.

"Ať už bude nástup elektromobilů či autonomních vozů vypadat jakkoli, chceme v něm dominovat. Už několik let budujeme dobíjecí stanice v Praze a Brně a plánujeme další místa. Naše mechaniky posíláme na školení, aby dokázali opravovat elektromobily a určovat životnost jejich baterií," popisuje Topolová. Současně však dodává, že elektromobilita pro autobazary stále není na pořadu dne. Tyto vozy nepředstavují ani jedno procento z celkových prodejů.

Mnohem větší oříšek pro ni představuje další expanze. Pozornost šéfky "áček" směřuje především k sousednímu Polsku, kde dnes firma má 13 výkupních a prodejních míst. letos chce jejich počet téměř zdvojnásobit a prodat v nich až 25 tisíc automobilů. Polsko by se tím stalo druhým největším trhem po Česku.

Na třetí místo by tak odsunulo Slovensko, kde skupina ročně prodá okolo 18 tisíc aut. Posilovat chce firma také v Maďarsku. "Dalším zajímavým trhem, na který se dnes díváme, je Rumunsko. Velmi rychle roste. Polsko nás v příštích pěti letech velmi zaměstná, ale rumunský trh je teritorium, kam bychom i během této doby mohli ještě expandovat," prozrazuje Topolová.

Oproti minulosti dnes šéfka "áček" přece jen více rozlišuje mezi volnem a prací, byť se o ní doma s manželem-kolegou baví. Čas mimo práci se však snaží věnovat především pětileté dceři, se kterou tráví většinu volných chvil. "V létě, když přijedu domů, tak se jdeme projít s koňmi. V zimě jezdíme často na hory," popisuje Topolová, která je mimo jiné také předsedkyní správní rady dětské dopravní nadace.

A když odveze svým vozem Mercedes GLS dceru s kamarádkami na kroužek, jede na masáž nebo si zahrát nohejbal. "Stejně ale i tam pro jistotu vytáhnu telefon a zkontroluju, jak se hýbou naše prodeje. Taková prostě jsem."

 

Každý den jsem trávila v práci. Jsem člověk hodně orientovaný na výkon, práci jsem vždy dělala s maximálním úsilím. I když jsem tu 22 let, mám pocit, že jsem pořád někde jinde. Ať bude nástup elektromobilů či autonomních vozů vypadat jakkoli, chceme v něm dominovat. Už několik let budujeme dobíjecí stanice v Praze a Brně a plánujeme další místa.




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 56 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.