OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Volkswagen Multivan T6 a T6.1 (2015 – 2024)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Perfektní praktičnost

Velký vnitřní prostor

Skvělá variabilita

Úsporný provoz

Dobrá trvanlivost

O vozidle

Volkswagen Multivan je pojem. Osobní verze tradičního užitkového modelu Transporter je jedním z nejpraktičtějších a nejuniverzálnějších vozů na trhu. Šestá generace modelu přišla na trh v roce 2015, přičemž vychází z techniky i vzhledu předchozí páté generace. V rámci faceliftu v roce 2019 přišla nová várka techniky a změna označení modelu na T6.1, zatímco verze před faceliftem jsou známé jako T6. 

Už provedení T6 přitom v porovnání s předchozí generací T5 přineslo výrazný posun vpřed v oblasti snížení emisí a bezpečnosti posádky. Na stejné platformě, jako předchůdce, tak vznikl vůz, který se svými vlastnostmi více blíží osobním autům. Už T6 tak přinesl nejen motory podporující normu Euro 6, ale také řadu moderních asistenčních systémů. Provedení T6.1 pak přineslo další změny. Poprvé tu například není hydraulický posilovač řízení, nahradil ho posilovač elektrický. A díky tomu mohla být opět rozšířena i nabídka a funkčnost asistenčních systémů. Je tu tak například i řešení Cross Wind Assist pomáhající stabilizovat vůz při silných poryvech větru. Multivan T6.1 má například standardně i digitální přístrojový štít a podstatně modernější je jeho infotainment s pokročilým hlasovým ovládáním. 

To základní, tedy velká praktičnost, ale zůstává vlastní oběma variantám. Jsou tu tedy tři řady sedadel, které přinášejí všem cestujícím královský prostor. Příkladná je i variabilita. Pro Multivan je typické provedení se dvěma samostatnými otočnými křesly ve druhé řadě sedadel a třímístnou lavicí v řadě třetí. Mezi sedadly druhé řady je praktická středová konzola, kterou lze proměnit například ve stolek. Volitelně je k dostání prodloužené provedení s až čtyřmi řadami sedadel a osmi místy k sezení (na přepravu zaměřená varianta Caravelle má devět míst). V interiéru najdeme samozřejmě spousty odkládacích míst a mnoho praktických detailů. Řidič zase za volantem vozu ocení výtečný výhled a celkově přehlednou karoserii.

Pro Multivan T6 existovala i možnost pořídit vůz se zážehovým motorem 2.0 TFSI s výkonem 150 kW, ovšem tato verze je vcelku vzácná. Pod kapotou totiž jasně dominují prověřené a oblíbené motory 2.0 TDI. Základem je tu výkon 81 kW, mnohem obvyklejší je ale varianta se 110 kW. Verze s dvojitým přeplňováním pak mají 142 kW, s faceliftem pak posílily na 150 kW. Silné turbodiesely přinášejí na takto velké auto příjemně úsporný provoz.

Výbava

Volkswagen Multivan je coby osobní verze dodávkového vozu překvapivě bohatě vybavený vůz. Rozdíl ve výbavě konkrétních kusů ale může být poměrně značný. Bohatěji vybavené jsou vozy po faceliftu, tedy ty označované jako T6.1. I u nich ale měli původní majitelé bohatou možnost volby prvků příplatkové výbavy, takže nabídka je hodně různorodá. Ale důležité komfortní a bezpečnostní prvky mají všechna provedení šesté generace Multivanu.

Design

Multivan šesté generace svůj užitkový původ nezapře a ani se ho nesnaží kdovíjak maskovat. Design je přitom elegantní a nadčasový, provedení T6.1 působí o něco modernějším dojmem. Multivan se navíc prodával v řadě různých speciálních edic, které vzhled ozvláštňují. Nouze tak není třeba o dvoubarevná provedení s mírným retro nádechem.

Spotřeba

Pod kapotou Multivanu šesté generace najdeme téměř výhradně motory TDI, které zaručují v praxi na takto velké auto velmi úsporný provoz. Tabulková kombinovaná spotřeba paliva začíná už někde na hodnotě šest litrů na 100 kilometrů a v praxi lze s Multivanem jezdit se spotřebou jen něco přes sedm litrů na 100 kilometrů. V případě benzínového motoru 2.0 TFSI, který je ale u tohoto modelu vzácností, je spotřeba podstatně vyšší.

Jízdní vlastnosti

Multivan stojí na tradiční platformě užitkových vozů a vzhledem k zaměření je jasné, že rozhodně nemá žádné sportovní ambice. Jízdní vlastnosti vozu jsou ovšem velmi jisté, na jistotě může řidiči dodat volitelný pohon všech kol 4motion. Zrovna tak lze mít namísto manuální převodovky automat DSG.

Bezpečnost

Právě bezpečnost byla jedním z hlavních vylepšení šesté generace Multivanu. Další krok vpřed pak tento model udělal s faceliftem a tedy příchodem modelu T6.1, který díky některým konstrukčním změnám (elektrický posilovač řízení místo hydraulického) umožnil širší zapojení moderních bezpečnostních a asistenčních systémů. Zejména modely T6.1 tak mohou být v tomto směru velmi bohatě vybaveny a o bezpečnost posádky se starají skvěle.

Praktičnost

Praktičnost je hlavní devizou Volkswagenu Multivan ve všech jeho generacích. V té šesté je pro vůz typické provedení se třemi řadami sedadel a celkem sedmi místy pro cestující, prodloužená verze ale může mít i osm míst k sezení ve čtyřech řadách. O tom, že Multivan nabízí spoustu místa pro zavazadla není pochyb, objem zavazadlového prostoru v podstatě technické údaje o voze neřeší. Ostatně, i díky možnosti vyjímat sedadla a řady sedadel v systému kolejnic v podlaze libovolně posouvat lze pro zavazadla vyhradit tolik místa, kolik je vždy potřeba.

Komfort

Volkswagen Transporter T6 a T6.1 přináší komfort především díky královské nabídce místa. Jízdní vlastnosti odpovídají užitkovým vozům a podvozek není vždy úplně plavný, nicméně to kompenzuje vzdušnost interiéru a bohatá sada komfortních prvků, kterými může Transporter disponovat. 

Volkswagen Multivan

Další vozy