OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Toyota Prius (2009–2016)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Nízká spotřeba

Ekologický provoz

Tichá běžná jízda

Dobrý vnitřní prostor

Image technické novinky

O vozidle

Třetí generace Toyoty Prius se objevila v době, kdy hybridní Toyota začala pomalu ztrácet svou výlučnost. Na trhu je hybridních vozů čím dál více a i v kompaktní kategorii jich přibývá. Dokazuje to například i hybridní provedení běžného modelu nižší střední třídy Auris. Toyota se však stále Prius rozhodla ponechat jakožto nositele technologické a ekologické image, u třetí generace k tomu přidala i oproti těm předchozím o mnoho povedenější design. Základní tvarové rysy hatchbacku s vysokou, strmou zádí a pozvolna klesajícím zadním sklem zůstaly sice zachovány, celkově ovšem tvary auta působí podstatně vyváženějším a elegantnějším dojmem. Prius stále působí trochu futuristicky, tentokrát už to ovšem není futurismus za každou cenu. Některé detaily můžeme označit dokonce za líbivé a Prius působí při detailnějším zkoumání až překvapivě sympatickým dojmem. Bohužel stejný dojem nevyvolává interiér. Ten stále hraje na futurističtější notu a třeba použité materiály zůstávají pod průměrem dané kategorie. Tady se vlastně Prius kupředu příliš neposunul. Zlepšení se dočkala nabídka místa pro cestující i zavazadla. Dlouháni sice vzadu jásat nebudou, ale i pro lehce nadprůměrně vzrostlého cestujícího je tu místa dost – řeč je o místě nad hlavou, pro kolena ho měla dostatek už předchozí generace. Do zavazadlového prostoru se pak vejde 446 litrů, což je vcelku solidní hodnota.
 
Prius se mezigeneračně zlepšil i v jízdním projevu. Tuhý podvozek s omezenou schopností tlumit nerovnosti tu sice zůstává, avšak řízení už nepůsobí tak gumově a necitlivě. Ne, nečekejte sportovní projev, řízení je stále docela odtažité, ale auto se s ním docela dobře ovládá, celkově je Prius třetí generace agilnější a jistější v zatáčkách. Trochu necitlivě se dávkují brzdy, což je dáno i vysokou mírou rekuperace energie při brzdění.
 
I hybridní ústrojí se dočkalo vylepšení. Nově má kombinovaný výkon rovných 100 kW, na kterých se podílí čtyřválec 1,8 VVT-i s výkonem 73 kW (opět pracující v Atkinsonově cyklu) a elektromotor o výkonu 60 kW. Výrobce udává kombinovanou spotřebu pouhé 4 litry na 100 kilometrů a je pravdou, že při šetrném stylu jízdy není problém se k této hodnotě přiblížit. Přitom dynamika je solidní, stovku zvládne hybrid za 10,4 sekundy. Od roku 2012 je Prius k dispozici i v provedení plug-in hybrid s většími akumulátory. Ty lze dobíjet i doma ze zásuvky, čistě na elektřinu pak auto ujede až 20 km, a to s maximem 100 km/h. Baterie však trochu ubraly ze zavazadlového prostoru, ten tak pojme 400 litrů nákladu. 

Výbava

Opět platí, že Toyota Prius má spoustu moderních prvků výbavy. I ta základní je velmi bohatá, je v ní sedm airbagů, automatická klimatizace, head-up displej, stop-start systém a řada dalších vymožeností. Vyšší verze Sol a Premium pak přináší ještě větší sadu moderních prvků. 

Design

Toyota přisoudila i třetí generaci hybridu Prius roli nositele image technického pokroku a ekologie. Tentokrát k tomu ovšem přidává i o mnoho povedenější design. Základní tvarové rysy hatchbacku s vysokou, strmou zádí a pozvolna klesajícím zadním sklem zůstaly sice zachovány, celkově ovšem tvary auta působí podstatně vyváženějším a elegantnějším dojmem. Některé detaily můžeme označit dokonce za líbivé a Prius působí při detailnějším zkoumání až překvapivě sympatickým dojmem. Bohužel stejný dojem nevyvolává interiér. Ten stále hraje na futurističtější notu a třeba použité materiály zůstávají pod průměrem dané kategorie.  

Spotřeba

U třetí generace Toyoty Prius se opět podařilo snížit spotřebu paliva, a to i přes celkové navýšení výkonu pohonné soustavy. Prius tak tentokrát už definitivně dovede jezdit úsporněji než moderní turbodiesely. Ještě více paliva může uspořit verze plug-in hybrid, ta je však vzhledem k vysoké ceně poměrně vzácná. 

Jízdní vlastnosti

Oproti předchozímu provedení se podařilo u třetí generace Toyoty Prius naladit podvozek tak, že je mnohem jistější a čitelnější ve svém chování. Celková ovladatelnost auta se zlepšila, a to i přes stále poměrně odtažité řízení. Jízdní vlastnosti tak můžeme považovat za klad vozu. 

Bezpečnost

Vysoké známky si Prius vysloužil v oblasti bezpečnosti. Třetí generace prošla crashtesty organizace Euro NCAP v roce 2009 a získala již podle modernějších metodik pětihvězdičkové hodnocení. To by i díky vysoké úrovni ochrany chodců autu zůstalo i podle přísnějších pravidel pro rok 2013. Bohatá je pochopitelně i bezpečnostní výbava. 

Praktičnost

Zlepšení se dočkala nabídka místa pro cestující i zavazadla. Dlouháni sice vzadu jásat nebudou, ale i pro lehce nadprůměrně vzrostlého cestujícího je tu místa dost – řeč je o místě nad hlavou, pro kolena ho měla dostatek už předchozí generace. Do zavazadlového prostoru se pak vejde 446 litrů, což je vcelku solidní hodnota. Plug-in hybridní verze pojme kvůli větším akumulátorům jen 400 litrů. 

Komfort

Jízdní komfort zůstává stinnou stránkou Toyoty Prius. Opět se na tom podepisuje tuhé odpružení, které nedovoluje dobře filtrovat nerovnosti vozovek a také zvukový projev spalovacího motoru v případě zátěže. Překvapivě se ozývá také hluk od pneumatik, naopak aerodynamický hluk je opět minimální. 

Provozní náklady

I pro třetí generaci Toyoty Prius platí, že jde o mimořádně spolehlivý automobil, který se do servisu krom pravidelných prohlídek podívá jen výjimečně. V kombinaci s nízkou spotřebou to znamená opravdu nízké provozní náklady. 

Toyota Prius