OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Toyota Land Cruiser (2002–2009)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Výborné terénní vlastnosti

Dobrá výbava

Komfortní odpružení

Spolehlivost a výjimečná trvanlivost

O vozidle

Toyota Land Cruiser je bezesporu legendou mezi pravověrnými terénními automobily. Postupnými modernizacemi se z vozu s velmi utilitárním charakterem stal zároveň velmi luxusní off-road, který nedělá kompromisy ve schopnostech jízdy v terénu ani v robustnosti a trvanlivosti konstrukce. V roce 1996 byl na trh uveden Land Cruiser řady 90, který definitivně rozvětvil do té doby jednotnou řadu s širokou nabídkou modelů. Zatímco Land Cruiser 90 se stal menším a užitnějším vozem, v modelu série 100 nalezneme jednoho z mála konkurentů Range Roveru. Na Land Cruiser 90 navázal v roce 2002 model řady 120, který je dnes na trhu ojetých vozů nejčastějším provedením. Toto provedení se vyrábělo do roku 2009 a po jeho boku byl stále k dispozici dlouhověký model řady 100 – ten se vyráběl až do roku 2007.
 
Land Cruiser řady 120 se prodával jako tří- a pětidveřový off-road. Třídveřové provedení, které je pro jízdu v terénu vhodnější, je ovšem vcelku vzácným zjevem. Častěji potkáme praktičtější pětidveřovou variantu, která se může pochlubit opravdu bohatou nabídkou místa pro posádku i zavazadla. Třídveřová verze pojme 403 litrů nákladu, v pětidveřovém provedení odvezete opravdu špičkových 620 litrů. V pětidveřovém provedení lze mít i třetí řadu sedadel, pak osmimístný vůz pojme 193 litrů nákladu. Vnější vzhled auta odpovídá off-roadovému zaměření, Land Cruiser je mohutný vůz, který na silnici budí respekt. Interiér je velmi komfortní a v mnoha verzích přináší opravdu bohatou výbavu. I v drsném terénu tak může být posádka velmi dobře hýčkána. Terénní vlastnosti jsou opravdu velmi dobré, světlá výška je 222 mm a brodivost velmi dobrých 700 mm. Na silnici je nutné počítat s klasickým jízdním projevem off-roadů. Náklony v zatáčkách jsou tedy větší, i přes solidní komfort odpružení se občas setkáme s rázy a odskoky kol a ve všech jízdních režimech je nutné počítat s vysokou hmotností auta.
 

S tou si vcelku dobře poradí silné motory. Nejobvyklejší pohonnou jednotkou je třílitrový turbodiesel D-4D. Ten má v prvních modelech výkon 120 kW a velkému SUV dodává rozumnou dynamiku. Novější provedení pak posílila na o něco lepších 127 kW a motoru se podařilo trochu snížit spotřebu paliva. Pro toho, komu nevadí opravdu vysoká spotřeba paliva, pak může být zajímavou volbou benzinový šestiválec o objemu rovné čtyři litry s proměnným časováním ventilů VVT-i o výkonu 183 kW. Tato jednotka dodává autu obstojnou dynamiku i přesto, že je výhradně vybavena automatickou pětistupňovou převodovkou. Diesely mají standardně šestistupňovou manuální převodovku, za příplatek se dodával z počátku trochu zastaralý čtyřstupňový automat, později byl nahrazen ústrojím pětistupňovým. 

Výbava

Toyota Land Cruiser se už od základních provedení nabízí s velmi dobrou výbavou. Standardem je automatická klimatizace nebo dvojice airbagů a celkem bohatá komfortní výbava včetně solidní audio aparatury s měničem na šest CD. 

Design

Toyota Land Cruiser je opravdový off-road, který se nesnaží vypadat jako tolik módní SUV. Je to tedy velmi mohutný vůz, který své určení pro jízdu v terénu dává výrazně najevo. Přesto mnoho vozů tráví většinu života na běžných silnicích a do terénu se podívá výjimečně. Mohutná karoserie nepodléhá módním trendům a i starší vůz budí stále velký respekt. 

Spotřeba

Land Cruiser v provedení s benzinovým motorem je na trhu opravdovou vzácností. Není divu, jeho spotřeba je opravdu vysoká a roste především při vyšších rychlostech. Land Cruiser má totiž velké jízdní odpory. Proto ani u podstatně úspornějšího turbodieselu nelze očekávat opravdu nízkou spotřebu paliva, byť na danou kategorii jsou jeho nároky rozumné. 

Jízdní vlastnosti

Rámová konstrukce podvozku zajišťuje Land Cruiseru vynikající schopnosti v terénu, nezávislé zavěšení kol pak znamená civilní chování na silnici. Land Cruiser je z tohoto hlediska zdařilým kompromisem. Přesto je nutné počítat s vysokou hmotností auta a jeho zvýšeným těžištěm – obojí limituje možnosti auta na silnici.  

Bezpečnost

Velký off-road značky Toyota nikdy nárazovými testy Euro NCAP neprošel. Ovšem vzhledem k robustní konstrukci a velmi bohaté bezpečnostní výbavě lze předpokládat, že auto při haváriích posádku ochrání nadstandardně dobře. I přes přítomnost stabilizačního systému ovšem musíme počítat s tím, že off-road je náchylnější k převrácení. 

Praktičnost

Drsný Land Cruiser se může pochlubit opravdu velkou nabídkou místa pro pasažéry a také bohatě dimenzovaným zavazadlovým prostorem. Třídveřová verze pojme 403 litrů nákladu, v pětidveřovém provedení odvezete opravdu špičkových 620 litrů. V pětidveřovém provedení lze mít i třetí řadu sedadel, pak osmimístný vůz pojme 193 litrů nákladu. 

Komfort

Rámová konstrukce trochu omezuje jízdní komfort, ovšem nezávislé zavěšení kol, vysoká hmotnost a pneumatiky s vysokým profilem dohromady přinášejí velmi komfortní chování. Jen náklony v zatáčkách nemusejí být posádce úplně po chuti. 

Provozní náklady

Podobně jako u řady dalších velkých off-roadů je nutné u Land Cruiseru počítat s poměrně vysokými provozními náklady. Je to zapříčiněné především nadstandardně vysokou spotřebou paliva, ale také pochopitelně dražšími náhradními díly a servisními úkony. Ovšem na druhou stranu je Land Cruiser velmi spolehlivý a trvanlivý vůz, který mnoho investic do dílů nevyžaduje. 

Toyota Land Cruiser