Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Elegantní design Příznivé ceny Kvalitní zpracování Dobrá výbava Spolehlivost |
O vozidle
Suzuki SX4 můžeme vlastně považovat za zakladatele velmi mladé kategorie malých SUV postavených na základě modelů segmentu B. Ačkoli nemá Suzuki přímý předobraz v některém malém voze, svou technikou i cenou bez pochyby do této kategorie spadá. Vůz byl vyvinut ve spolupráci s Fiatem, který nabízel prakticky shodný model Sedici. Dlouhou dobu si SX4 užívalo volnosti trhu, kde nepůsobila žádná konkurence. Teprve nedávno mu začali vyrůstat soupeři, kteří se snaží oproti SX4 přece jenom více vypadat jako terénní auta. Přitom schopnosti na nezpevněných cestách u SX4 nejsou špatné, pokud tedy hovoříme o verzi s elektronicky řízeným (s možností manuálního výběru režimů) pohonem všech kol, která se může chlubit i zvýšenou světlou výškou. SX4 láká zákazníky na kombinaci dobrého vnitřního prostoru, vylepšené průchodnosti nezpevněnými cestami, kvalitní konstrukce, elegantního designu a lákavé ceny. Proto možná trochu překvapí, že nástupce modelu, který se teprve chystá do výroby, změní zaměření. Stane se z něj klasické kompaktní SUV a je otázkou, zda SX4 dostane přímého nástupce. To by mohlo ještě zvýšit jeho atraktivitu na trhu ojetých vozů.
Základní pohonnou jednotkou je patnáctistovka s výkonem 73 kW, což vypadá jako slušný výkon, ale dynamika je spíše průměrná. Tento motor je vyhrazen pro verze s pohonem předních kol. Šestnáctistovka VVT s výkonem 79 kW najde uplatnění ve všech modelech. Tedy v hatchbacku s pohonem předních i všech kol i v sedanu (výhradně s pohonem předních kol). Vzácnější je provedení se vznětovým motorem 1.9 DdiS o výkonu 88 kW, což je vlastně motor Fiat 1.9 JTD. Ten se prodával v provedeních s pohonem předních i všech kol, na českém trhu byla oficiálně k dispozici jen čtyřkolka. Všechny motory se mohou pochlubit dobrou spotřebou paliva.
Výbava
I výbava SX4 se pohybuje na vcelku obvyklé úrovni s tím, že lépe vybavené verze příjemně překvapí některými nadstandardními prvky už v základní výbavě. SX4 bylo navíc k dispozici v různých akčních provedeních, která přinesla opravdu zajímavou výbavu za lákavé ceny, takže není problém tyto vozy sehnat i na trhu ojetých vozů.
Design
Suzuki SX4 může na první pohled vypadat trochu nenápadně, ve skutečnosti je však design vozu líbivý a hodně elegantní. Ani po letech výroby vzhled příliš nezestárnul a SX4 působí stále svěžím dojmem. Důkazem toho je, že facelift, který model prodělal v roce 2009, byl v podstatě pouze kosmetický.
Spotřeba
Suzuki se u SX4 nepouštělo do žádných experimentů a pod kapotu modelu nainstalovalo osvědčené pohonné jednotky dostatečného výkonu. Výsledkem je dobrá spotřeba jak zážehových, tak vznětových verzí, což je vlastně i důvod, proč diesel není tak častou motorizací. První majitelé většinou nebyli ochotni zaplatit výrazný příplatek, který diesel představoval, přitom úspora paliva oproti benzinovým verzím není tak výrazná jako u mnoha jiných vozů.
Jízdní vlastnosti
Podvozek SX4 je naladěn spíše na komfortní notu, ale jízdní vlastnosti nejsou celkově špatné. Jen je nutné počítat s charakterem auta a jeho vyšší stavbou. Vedení stopy je dobré jak na klikatých cestách tak na dálnici. Elektronicky řízený pohon všech kol také funguje dobře a spolehlivě, takže dodává na jistotě při jízdě ve zhoršených povětrnostních podmínkách.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP si Suzuki SX4 vysloužilo solidní hodnocení čtyř hvězdiček z pěti možných. Bezpečnostní výbava je v základních provedeních jen ta nejnutnější v podobě dvou airbagů, u lepších provedení jsou ale rovnou boční i hlavové vaky. K bezpečí přispívá také pohon všech kol, který ovšem nemají všechny vozy.
Praktičnost
Oproti klasickým malým autům se může Suzuki SX4 pochlubit nadstandardní nabídkou vnitřního prostoru, posádka nemá ani nedostatek místa nad hlavou, což bývá častý nešvar malých vozů. Zavazadlový prostor hatchbacku ovšem s 270 litry objemu patří spíše k průměru třídy. Méně obvyklý sedan poskytne solidních 515 litrů.
Komfort
Ani cestovní komfort u SX4 nijak výrazně netrpí, ostatně podvozek je naladěn především na pohodlí. K dobrému pocitu z cestování přispívá i kvalitně sestavený interiér, ve kterém sice převládají tvrdé plasty, ale zpracování to nijak neovlivňuje.
Provozní náklady
Suzuki SX4 patří mezi nadprůměrně spolehlivé automobily a vzhledem k jeho jednoduché konstrukci nehrozí ani přehnané výdaje na případné poruchy. Dobrá je spotřeba paliva prakticky u všech motorů, takže celkově patří SX4 k provozně nepříliš nákladným vozům.
Názor odborníka
Suzuki SX4 je i přes omezenou tržní nabídku jedním z nejoblíbenějších kompaktních crossoverů v našich autocentrech. Na jeho vývoji se podílel fiat, který na trh uvedl technicky i vzhledově téměř identický model Sedici. Zákazníky Suzuki SX4 přitahovalo v první řadě povedeným designem kombinujícím vzhled SUV a hatchbacku. Velké oblibě se těší zejména u žen a překvapivě také u seniorů. Díky vyšší karoserii se do něj totiž pohodlně nastupuje a interiér navíc příjemně překvapí svou prostorností. Model SX4 částečně využívá techniku menšího Swiftu, který proslul spolehlivostí a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Pádným argumentem pro koupi ale vždy byla i rozumně nastavená prodejní cena. Až do příchodu Dacie Duster dokonce šlo o jednu z nejlevnějších čtyřkolek na trhu. Ne všechny exempláře ale pohonem všech kol i-AWD disponují, na českém trhu ojetin jich je zhruba třetina. Ceny ojetin díky velkému zájmu zákazníků (a malé nabídce) klesají pomaleji než u konkurenčních modelů. Pro čtyřkolku to platí dvojnásob, s příchodem zimy se tyto verze stávají bazarovým hitem, což se pochopitelně promítá do jejich ceny. Naopak na jaře je vhodná doba pro jejich výhodnou koupi.