Proč koupit |
---|
Jisté jízdní vlastnosti Úsporné a moderní motory Praktičnost Široká servisní síť Výborný poměr kvalita / užitná hodnota |
O vozidle
Druhá generace Škody Octavia se představila na jarním ženevském autosalonu v roce 2004. V současnosti patří mezi vůbec nejoblíbenější moderní vozy na našich silnicích. Aby také ne, kvalita oproti předchozí generaci ještě vzrostla a jde o automobil s jedinečným poměrem ceny a užitné hodnoty. Vůz oproti první generaci zmohutněl, což platí jak o vnějším vzhledu, tak o interiéru. Ty tam jsou stesky po prostornosti, a ačkoli stojí Octavia II opět na podvozku VW Golf (tentokrát páté generace), konstruktéři se s kratším rozvorem vypořádali daleko lépe. Nedostatkem místa netrpí ani cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor mírně narostl na vynikající hodnoty 585 litrů u liftbacku a 605 u combi. Dalšími klady interiéru jsou množství odkládacích prostor a výtečná ergonomie. Během svého života byla druhá Octavia k dispozici ve dvou provedeních. Od roku 2008 to bylo faceliftované provedení s novým výrazným designem čelních světlometů. Vzhledem k rozdílům mezi modely popisujeme vůz před faceliftem v samostatném textu.
Druhá Octavia dostala při uvedení podstatně modernější techniku než generace první, prakticky všechny pohonné jednotky byly přepracovány nebo nahrazeny. Navíc během faceliftu došlo právě i k zásadní obměně nabídky pohonných jednotek. Octavia se v druhé generaci stala podstatně vyspělejším vozem, zákazníci si až na výjimky mohli do výbavy přiobjednat veškeré aktuální technické novinky, které koncern VW v dané třídě nabízel. Vyspěly také jízdní vlastnosti, podvozek s víceprvkovou zadní nápravou si nechá líbit opravdu hodně.
Z hlediska pohonných jednotek představuje první provedení Octavie II klasickou volbu s řadou prověřených a spolehlivých motorů. I po faceliftu zůstal úplným základem motor 1,4 MPI s výkonem 59 kW. Ten pochopitelně nenabídne kdovíjakou dynamiku, ale v praxi je schopnější, než se podle údaje o výkonu zdá. I tak je však určen především klidným řidičům, kteří navíc nebudou vůz příliš vytěžovat. Sázkou na jistotu jsou motory 1,6 MPI s výkonem 75 kW a legendární turbodiesel 1,9 TDI v provedení s výkonem 77 kW s nízkou spotřebou a vysokou úrovní spolehlivosti. Krátce po faceliftu se objevil také moderní motor 1,6 TDI se shodným výkonem 77 kW, který dovede ještě více srazit spotřebu, a to především v ekologickém provedení GreenLine. Alternativou k benzinové šestnáctistovce je nový motor 1,2 TSI s výkonem 77 kW. Podobně jako u silnějšího 1,4 TSI s 90 kW, který je z hlediska běžné dynamiky ideální motorizací. I pro motory TSI také platí, že dovedou být příjemně úsporné, ovšem spotřeba je více závislá na jízdním stylu. Nejsilnějšími motorizacemi jsou jednotky 1,8 TSI s výkonem 118 kW a dvoulitr TSI se 147 kW pro verzi RS. V případě vznětových modelů je nejsilnější možností dvoulitrový turbodiesel, buď s výkonem 103 kW v běžné, nebo 125 kW ve verzi RS. Většího rozšíření se u faceliftovaných modelů dočkaly dvouspojkové převodovky DSG v šesti- a sedmistupňovém provedení. Krom vozů s pohonem předních kol lze narazit i na modely s pohonem všech kol, včetně zvýšeného a oplastovaného provedení Scout.
Výbava
Druhá generace Škody Octavia byla v prodeji v ještě širším počtu verzí a s daleko větším množstvím prvků standardní i příplatkové výbavy než generace první. Za řadu prvků bylo nutné připlácet, ale vzhledem k šířce nabídky není problém sehnat dobře vybavený vůz. Modely po faceliftu mohou být často vybavené moderními dvouspojkovými převodovkami DSG.
Design
Octavia druhé generace je opět nadčasový vůz, tentokrát s mohutnějším vzhledem. Opět platí, že vyváženěji působí karosářská varianta combi, která tentokrát dostala mírně skloněné zadní okno. Faceliftované provedení v roce 2008 dostalo trochu nezvyklé provedení čelních světlometů, které jsou výrazně protažené do boků blatníků, takže trochu vybočuje z běžného designu škodovek.
Spotřeba
Spotřeba motorů je ve většině případů kladem druhé Octavie. Vozy po faceliftu vynechaly z nabídky nejžíznivější motory, a tak v podstatě spotřeba většinou odpovídá deklarovaným výkonům. Nejúspornější jsou turbodiesely 1,9 TDI a také nový 1,6 TDI, který lze sehnat i ve velmi úsporné variantě GreenLine. Klasickou volbou z rozumu je původní zážehová 1,6 MPI, která má rovněž příznivou spotřebu paliva. Špatně si nevedou ani jednotky TSI, jejich spotřeba ovšem výrazněji roste s nároky na dynamiku jízdy.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti zaznamenaly oproti první generaci zásadní pokrok, může za to nejen celkově modernější podvozek, ale především standardní víceprvková zadní náprava. Auto si tak nechá líbit až nečekaně mnoho, kvality podvozku daleko překonávají běžné zaměření auta a naplno je odhalí až výkonná verze RS, která byla k dispozici jak v provedení s benzinovým motorem, tak s turbodieselem 2,0 TDI 125 kW.
Bezpečnost
Druhá Škoda Octavia patří v podstatě stále mezi technicky aktuální auta, která splňují dnešní nejnáročnější bezpečnostní standardy a požadavky. V nárazových testech Euro NCAP získala druhá Octavia solidní čtyřhvězdičkové hodnocení, které v podstatě platí dodnes. K bezpečnosti přispívá nejen široká bezpečnostní výbava čítající v základu čelní a boční airbagy, ale také celkově robustní konstrukce.
Praktičnost
Ještě větší zavazadlový prostor než u předchozí generace je u Octavie II doplněn především podstatně prostornějším interiérem s množstvím odkládacích míst. Druhá Octavia je tak doslova etalonem praktičnosti a ideálním rodinným vozem, ve kterém je pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti.
Komfort
Podstatně prostornější interiér než u první generace znamená výrazně zvýšené pohodlí cestujících. Ti jsou navíc hýčkáni lepší výbavou a celkově lépe propracovaným interiérem. Naladění podvozku je sice tužší, avšak pověstné české silnice zvládá Octavia filtrovat velmi dobře a bez nežádoucích hlukových projevů. Někomu však při dlouhých cestách nemusí vyhovovat tradičně tužší sedáky.
Provozní náklady
Octavia druhé generace patří k nejrozšířenějším vozům na našich silnicích, proto nepřekvapí ani široká servisní síť ani snadná dostupnost náhradních dílů, a to jak originálních, tak z druhovýroby. Nízká spotřeba motorů a celková vysoká trvanlivost Octavie z ní dělají provozně relativně nenáročný automobil.