Proč koupit |
---|
Jisté jízdní vlastnosti Úsporné a moderní motory Praktičnost Široká servisní síť Výborný poměr kvalita / užitná hodnota |
O vozidle
Druhá generace Škody Octavia se představila na jarním ženevském autosalonu v roce 2004. V současnosti patří mezi vůbec nejoblíbenější moderní vozy na našich silnicích. Aby také ne, kvalita oproti předchozí generaci ještě vzrostla a jde o automobil s jedinečným poměrem ceny a užitné hodnoty. Vůz oproti první generaci zmohutněl, což platí jak o vnějším vzhledu, tak o interiéru. Ty tam jsou stesky po prostornosti, ačkoli stojí Octavia II opět na podvozku VW Golf (tentokrát páté generace), konstruktéři se s kratším rozvorem vypořádali daleko lépe a nedostatkem místa netrpí ani cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor mírně narostl na vynikající hodnoty 585 litrů u liftbacku a 605 u combi. Dalšími klady interiéru jsou množství odkládacích prostor a výtečná ergonomie.
Druhá Octavia také dostala podstatně modernější techniku, prakticky všechny pohonné jednotky byly přepracovány nebo nahrazeny. Zatímco u první Octavie nemohli mít zákazníci řadu vymožeností, u té druhé se až na výjimky daly do výbavy přiobjednat veškeré aktuální technické novinky, které koncern VW v dané třídě nabízel. Vyspěly také jízdní vlastnosti, podvozek s víceprvkovou zadní nápravou si opravdu nechá líbit hodně. S modernizací v roce 2008 se do nabídky dostaly také moderní downsizované motory TSI. Při klidném jízdním stylu jsou tyto motory úsporné, na rozdíl od dieselů ovšem při vyšších nárocích na dynamiku spotřeba roste více. Oblíbený je u octavie i silný turbodiesel 2.0 TDI, z hlediska jeho spolehlivosti je lepší verze od roku výroby 2005. Velkou jistotou je u Octavie volba staršího motoru 1,9 TDI 77 kW nebo původního motoru 1,6 MPI s výkonem 75 kW. Ty dlouhodobě vykazují nejvyšší spolehlivost a příznivou spotřebu. Naopak třeba novější šestnáctistovka FSI má kvůli euronormám méně výraznou dynamiku a v praxi relativně vysokou spotřebu. Silné benzinové motorizace 1,8 TFSI nebo 2,0 TFSI v rychlém modelu RS jsou volbou pro milovníky dynamiky, přitom jejich spotřeba odpovídá výkonu.
Výbava
Druhá generace Škody Octavia byla v prodeji v ještě širším počtu verzí a s daleko větším množstvím prvků standardní i příplatkové výbavy než generace první. Za řadu prvků bylo nutné připlácet, na druhou stranu například omezenou nabídku archaických automatických převodovek nahradila v průběhu života modelu nabídka moderních a komfortních dvouspojkových automatů DSG.
Design
Octavia druhé generace je opět nadčasový vůz, tentokrát s mohutnějším vzhledem. Opět platí, že vyváženěji působí karosářská varianta combi, která tentokrát dostala mírně skloněné zadní okno. Vozy od roku 2008 mají novou tvář se zvětšenými čelními světlomety, vzhledem k současnému designovému směru Škodovky působí vlastně aktuálněji předchozí provedení. To se mimochodem vyrábělo souběžně s faceliftovanou variantou v letech 2010 až 2012 jako druhá generace Octavie Tour
Spotřeba
Spotřeba motorů je ve většině případů kladem druhé Octavie, výjimkou je snad jen čtyřválec 1,6 FSI. Za nejúspornější pohonnou jednotku platí buď starší 1,9 TDI (to už v provedení PD), nebo nová šestnáctistovka 1,6 TDI. Ta se vyráběla i v úsporné a ekologické verzi Green Line, u které lze v praxi s lehčí nohou snadno dosáhnout spotřeby pod 4,5 litru nafty na 100 kilometrů. Úsporné dovedou být i motory TSI, které jsou však přece jenom náchylnější na jízdní styl. Klasickou volbou z rozumu je původní zážehová 1,6 MPI.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti zaznamenaly oproti první generaci zásadní pokrok, může za to nejen celkově modernější podvozek, ale především standardní víceprvková zadní náprava. Auto si tak nechá líbit až nečekaně mnoho, kvality podvozku daleko překonávají běžné zaměření auta a naplno je odhalí až výkonná verze RS, která byla k dispozici jak v provedení s benzinovým motorem, tak s turbodieselem 2,0 TDI 125 kW.
Bezpečnost
Druhá Škoda Octavia patří v podstatě stále mezi technicky aktuální auta, která splňují dnešní nejnáročnější bezpečnostní standardy a požadavky. V nárazových testech Euro NCAP získala druhá Octavia solidní čtyřhvězdičkové hodnocení, které v podstatě platí dodnes. K bezpečnosti přispívá nejen široká bezpečnostní výbava čítající v základu čelní a boční airbagy, ale také celkově robustní konstrukce.
Praktičnost
Ještě větší zavazadlový prostor než u předchozí generace je u Octavie II doplněn především podstatně prostornějším interiérem s množstvím odkládacích míst. Druhá Octavia je tak doslova etalonem praktičnosti a ideálním rodinným vozem, ve kterém je pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti.
Komfort
Podstatně prostornější interiér než u první generace znamená výrazně zvýšené pohodlí cestujících. Ti jsou navíc hýčkáni lepší výbavou a celkově lépe propracovaným interiérem. Naladění podvozku je sice tužší, avšak pověstné české silnice zvládá Octavia filtrovat velmi dobře a bez nežádoucích hlukových projevů. Někomu však při dlouhých cestách nemusí vyhovovat tradičně tužší sedáky.
Provozní náklady
Octavia druhé generace patří k nejrozšířenějším vozům na našich silnicích, proto nepřekvapí jak široká servisní síť, tak snadná dostupnost náhradních dílů, a to jak originálních, tak z druhovýroby. Nízká spotřeba motorů a celková vysoká trvanlivost Octavie z ní dělají provozně relativně nenáročný automobil.