




Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor Až sedm míst Jízdní komfort Úsporné a kultivované motory Bohatá nabídka verzí Dobrá výbava |

O vozidle
V roce 2016 představená první generace Škody Kodiaq odstartovala novodobou SUV ofenzívu mladoboleslavské značky. Škoda do té doby nabízela na poli SUV pouze model Yeti, větší Kodiaq otevřel novou kapitolu, navázaly na něj další modely. Kodiaq je největší SUV značky se spalovacím motorem a v mnohém hraje roli vlajkové lodi automobilky Škoda. V roce 2024 nahradila první generaci generace druhá, která ovšem nadále stojí na koncernové platformě MQB.
To znamená, že i první generace je stále velmi moderní a vyspělé SUV, které může být coby ojetina zajímavou a výhodnou volbou pro ty, kdo hledají velký rodinný vůz. Běžně je Kodiaq pětimístný, ale spousta vozů na trhu je vybavena volitelnou třetí řadou sedadel pro sedmimístné uspořádání. V něm za třetí řadou sedadel zbývá pořád solidních 230 litrů místa, takže na běžný výlet nebo nákup může jedním autem vyrazit i velmi početná rodina. Když je třetí řada sedadel sklopena v podlaze, má sedmimístný Kodiaq pro zavazadla 520 litrů místa, s posunutou druhou řadou až 715 litrů. Vozy bez třetí řady sedadel mají pro náklad trochu víc místa, zavazadlový prostor pojme až 835 litrů nákladu a po sklopení druhé řady se sem vejde 2 065 litrů věcí (u sedmimístné verze je to 1 950 litrů). Zatímco třetí řada sedadel je komfortní spíš pro kratší cesty a cestující menšího vzrůstu, první dvě řady nabízí královský komfort všem. Místa je tu dost a sedadla jsou bohatě dimenzovaná.
Po stránce designu zůstává Kodiaq první generace stále velmi elegantním autem, které má proporce blízké vozům kombi, byť zároveň zachovává trumfy mohutných SUV. U Kodiaqu také mohou zájemci vybírat z bohaté nabídky motorů, byť obecně převládají dvoulitrové turbodiesely TDI. Ty pod kapotou najdeme s výkonem 110 a 140 kW, modernizace pro rok 2021 přinesla posílení silnějšího agregátu na 147 kW. A zároveň z nabídky vyřadila provedení RS, které mělo turbodiesel naladěný na 177 kW. RS se do nabídky později vrátilo, ale už s benzínovým motorem, tentokrát dvoulitrovým TSI o výkonu 180 kW. Dvoulitr s pohonem na benzín může mít v Kodiaqu také výkon 140 kW. Základní motorizace 1.4 TSI nebo 1.5 TSI se 110 kW jsou vzácnější, nejméně obvyklá je varianta s motorem 1.4 TSI s 92 kW, ta se totiž prodávala jen na některých zahraničních trzích a do Česka se tedy případně dostala jako neobvyklý import. Kromě této varianty mohou mít všechny motory automatickou převodovku DSG, ta byla u motorů s výkonem 110 kW volitelná, základem byl tedy šestistupňový manuál. Většina vozů má také pohon všech kol, ten byl opět u silnějších provedení standardem.
Jízdně je Kodiaq takový pohodář, auto dobře zvládá filtrování nerovností a posádku odveze tiše a v pohodlí. Přitom mu nevadí ani ostřejší jízdní styl, platí to zejména o vozech s adaptivním podvozkem DCC. U nich se i na zatáčkovitých úsecích dobře hledá jízdní rytmus, který dovolí řidiči si jízdu užít. Technologická výbava je na výtečné úrovni, zároveň ale Kodiaq zachovává výtečnou ergonomii, když uživatele nenutí používat k nastavování běžných věcí dotykový displej.
Výbava
Škoda Kodiaq první generace stále patří k tomu nejlepšímu, co česká automobilka vytvořila. Tomu odpovídá i výbava, která typicky bývá velmi bohatá. Může se značně lišit, ale „chudě“ vybavené Kodiaqy nejsou na trhu tak obvyklé a i tato auta nepostrádají nic důležitého. Příjemné je, že i přes moderní funkce dotykového infotainmentu a konektivity auto uživatele nenutí ke všemu používat právě onen displej a zachovává klasickou ergonomii ovládání.
Design
Kodiaq první generace definoval designový styl SUV mladoboleslavské automobilky. Přináší elegantní vzhled, který ale kombinuje s určitými mohutnými rysy, které dodávají tomuto velkému SUV sebevědomý charakter. Design je velmi nadčasový, Kodiaq má skvěle vyvážené proporce, takže v mnoha ohledech připomíná klasické vozy kombi.
Spotřeba
Oblíbené motory TDI, které jsou pod kapotou Škody Kodiaq nejčastější volbou, jsou proslulé svou úsporností. A i ve velkém SUV mladoboleslavské značky to dokazují. Normovaná spotřeba většiny dieselových variant se pohybuje kolem pěti litrů na 100 kilometrů, jen nejsilnější RS „vyžene“ spotřebu na 6,2 litru. Žíznivé nejsou ani motory TSI, u nich je ale potřeba počítat s větší náchylností na jízdní styl.
Jízdní vlastnosti
Kodiaq je především komfortní SUV, ovšem jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Lepší ovladatelnost nabízí verze s pohonem všech kol, které opět na trhu převládají, auta působí obratnějším dojmem a lépe reagují na pokyny řidiče. Obzvlášť kusy s adaptivním podvozkem DCC pak umí nabídnout i příjemně dynamické svezení a řidiče „poslouchají“ opravdu dobře.
Bezpečnost
V testech organizace Euro NCAP dostala Škoda Kodiaq první generace v roce 2017 plný počet pěti hvězdiček. A vzhledem k výbavě je to dodnes špičkově bezpečný vůz, který může mít i ty nejmodernější asistenční a bezpečnostní systémy.
Praktičnost
Praktičnost je velkým trumfem Kodiaqu. Nejen, že nabízí dostatek místa všem cestujícím a v některých provedeních uveze až sedm cestujících, ale zároveň pojme spoustu zavazadel. Pětimístní verze pojmou až 835 litrů nákladu a po sklopení zadní řady sedadel 2 065 litrů nákladu, sedmimístná varianta má za třetí řadou 230 litrů místa, po jejím sklopení tu ne 520 až 715 litrů místa a po sklopení druhé řady uveze až 1 950 litrů nákladu. Auto nabízí i řadu praktických vychytávek, některé vozy mají třeba zásuvku na 230 V před druhou řadou sedadel a v zavazadlovém prostoru 12V zásuvku, je tu spousta odkládacích prostor a auto může mít různé chytré vychytávky pro usnadnění přepravy nákladu. Háčky a pořadače lze v případě potřeby snadno dokoupit.
Komfort
Kodiaq je velmi komfortní SUV. Začíná to už dobře naladěným podvozkem a bohatě dimenzovanými sedadly, ke komfortu ale přispívá také velmi dobré odhlučnění auta a to jak v oblasti motorů, tak aerodynamiky a valivého hluku.
Provozní náklady
Vzhledem k tomu, že je Kodiaq největším modelem značky se spalovacím motorem, je tu třeba počítat se zvýšenými provozními náklady. Na druhou stranu stojí auto na osvědčené platformě MQB a většina servisních úkonů není v zásadě o mnoho náročnější, než u menších modelů. K příznivým provozním nákladům přispívají samozřejmě také úsporné motory.