OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Fabia II (2007–2014)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Kvalitní zpracování

Úsporné turbodiesely

Široká servisní síť

Prostorné combi

Spolehlivost

O vozidle

První generace modelu se neuvěřitelně povedla a bylo velmi těžké ji jakkoliv výrazně překonat. Fabia II přinesla o něco vylepšenou techniku a modernější design, na který si zákazníci zprvu trochu zvykali. Druhá Fabia je jen o čtyři milimetry užší než první generace, přesto vypadá výrazně užší, může za to i větší výška. Vyšší posaz řidiče znamená lepší výhled z vozu. Jízdní vlastnosti jsou díky prakticky shodnému podvozku v podstatě stejné. Interiér vozu působí útulnějším dojmem, a to díky propracovanější palubní desce a dalším detailům. Druhá Fabia je k dispozici jako pětidveřový hatchback nebo combi.

Postupnou evolucí prošly pohonné jednotky. Opět platí, že základem jsou tříválce. Modely HTP jsou na trhu s ojetými vozy nejběžnější a řada řidičů si od nich slibuje hospodárný provoz. Ve městě tomu tak při rozumném zacházení s plynovým pedálem opravdu být může, mimo něj však spotřeba trochu stoupá a rychlá dálniční jízda jeho technice příliš nesvědčí. Jistější volbou je motor 1,4 16V, který posílil na slušných 63 kW. Docela vzácnou motorizací je 1,6 16V s výkonem 77 kW, ta umí s Fabií výrazně zacvičit a často byla spojena s klasickou automatickou převodovkou. Dobrým ideálem z hlediska výkonu i spotřeby jsou moderní motory 1.2 TSI. Ostré provedení RS má motor 1,4 TSI s výkonem 132 kW a dvouspojkovou převodovku DSG. U vznětových motorů je úspornou variantou tříválec 1,4 TDI, ovšem stále platí, že jeho projev je ve vyšších otáčkách hlasitý. Oblíbenou volbou je klasický 1,9 TDI, který byl později nahrazen novějším motorem 1,6 TDI se vstřikováním common-rail, dokonce ve dvou výkonových verzích (66 a 77 kW). Druhá Fabia se řadí k celkově velmi spolehlivým vozům.

Výbava

Kromě možnosti získat ve vybraných modelech dvouspojkovou převodovku DSG nepřinesla Fabia II zásadní změny v technice výbavy oproti předchozí generaci. Opět platí, že výbava většinou odpovídá dané automobilové třídě a ceně vozu.

Design

Na design druhé generace Fabie si zákazníci museli trochu zvykat, vyšší stavba a rozmanitě tvarované přední světlomety nemusí působit úplně vyváženým dojmem. Mnozí zákazníci však z estetického hlediska preferují první generaci, ukazuje se však, že ani ta druhá po vzhledové stránce i po letech příliš nestárne. To lze považovat za výhodu vůči mnohé soudobé konkurenci.

Spotřeba

I do druhé Fabie se montují úsporné pohonné jednotky, vzhledem k cenové politice automobilky však ve většině případů narazíme mezi ojetými vozy na agregáty 1,2 HTP. Ty se vyznačují úsporným provozem především při klidné jízdě s převážným podílem městského a příměstského provozu. Dálniční jízda a vysoké zatížení spotřebě příliš nesvědčí. Jistotou z hlediska spotřeby jsou vznětové verze, které najdeme častěji u combi provedení.

Jízdní vlastnosti

V oblasti jízdních vlastností není druhá Fabia oproti první generaci zásadním krokem kupředu. Vyšší stavba vozu se projevila na vyšší poloze těžiště, a tudíž celkově působí dojmem menší stability auta. Jízdní vlastnosti však obecně můžeme v dané třídě zařadit k velmi slušnému průměru a to i díky tomu, že první generace patřila na špičku a změny v generaci druhé nejsou příliš dramatické.

Bezpečnost

Škoda Fabia druhé generace pochází konstrukčně ještě z doby, kdy se do malých automobilů řada pokročilých bezpečnostních prvků nemontovala ani za příplatek. Na druhou stranu pokrok tu oproti předchozímu modelu je, krom čelních airbagů má Fabia II i ty boční. V testech Euro NCAP získal vůz v roce 2007 čtyřhvězdičkové hodnocení.

Praktičnost

Fabia druhé generace je auto praktické, interiér má velmi odolnou konstrukci, nabízí dostatek odkládacích prostor a také rozměrný zavazadelník. V případě hatchbacku je k dispozici 300 nebo 315 litrů (druhý údaj platí pro verzi bez rezervy, jen s lepicí sadou), combi pojme velmi slušných 480 nebo 505 litrů zavazadel.

Komfort

Ve srovnání s vozy své kategorie nabízí Fabia druhé generace dostatečnou dávku komfortu a jízdního pohodlí. Jízdně rozvážnější je kombík, který má přece jenom oproti krátké verzi trochu plavnější jízdní projev.

Provozní náklady

Fabia II je stále vcelku jednoduché auto, které naštěstí netrpí zásadními vadami. Opět platí, že servisní síť je široká a její služby cenově dostupné, i náhradní díly jsou k dispozici za příznivé ceny.

Škoda Fabia

Další vozy