Proč koupit |
---|
Dostupnost Velmi univerzální vůz Prověřené motory Dobrá ergonomie Dobrý vnitřní prostor Nízké provozní náklady |
O vozidle
Škoda Fabia je po právu stálicí českého trhu, jedním z nejprodávanějších vozů u nás. Čtvrtá generace, která navazuje na velmi povedenou třetí, jasně ukazuje, proč tomu tak je. Fabia je totiž vzácně vyváženou kombinací tradičního pojetí klasického malého hatchbacku s moderními prvky, které ale řidiči nenutí. Fabia tak má ve výbavě moderní asistenční systémy nebo třeba pokročilý infotainment s bohatými možnostmi konektivity, zároveň ale nezapomíná na tradiční ovládací prvky. Nechybí tu tedy páčky a tlačítka pro to nejdůležitější, Fabia čtvrté generace například zachovává i klasickou páku ruční brzdy namísto té elektronické. Auto také ctí tradiční hodnoty značky, jako skvělé využití obestavěného prostoru a vysokou užitnou hodnotu za příznivou cenu.
Ve čtvrté generaci sice už není dostupné provedení kombi, ale asi 4,1 metru dlouhý hatchback poskytuje pro posádku i zavazadla dostatek místa. Ostře sledovaná hodnota objemu zavazadlového prostoru činí 380 litrů, což je hodnota na špičce třídy, kterou Fabia překonává i mnohá větší vozidla. Přitom posádka se v kabině rozhodně netísní.
I jízdně Fabia ukazuje, jak univerzální umí být. Pod kapotou už najdeme výhradně zážehové motory, ty se ale stále obejdou bez složitých systémů a elektrické asistence. Základ nabídky tvoří tradiční atmosférický litrový tříválec MPI tentokrát naladěný na 59 kW, který dostal pětistupňovou manuální převodovku. Dále pod kapotou najdeme prověřený litrový přeplňovaný tříválec TSI s výkonem 70 kW (opět pětistupňová převodovka) nebo 81 kW (šestistupňová převodovka). Na vrcholu nabídky motorizací nalezneme čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG (tu může mít i silnější tříválec). Fabia se vždy snadno řídí, motory mají příjemný zátah a podvozek nabízí hodně jistoty. Řízení sice nemá kdovíjakou zpětnou vazbu, ale Fabia dovede být i jízdně zábavná, aniž by se hnala za přehnaně sportovním charakterem, který by omezoval jízdní komfort. Přesto lze mít vozy se sportovním nádechem, provedení Monte Carlo ale preferuje vizuální úpravy před radikálními technickými zásahy.
Fabia tak ve všech verzích zůstává jednoduchým, univerzálním a velmi přímočarým vozem, který osloví široké spektrum zákazníků.
Výbava
Výbava Fabie čtvrté generace může být i hodně bohatá, záleží však na konkrétním provedení. Už v základních verzích ale nechybí v zásadě nic důležitého, automobilky obecně výbavu s rostoucími nároky na autě vylepšily. U ojetých modelů pak platí, že tuto výbavu získá zákazník za příznivou cenu.
Design
Čtvrtá generace Škody Fabia je vizuálně velmi vyspělé auto. Ostatně, navazuje na třetí generaci, která je dodnes z hlediska designu hodnocena velmi vysoko, takže si tu designéři na patřičném posunu dali hodně záležet. Fabia je elegantní, ve verzích Monte Carlo s dynamickým nádechem, vždy ale nadčasová a hodnotně působící. To není ve třídě malých aut segmentu B tak obvyklé.
Spotřeba
Fabia čtvrté generace zůstává i přes nárůst rozměrů oproti té třetí příjemně lehkým autem a to v kombinaci s dostatečně silnými, ale nijak zbytečně výkonnými motory přináší nízkou spotřebu paliva. Vlastně ani není divu, že ve čtvrté generaci nenajdeme pod kapotou žádný úsporný diesel, s lehkou nohou dovedou až překvapivě úsporně jezdit zvolené zážehové agregáty.
Jízdní vlastnosti
Solidní jízdní komfort kombinovaný s velkou jistotou patří k velkým přednostem Škody Fabia čtvrté generace. Podvozek je velmi jistý a dobře čitelný, snad jen řízení má jen velmi lehkou zpětnou vazbu a ukazuje, že Fabia není žádný sportovní hatchback.
Bezpečnost
I když mnohá menší auta už na pět hvězdiček v testech Euro NCAP s nejnovějšími přísnými pravidly nedosáhnou, Fabia čtvrté generace v roce 2021 plný počet hvězdiček získala. Boduje nejen tuhou konstrukcí karoserie, ale i příjemně bohatou sadou bezpečnostních asistentů.
Praktičnost
Oproti té třetí je Fabia čtvrté generace větší a nabízí posádce více místa především v oblasti ramen, což zvyšuje komfort především na delších cestách. Kombi provedení v této generaci sice chybí, ale 380 litrů místa pro zavazadla je v dané třídě hodně nadstandardní hodnota. Zadní sedadla lze samozřejmě sklopit a prostor tak zvětšit.
Komfort
Fabia může mít sportovní podvozek snížený o 10 mm, ale i v jeho případě zůstává příjemně komfortním vozem. Verze s běžným podvozkem pak představují pro každodenní cestování naprostý ideál. Na vůz dané kategorie je komfort odpružení nadstandardní, totéž platí i pro odhlučnění vozu.
Provozní náklady
Jednou z velkých předností Škody Fabia čtvrté generace zůstávají nízké provozní náklady. Ty zajišťuje jak nízká spotřeba paliva, tak použitá prověřená technika, která přitom není zbytečně složitá. V široké servisní síti pak běžný servis Fabie patří mezi moderními vozy k tomu nejdostupnějšímu.