




Proč koupit |
---|
Atraktivní vzhled Nepřeberné množství verzí Vysoký výkon Špičková výbava Skvělé jízdní vlastnosti |

O vozidle
Porsche Cayenne je model, který svým způsobem zachránil automobilku Porsche a naplno nastartoval vlnu moderních velkých prémiových SUV, do jejichž výroby se pustily i značky, kterým byla tato kategorie dříve cizí. Právě úspěch Cayenne mnohé inspiroval a Porsche se kvůli tomu musí neustále snažit. V roce 2017 tak automobilka představila už třetí generaci tohoto svého velkého SUV, které můžeme v mnohém nadále v jeho kategorii považovat za vzor.
Cayenne je totiž i ve své třetí generaci nejen designově atraktivní a jasně zapadá do rodiny vozů Porsche, zároveň ale dovede být nečekaně praktické, luxusní a k tomu samozřejmě i velmi dynamické, jak se od značky Porsche očekává. V tomto ohledu je Porsche opravdu neúnavnou značkou, což dokazuje i jen množství verzí, ve kterých se Cayenne dodává. Kromě klasického velkého SUV se v roce 2018 objevila i nová karosářská varianta SUV-kupé nazvaná prostě Cayenne Coupé. Ta přináší extra porci dynamického designu, přitom po praktické stránce dělá jen minimum kompromisů.
Co se motorizací týče, vynechala třetí generace Cayenne vznětové motory, které se k charakteristice vozu příliš nehodily a soustředí se na výkonné benzínové a plug-in hybridní varianty. Páteř nabídky tvoří provedení, která jsou pro značku Porsche typická: základní Cayenne má přeplňovaný benzínový šestiválec s 250 kW, Cayenne S má 324 kW a osmiválcové Cayenne Turbo 404 kW. S modernizací později výkony narostly na 260 a 349 kW a do hry se vložila také hybridizace. Cayenne E-Hybrid je plug-in hybrid, který má výkon 340 a po modernizaci 346 kW, Cayenne S E-Hybrid zvládá až 382 kW a vrcholem je provedení Cayenne Turbo E-Hybrid s výkonem ohromujících 544 kW. V nabídce se časem objevilo i provedení GTS, které má benzínový osmiválec s výkonem 368 kW. Dynamika všech verzí je parádní a Cayenne se chlubí také špičkovou ovladatelností a perfektně vyladěným podvozkem, který může mít i adaptivní tlumiče. Porsche je svou prací s podvozky proslulé a Cayenne třetí generace jasně ukazuje proč, protože umí být až nečekaně komfortní, zároveň se dvoutunové SUV umí při dynamické jízdě chovat jako podstatně menší hot-hatch.
A při tom všem nezapomíná Porsche Cayenne ani na praktickou stránku věci. Základní objem zavazadlového prostoru u Cayenne třetí generace je skvělých 772 litry, plug-in hybridní verze nabídnou stále skvělou hodnotu 627 litrů. Modely Coupé mají zavazadlový prostor trochu menší, benzínová provedení pojmou 592 litry, plug-in hybridy pak 434 litry.
Výbava
Výbava Porsche Cayenne je samozřejmě špičková, ale hodně u konkrétních vozů záleží na tom, jaké potřeby a vkus měl původní majitel. Nicméně Porsche dovoluje u Cayenne zvolit prakticky veškerou dnes myslitelnou komfortní i praktickou techniku, takže chybět nemusí spousty asistentů, špičkový infotainment s funkcemi konektivity a samozřejmě komfortní funkce, jako perfektní audio systém nebo masážní sedadla.
Design
Na první pohled je to Porsche, na první pohled Cayenne. Vzhled velkého SUV sportovní značky z Zuffenhausenu je dnes v podstatě podobně ikonický, jako vzhled legendárního modelu 911 a v průběhu generací se mění jen mírně. Cayenne láká na nezvyklou kombinaci zaoblené elegance, jednoduchých linek a rafinovaných nesmírně dynamických detailů.
Spotřeba
Kdo požaduje po velkém SUV jako je Porsche Cayenne nízkou spotřebu paliva, měl by zvolit plug-in hybridní varianty. Ty mají po modernizaci z roku 2023 prodloužený elektrický dojezd, který činí v závislosti na provedení a provozních podmínkách až 90 kilometrů. Normovaná spotřeba těchto variant je tedy velmi nízká, v praxi pak záleží hodně na způsobu používání. Benzínové motorizace mají vyšší spotřeby, ale při umírněné jízdě umí příjemně překvapit. Jenže s Cayenne chce asi jen málokdo jezdit úplně umírněně, takže pak spotřeba roste.
Jízdní vlastnosti
Z hlediska jízdních vlastností by mohlo být Porsche Cayenne vzorem nejen pro velká SUV. V ladění podvozků jsou u Porsche mistři, takže velké SUV je skvěle ovladatelné a podvozek bez problémů zvládá i extrémní výkony nejsilnějších motorizací. U Porsche se hodně při vývoji modelu soustředili i na takový detail, jako je vyladění brzdného výkonu plug-in hybridních verzí, zakládají si tu na konzistenci chování, takže by uživatel neměl příliš poznat, zda auto brzdí rekuperací nebo klasicky.
Bezpečnost
Velké SUV od Porsche je tak nějak přirozeně bezpečné. K tomu se ale samozřejmě přidává celkově propracovaná konstrukce a bohatá výbava s množstvím asistenčních a bezpečnostních systémů. Výsledkem je samozřejmě pět hvězd v testech Euro NCAP.
Praktičnost
Porsche dává zájemcům o Cayenne v jeho třetí generaci vybrat, zda chtějí praktičtější provedení, nebo verzi s důrazem na dynamický vzhled. Ani ta na tom vlastně z hlediska praktičnosti není špatně, zavazadlový prostor Cayenne Coupé ale pobere maximálně 592 litry nákladu, u klasické karoserie je to skvělá hodnota 772 litry.
Komfort
I když se Porsche Cayenne na první pohled soustředí hodně na jízdní výkony, neznamená to, že by zanedbávalo komfort. Ten posádce zaručuje už samotný prostorný a luxusní interiér, ale definitivně ho zajistí až skvělé vyladění podvozku. Je až překvapivé, jak všestranně dovedou u Porsche podvozek u více než dvoutunového SUV vyladit, takže poskytuje jistotu při ostré jízdě, i skvělý komfort filtrování nerovností.
Provozní náklady
U Porsche Cayenne má majitel jednu jistotu: jeho provoz rozhodně nebude levnou záležitostí, je to velmi vyspělý vůz s výkonnými motory a špičkovou technikou, která si žádá také patřičnou údržbu, ideálně v odborných servisech. Spotřeba paliva, která vlastně nemusí být vůbec vysoká, je v tomto případě podružnou záležitostí.