OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Mercedes R (2006–2013)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Velký vnitřní prostor

Široká nabídka motorů

Dobré odhlučnění

Zajímavé ceny

O vozidle

Mercedes třídy R je hodně netradiční MPV. Auto se snaží tvářit spíše jako velké rodinné combi, technicky pak vychází z velkých SUV značky Mercedes. Je to tedy zvláštní mix techniky i stylu, který se bude líbit především těm, kdo hledají prostorný a přitom dostatečně reprezentativní a luxusní rodinný automobil. Třída R je k dispozici ve dvou provedeních délky. Kratší má rozvor 2980 mm a celkovou délku 4938 mm, delší provedení má rozvor 3215 mm a na délku měří úctyhodných 5137 mm. Delší provedení má vyváženější celkové proporce, působí štíhlejším dojmem. Erko prošlo během svého modelového života dvojicí faceliftů – ten první v roce 2008 přinesl jen kosmetické změny jako například spoilery z paketu AMG ve standardní výbavě, v roce 2010 se pak výrazně měnila tvář velkého rodinného Mercedesu. Ta více odpovídá dynamickému rázu ostatních nových modelů značky. O dynamiku však u třídy R rozhodně nejde. Auto se snaží posádku rozmazlovat prostorným interiérem, dostatkem místa pro zavazadla a velmi dobrým jízdním komfortem. Ve spojení se silnými motory také nabízí suverénní jízdu. 
 
V základu má třída R dvě řady sedadel, připlatit lze za řadu třetí. U ní je důležité, že na rozdíl od mnoha jiných MPV nebo sedmimístných SUV se do třetí řady pohodlně usadí i dospělý cestující a ani při dlouhé cestě tu nebude strádat. Existují i verze s luxusním dvoumístným provedením druhé řady sedadel. Uspořádání interiéru a celková délka auta mají vliv na přepravní kapacitu třídy R. Pro pětimístné uspořádání platí základní hodnoty 550 a 633 litry pro krátkou a prodlouženou verzi. Po strop lze u krátké verze naložit 939 litrů nákladu, u dlouhé varianty je to 1067 litrů. Za třetí řadou sedadel zbývá u dlouhé varianty 314 litrů pro zavazadla, u krátké verze je to ještě o něco méně. Každopádně interiér je velmi variabilní a v případě potřeby lze třídu R použít i jako praktický stěhovací vůz. Maximem je 2385 litrů u dlouhé verze a 1950 u kratší.
 
Komfortní sedadla třídy R jsou možná trochu nízko nad podlahou, jinak však skvěle koresponduje s celkově příjemným komfortem na palubě. Většinu doby Erko přes nerovnosti jenom pluje, rozbitá silnice ovšem přece jenom dovede auto mírně znervóznět. Výborné je odhlučnění a celkový zvukový projev motorů.
 
Jejich paleta je poměrně široká. Před faceliftem se prodávala provedení R 280 s benzinovým šestiválcem o výkonu 170 kW (od roku 2009 označován jako R 300), silnější byl šestiválec v modelu R 350 – ten má 200 kW. Špičkou je pak osmiválcové provedení R 500 s výkonem 285 kW. Upřímně, jiné MPV s osmiválcem budete hledat jen těžko. Turbodiesely reprezentovaly motory R 280 CDI o výkonu 140 kW (později označován jako R 300 CDI) a silnější R 320 CDI. Ten má v běžné verzi výkon 165 kW, ve variantě BlueTEC pak 155 kW. Po faceliftu zůstaly motory většinou shodné, jen nejsilnější turobodiesel R 350 CDI posílil až na 235 kW, skromnější varianta BlueTEC zůstala u výkonu 155 kW. Základní šestiválce se dodávaly s pohonem zadních kol, silnější provedení pak jako čtyřkolky 4matic. 

Výbava

I Mercedes R patří k těm automobilům, u kterých se muselo za řadu prvků výbavy připlácet. Na druhou stranu, i základní výbava byla už vcelku bohatá a zákazníci například nemuseli příliš řešit výběr kol – velká osmnáctipalcová byla už v základu, stejně jako řada komfortních prvků. U ojetých aut tak jde spíše o to najít za dané peníze výbavu co nejlepší, Mercedes R mohl mít i opravdu luxusní prvky výbavy. 

Design

Mercedes R je na poli velkoprostorových vozů opravdu neobvyklým kouskem, který kombinuje lehký nádech SUV s vizáží rodinných combi. Především prodloužená verze (a zejména po faceliftu) vypadá opravdu majestátně a reprezentativně. Vzhledem k vyšší stavbě a netradičnímu  tvarování střechy však mohou být pro někoho tvary především kratší verze trochu nevyvážené. 

Spotřeba

Velký rodinný křižník se silnými motory si žádá i patřičný přísun paliva. Z hlediska spotřeby jsou samozřejmě ideální turobodiesely, ani u toho nejslabšího se nejspíš dlouhodobá spotřeba nedostane pod 10 litrů na 100 kilometrů. Je to daň za majestátní rozměry auta a jeho přepravní kapacity. 

Jízdní vlastnosti

Už vzhledem k jeho rozměrům a zaměření je jasné, že Mercedes R nebude kdovíjak jízdně dynamickým vozem. Podvozek je však jistý, což platí i pro verze s pohonem jen zadních kol. Vzhledem k dlouhému rozvoru se však auto do zatáček trochu skládá a řidič jej musí k zatáčení nutit. Není to nic záludného, jen je potřeba mít na paměti, že razantní průjezdy zatáček pro „Erko“ nejsou. 

Bezpečnost

Mohutná karoserie i bohatá bezpečnostní výbava dávají předpoklad k tomu, že posádku při střetu ochrání Mercedes R opravdu velmi dobře. Tuto domněnku ovšem výrobce nepotvrdil účastí v nárazových testech Euro NCAP. 

Praktičnost

Třída R je velmi prostorný vůz s dvojicí nebo trojicí řad sedadel. I ve třetí řadě je dostatek místa pro dospělé cestující. Uspořádání interiéru a celková délka auta mají vliv na přepravní kapacitu třídy R. Pro pětimístné uspořádání platí základní hodnoty 550 a 633 litry pro krátkou a prodlouženou verzi. Po strop lze u krátké verze naložit 939 litrů nákladu, u dlouhé varianty je to 1067 litrů. Za třetí řadou sedadel zbývá u dlouhé varianty 314 litrů pro zavazadla, u krátké verze je to ještě o něco méně. Každopádně interiér je velmi variabilní a v případě potřeby lze třídu R použít i jako praktický stěhovací vůz. Maximem je 2385 litrů u dlouhé verze a 1950 u kratší. 

Komfort

Erko poskytne posádce opravdu velmi dobrý cestovní komfort. Na všech místech, což platí i pro cestující ve třetí řadě, je dostatek místa, sedadla jsou pohodlná, jen sedáky jsou relativně nízko nad podlahou. Ve druhé řadě existuje možnost mít provedení s luxusním dvoumístným uspořádáním. Filtrace nerovností jde třídě R opět velmi dobře, jen na rozbitých silnicích podvozek trochu znervózní. Kvalitní je také odhlučnění auta. 

Provozní náklady

Ačkoli patří Mercedes R k největším vozům své značky, provozní náklady budou spíše průměrné a odpovídají zhruba modelům ML nebo třídě E. Je tedy nutné počítat s vyššími výdaji, a to jak na palivo, tak na případný servis nebo náhradní díly. U značky Mercedes-Benz nic neobvyklého. 

Mercedes-Benz R