OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Kia Clarus (1995–2001)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Nízké ceny

Dobrý vnitřní prostor

Prověřená a spolehlivá technika

Jízdní komfort

O vozidle

Kia Clarus je velký korejský sedan střední třídy. Pokud vaše znalé oko v autě vidí nějakou podobnost se druhou generací Mazdy 626, nemýlíte se. Clarus vznikl právě ve spolupráci s japonskou automobilkou a používá techniku i původní design japonského modelu. Jde o jeden z posledních výsledků spolupráce korejské a japonské automobilky, pozdější sedan Magentis, který se stal nástupcem Clarusu, už vychází ze spolupráce Kia s domácí automobilkou Hyundai.
 
Clarus tak má jednoduché a elegantní tvary, které původně u Mazdy 626 lákaly velké množství zájemců, na rozdíl od jejího progresivního vzhledu ale přece jen působí výrazně konzervativnějším dojmem. Zajímavostí je, že Clarus existoval i ve verzi combi, která v případě 626 k dispozici nebyla, ale toto provedení je u nás velmi vzácnou záležitostí. V podstatě na trhu Clarus konkuroval zavedeným vozům střední třídy včetně třetí generace Mazdy s již modernější technikou. Původní technika od Mazdy se tu ukazuje být velmi spolehlivá a funkční, celkové provozní náklady budou u Kia Clarus rozumné, jen je vzhledem k použití výhradně benzinových motorů potřeba počítat z dnešního hlediska s trochu vyšší spotřebou. 
 
Interiér je velmi prostorný, kvalita použitých materiálů je ovšem spíše podprůměrná, stejně tak zpracování tohoto korejského auta. Zavazadlový prostor má objem 444 litrů u sedanu a 470 litrů u combi. Na svou dobu má Clarus i slušnou výbavu.
 
Pod kapotou se můžeme setkat s jedním ze dvou zážehových čtyřválců. Základem je osmnáctistovka s výkonem 85 kW, která sice nepřináší kdovíjakou dynamiku, ale pro pohon auta dobře dostačuje. Silnější dvoulitr pak poskytuje 98 kW a s autem má výrazně méně práce, na druhou stranu dynamika stále patří spíše jen k průměru. U obou motorů můžeme ocenit jejich trvanlivost a spolehlivost, z hlediska spotřeby paliva už ovšem dnes pochopitelně patří k tomu horšímu. 

Výbava

Na svou dobu se mohla Kia Clarus pochlubit velmi slušnou výbavou, ostatně také na poměr ceny a výbavy vůz zákazníky lákal. Dnes už ovšem v sestavě nic nepřekvapí, výbava je na střední třídu vcelku obvyklá a klimatizace je tu samozřejmostí. 

Design

Kia Clarus vzhledově vychází z Mazdy 626 druhé generace, přebírá i její techniku. Oproti japonskému sedanu je ten korejský trochu konzervativnější, takže dnes svým vzhledem zapadne do šedi průměru. 

Spotřeba

Kia Clarus je vybavena jedním ze dvou benzinových čtyřválců, spotřeba paliva je u nich z dnešního hlediska trochu vyšší. Se slabší osmnáctistovkou lze ovšem při klidné jízdě, ke které stejně podvozek vozu nabádá, dosahovat relativně příznivých hodnot. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti velkého sedanu Kia z dnešního hlediska ničím nepřekvapí, ostatně už výchozí Mazda 626 se soustředila více na komfort než na agilní chování v zatáčkách. U jednodušší interpretace téhož tak nepřekvapí, že auto se chová sice nezáludně, ale na dnešní poměry už například stopu v zatáčkách nedrží příliš ochotně. 

Bezpečnost

Kia Clarus se nárazových testů Euro NCAP nikdy nezúčastnila, a dokonce ani výchozí Mazda je neabsolvovala, takže bezpečnost můžeme jen odhadovat. Vzhledem ke konstrukčnímu stáří a v podstatě základní bezpečnostní výbavě ovšem příliš skvělé výkony dnes očekávat nemůžeme. 

Praktičnost

Kia Clarus nabízí dostatek místa pro posádku i pro zavazadla. Cestující vpředu i vzadu mají místa snad o něco více než v modernějších vozech. Zavazadlový prostor sedanu pojme 444 litrů nákladu, u combi, které je ovšem podstatně vzácnější, je kapacita 470 litrů. 

Komfort

Podvozek korejského modelu střední třídy je podobně jako u výchozí Mazdy zaměřen především na cestovní komfort. Clarus tak zvládá dobře filtrovat nerovnosti našich vozovek, byť je to v zatáčkách doprovázeno většími náklony. Sedadla jsou pohodlná, ovšem bez bočního vedení a odhlučnění vozu by si zasloužilo více pozornosti. 

Provozní náklady

Vzhledem k tomu, že Kia Clarus technicky vychází z japonské Mazdy 626, je její technika prověřená a spolehlivá. Navíc je Clarus mladším vozem než výchozí Mazda, což může znamenat menší opotřebení a větší trvanlivost.