OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Hyundai Staria (2021 - současnost)

Proč koupit

Futuristický design

Velký vnitřní prostor

Vysoká praktičnost

Silný motor

O vozidle

Velké MPV Hyundai Staria je relativně novým vyzyvatelem tradičních velkých osobních dodávek, mezi kterými je největší legendou Volkswagen Multivan. Staria proti těmto modelům vyráží z odvážným designem, který nelze označit jinak, než futuristický. Navzdory vzhledu je ale Staria vlastně vcelku klasické velké MPV nebo užitkový vůz s tradiční technikou i užitnou hodnotou. Do segmentu osobních dodávkových vozů ovšem vnáší svěží vítr.

Oproti konkurentům je nabídka modelu Staria trochu užší a zájemci si tak mohou snáze vybrat pro ně ideální vůz. Staria totiž nenabízí různé délky karoserie a k dispozici je jen jedna motorizace. I přesto je ale Staria k mání jak v osobní verzi, tak jako užitková dodávka. U ní si mohou zájemci vybírat z provedení se třemi nebo šesti sedadly, oblíbenější osobní verze má obvykle devět sedadel, ovšem špičkové provedení Luxury má v komfortních křeslech sedm míst. Zatímco vnější vzhled vozu je skutečně futuristický (je to dáno hlavně širokou maskou a netradičním uspořádáním světel), uvnitř vládne vcelku tradiční atmosféra. Staria se díky posuvným sedadlům ve druhé a třetí řadě chlubí skvělou variabilitou, nechybí ani řada praktických detailů a odkládacích míst. Trochu škoda ovšem je, že sedadla druhé a třetí řady jdou z vozu vyjmout pouze za pomoci nářadí, neexistuje na to žádné snadné řešení. Staria může být na poměry užitkových modelů opravdu dobře vybavena a přináší velmi dobrý cestovní komfort.

I když je na výběr jen jediná pohonná jednotka, z hlediska konfigurace celého pohonného ústrojí je přeci jen z čeho vybírat. Staria totiž může mít šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovku, volit pak jde mezi verzemi s pohonem předních nebo všech kol. Čtyřkolky přitom mají vždy automat. U čistě užitkové verze je přeci jen výběr omezený, tady lze mít jen manuál s předním pohonem. Samotnou motorizací je pak turbodiesel 2.2 CRDi s velmi solidním výkonem 130 kW. V roce 2024 se na trhu objevila hybridní verze s benzínovým spalovacím motorem a elektromotorem, která dává 180 kW. Tato varianta, která v průběhu roku 2024 v nabídce dieselové verze nahrazuje, ovšem není k dispozici s pohonem všech kol.

Řidič si pak za volantem Starie připadá jako v některém z moderních SUV značky. Auto se chová předvídatelně a čitelně. Dobré je odhlučnění, které přispívá k celkově velmi dobrému jízdnímu komfortu.

Výbava

Na poli velkých MPV patří Hyundai Staria k velmi bohatě vybaveným vozům. Je to dáno i tím, že jeho platforma pochází z SUV vozů korejské automobilky a tudíž může Staria používat jejich vyspělou techniku, včetně různých komfortních prvků výbavy. Na výběr jsou celkem čtyři úrovně, už ta základní je ale vcelku bohatá.

Design

Design Hyundai Staria dovede šokovat. Je jasně futuristický, kromě široké přední masky se skrytými světlomety ho ozvláštňuje světelný pruh přes celou šířku přídě a nezvyklý je i boční profil oken, linie je na poměry těchto vozů nečekaně nízko a auto má tedy velmi bohaté prosklení. Vzadu podtrhují celkově futuristický vzhled na výšku orientované LED svítilny.

Spotřeba

Staria je v Evropě dlouhodobě k mání jen s motorem 2.2 CRDi spalujícím naftu. Tento motor je příjemný tahoun a dovede být i relativně úsporný. Hodnota kombinované spotřeby se podle provedení pohybuje kolem osmi litrů na sto kilometrů a v praxi lze jezdit asi za devět litrů.

Jízdní vlastnosti

Díky platformě z SUV vozů značky Hyundai se s velkým korejským MPV jezdí spíš právě jako s těmito SUV modely, než jako s užitkovým vozem. Staria má plavné jízdní vlastnosti, řidiči dodává potřebnou jistotu ovladatelnosti a působí celkově jako velké, ale dobře ovladatelné auto. Bonusem navíc mohou být verze s pohonem všech kol.

Bezpečnost

Vzhledem k použité platformě může mít Hyundai Staria velmi moderní výbavu v oblasti asistenčních a bezpečnostních systémů. I když vůz neprošel standardními testy Euro NCAP, úroveň bezpečnosti je vysoká, což ostatně potvrzuje i pětihvězdičkový výsledek modelu v testech ANCAP (australsko-novozélandské obdobě bezpečnostních testů).

Praktičnost

Základem praktičnosti Hyundai Staria je bohatá nabídka vnitřního prostoru. V autě také najdeme spoustu praktických řešení a odkládacích míst, obří box je například mezi předními sedadly. Zadní řady sedadel lze posouvat a tím ovlivňovat prostor pro cestující i zavazadla. Přesto je tu mírné omezení – vyjmout zadní řady lze jen demontáží za pomoci nářadí, konkurence tohle umí jednoduše během pár sekund pomocí pák a kotvících mechanismů.

Komfort

Čím naopak Hyundai Staria nad většinu konkurence trochu vyniká, je jízdní komfort. SUV platforma vozu dodává trochu lepší tlumení nerovností a celkově plavnější projev podvozku, futuristická karoserie je také vcelku aerodynamická a pomáhá s dobrým odhlučněním.

Hyundai Staria