Proč koupit |
---|
Příznivé ceny Velkorysá nabídka prostoru Doslova obří verze combi Výborné jízdní vlastnosti Komfortní odpružení Atraktivní design Nadprůměrná spolehlivost |
O vozidle
Třetí generace Fordu Mondeo se objevila v roce 2007 a vůz neznamenal tak výraznou změnu jako přechod mezi generací první a druhou. Design se trochu uhladil, celkově je však Mondeo stále velmi líbivý, pohledný a dynamický vůz. A to i ve srovnání se čtvrtou generací, jejíž uvedení Ford v Evropě neustále odkládá. Klasický zástupce střední třídy se může opět chlubit dobrými jízdními vlastnostmi, vysokou úrovní komfortu i nadstandardní nabídkou vnitřního prostoru. Ford dokonce zachoval i všechny tři karosářské verze, tedy sedan, liftback a combi. Všechny verze mají tentokrát velmi podobný objem zavazadlového prostoru, avšak u sedanu je do něj ztížený přístup.
Moc to asi vadit nebude, sedan totiž není na trhu ojetin obvyklým jevem. Drtivá většina Mondeí třetí generace totiž vyjela v provedení combi, a co se motorizací týče, zcela jasně převládají vznětové motory. Základní benzínová šestnáctistovka je pro klidnější řidiče, pokud přece jenom máte zájem o zážehový motor, je lepší volbou dvoulitr se 107 kW. Z novějších provedení pak lze doporučit přeplňovanou šestnáctistovku EcoBoost, která má dostatek výkonu (118 kW) a přitom rozumnou spotřebu. Naopak provedení 2,3 litru a pětiválec 2,5 Turbo z produkce Volva se vyznačují vyšší spotřebou, ale především druhý jmenovaný se umí odměnit slušnou dynamikou. Podstatně lepší je moderní přeplňovaný čtyřválec EcoBoost se 176 kW, který je však v nabídce poměrně krátce. Pro nové Mondeo jsou však ideální motorizací vznětové motory, typicky jde o dvoulitry TDCi pocházející ze spolupráce s koncernem PSA. Motor je k dispozici ve výkonových variantách 85, 96 a 103 kW a v podstatě pokrývá široké spektrum potřeb řidičů. Proto není divu, že základní 1,8 TDCi 74 kW je méně obvyklá a totéž platí pro silný čtyřválec 2,2 litru s výkonem 129 kW.
Výbava
Moderní sedan střední třídy musí samozřejmě mít i moderní výbavu, což pochopitelně platí i pro Mondeo. Vůz navíc na trhu většinou najdeme v dražších dieselových provedeních ve vyšších stupních výbavy.
Design
Třetí generace Mondea přinesla trochu umírněnější, avšak stále velmi atraktivní design. Dá se očekávat, že moderně bude Mondeo působit i poté, co si zvykneme na nadcházející čtvrtou generaci s opravdu atraktivními tvary. Vyvážené tvary vozu se promítají i do interiéru.
Spotřeba
Synonymem pro Mondeo třetí generace je motorizace 2,0 TDCi, která je kultivovaná a úsporná. Vzhledem k tomu, že i z dalších motorizací na trhu najdeme především diesely, je většina prodávaných vozů opravdu spořivých. Zážehové motorizace jsou méně obvyklé a mívají vyšší spotřebu, novější verze EcoBoost však přináší i příznivé nároky na přísun benzinu.
Jízdní vlastnosti
Jízdními vlastnostmi patří třetí Mondeo opět ke špičce své třídy, na druhou stranu posun oproti předchozí generaci není tak zásadní. Auto vzhledem k proporcím působí vyváženějším dojmem a opět překvapí stabilitou v zatáčkách. Brzdy ovšem mají někteří soupeři silnější.
Bezpečnost
Pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP je dnes už v dané kategorii prakticky povinností, Mondeo třetí generace však pochází ještě z doby, kdy bychom považovali za slušný i zisk hvězd čtyř. Proto celkově můžeme bezpečnost vozu hodnotit velmi kladně.
Praktičnost
Ačkoli combi třetí generace nevypadá tolik stěhovácky jako generace druhá, přepravní kapacita vozu je opět doslova enormní. Zavazadlový prostor má u všech karosářských provedení až vzácně vyrovnaný objem, sedan nabízí 550 litrů, liftback 540 litrů a combi 549 litrů pro náklad. U sedanu je bohužel nevýhodou relativně malý vstupní otvor.
Komfort
Z velkých sedanů střední třídy patřilo Mondeo vždy k těm komfortnějším a to platí i pro třetí generaci, která navíc může posádku hýčkat už velmi bohatou výbavou. Bohatě dimenzovaná jsou i sedadla a samozřejmě celkový vnitřní prostor.
Provozní náklady
Třetí generace Mondea trpí spíše drobnějšími závadami, hlavní mechanické části jsou trvanlivé a spolehlivé. Náklady na palivo, servis a náhradní díly jsou však zcela v běžných mezích dané třídou a stářím vozu, případně mohou být o trochu nižší, než u konkurence.
Názor odborníka
Mondeo třetí generace je na trhu ojetin mezi odborníky považováno za velmi zajímavou volbu, neboť za cenu dvojkové Octavie nabídne obrovský vnitřní prostor a vynikající jízdní vlastnosti. Vnější rozměry Mondea připomínají spíše vozy vyšší střední třídy. Poměr ceny a užitné hodnoty je totiž u ojetého Mondea skutečně vynikající. Navíc nemá ani problémy se spolehlivostí. Existuje ve třech karosářských verzích, nabízí se jako liftback, sedan nebo combi. Drtivá většina ojetin má pod kapotou diesel. Není se co divit, nabídka benzinových motorů byla až do roku 2010 vcelku nezajímavá. Diesely se vstřikováním common-rail byly oproti předchozí generaci Mondea vylepšeny a jejich spolehlivost se citelně zvýšila, není tedy důvod je nedoporučit. Za ideální volbu z hlediska spolehlivosti je považována osmnáctistovka TDCi. Její výhoda je například i v tom, že není vybavena filtrem pevných částic, se kterým bývají u starších ojetin problémy. Silnou stránkou všech Fordů jsou relativně nízké servisní náklady. Originální náhradní díly jsou totiž ve srovnání s konkurencí levnější. Mnoho ojetých Mondeí bylo individuálně dovezeno ze zahraničí, kde často sloužily jako služební auta a za tři roky mohly najet klidně přes 150 tisíc kilometrů. Přitom často vypadají sotva na poloviční nájezd, což hraje do karet různým podvodníkům, kteří neváhají stočit tachometr. Při výběru takto dovezené ojetiny se proto vyplatí zvýšená opatrnost – nutností je prověření servisní historie a skutečného nájezdu kilometrů.