OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Ford Focus (2004–2010)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Příznivé ceny

Vynikající jízdní vlastnosti

Široká nabídka verzí

Úsporné a pružné turbodiesely

Spolehlivost

Velmi rozumné servisní náklady

O vozidle

Druhá generace Fordu Focus představená v roce 2004 měla velmi těžkou roli. Navazovala totiž na jeden z nejpovedenějších kompaktních hatchbacků automobilové historie. Ford tentokrát zvolil trochu konzervativnější přístup, i přes zachování proporcí a některých prvků tak vznikl trochu konvenčněji tvarovaný vůz. Atraktivněji z tohoto hlediska působí modernizované provedení vyráběné od roku 2007, které přídi vozu dodává trochu dynamičtější vzhled. Ke karosářským provedením hatchback, sedan a combi se přidala ještě varianta CC se skládací pevnou střechou. Klasičtější je tentokrát provedení interiéru, což je však tentokrát přijato s povděkem. Trochu futuristická palubní deska první generace se totiž rychle okoukala a trpěla i některými ergonomickými nedostatky. Konzervativnější řešení u generace druhé nepodléhá módním trendům a řidič se tu lépe orientuje. Kladem jsou také použité materiály, které působí hodnotným dojmem a prokázaly svou dlouhodobou trvanlivost.

Podvozek druhé generace je v podstatě přepracovanou verzí generace první, takže víceprvková náprava a s ní spojená jistota zůstávají zachovány. Ovšem z řízení se vytratila jeho komunikativnost a preciznost, navíc celkově komfortnější naladění podvozku mírně krotí sportovní ambice. Díky tomu ovšem bude Focus více vyhovovat běžnému řidiči. Sportovce zaujmou v druhé generaci opět dokazovat ostré verze ST a RS, které tentokrát dostaly pod kapotou pětiválec 2,5 litru z produkce švédského Volva. ST poskytuje výkon 166 kW, RS pak ohromujících 224 kW, stále přenášených na přední nápravu. U těchto verzí pochopitelně výtky k odtažitějšímu řízení neplatí. Z běžných verzí je opět vynikající volbou atmosférický motor 1,6 litru, převzatý z předchozí generace prakticky beze změn. Proslulá spolehlivost, dobrá pružnost a příznivá spotřeba této jednotky z ní ovšem dělají na trhu ojetin vcelku nedostatkové (a tudíž dražší) zboží. Opět platí, že další benzinové motory (1,4 59 kW, 1,8 FlexiFuel 92 kW a 2,0 107 kW) nejsou tak atraktivní volbou. U FlexiFuel verze ovšem především proto, že výhoda možnosti tankovat palivo E85 je u nás vzhledem k distribuční síti minimalizována. Naopak velmi byla ve druhé generaci vylepšena nabídka vznětových motorů. Verze 1,6 TDCi (66 a 80 kW) jsou čtyřválce vyvinuté ve spolupráci s koncernem PSA a jsou velmi známé svou nízkou spotřebou a solidní spolehlivostí. Dvoulitr TDCi (81 a 100 kW) pak dovede nabídnout velmi dobrou dynamiku při zachování dlouhých intervalů návštěvy čerpacích stanic. Zbytečnou volbou se jeví snad jen starší 1,8 TDCi (85 kW), u kterého však pro změnu oproti dvoulitru ušetříte na povinném ručení.

Výbava

S novou generací se výrazně vylepšila i výbava vozu, byť v této třídě stále platí, že některé prvky byly dostupné až u dražších verzí. Například klimatizace standardem nebyla, ovšem drtivá většina vozů jí vybavena je.

Design

Druhá generace Focusu působí trochu konzervativnějším provedením než ta první a to i přesto, že některé vzhledové prvky a základní proporce tu zůstaly zachovány. Atraktivnějším dojmem působí faceliftované provedení vyráběné od roku 2007, to ovšem není mezi ojetými vozy tak běžné. Naopak daleko hodnotnější je oproti první generaci vzhled interiéru.

Spotřeba

U druhé generace Focusu mají řidiči toužící po nízké spotřebě velmi dobrý výběr. Tradičně úsporná je zážehová šestnáctistovka, spořit peníze dovede také (u nás vzácná) verze 1,8 FlexiFuel s možností provozu na palivo E85. Nízkou spotřebou jsou pak proslulé především turbodiesely 1,6 TDCi a spokojeni budete také se spotřebou dynamičtějších motorů 2,0 TDCi.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti druhé generace Fordu Focus jsou typickým důkazem toho, že auto bylo postupnou evolucí, u které Ford tu ubíral, tu přidával. Podvozek je konstrukčně převzatý z předchozí verze, ovšem celkově je komfortněji naladěn a například řízení ztratilo na komunikativnosti. To pochopitelně neplatí pro ostré verze ST a RS, které platí za jedny z nejlepších ostrých hot-hatchů vůbec.

Bezpečnost

Už první Focus příjemně překvapil nadprůměrnou úrovní bezpečnosti, generace druhá se v této oblasti posouvá podstatně dále. Nejenom že byla zesílena celková konstrukce, standardem je pochopitelně daleko větší množství bezpečnostních prvků výbavy. Druhý Focus je dnes stále moderním vozem a splňuje přísné bezpečnostní nároky.

Praktičnost

V interiéru druhé generace Fordu Focus najdou cestující ještě trochu více místa než u generace první. Navíc konzervativnější provedení palubní desky a dalších míst zlepšuje využitelnost odkládacích prostor i celkovou ergonomii. Zavazadlový prostor hatchbacku narostl na 385 litrů, nepříliš obvyklý sedan poskytne ohromných 526 litrů. Praktičtější combi překvapí hodnotou „pouze“ 475 litrů, co ovšem zavazadlový prostor ztrácí na papírovém objemu, dožene praktickou využitelností.

Komfort

Oproti první generaci je ta druhá u Focusu naladěna na ještě větší cestovní komfort, hatchback se tak vůbec necítí špatně ani při dlouhých dálničních přesunech. V kombinaci s velmi dobrou prostorností, ergonomií i trvanlivými a příjemnými použitými materiály to znamená, že druhý Focus je ve své třídě jedním z nejlepších pro dlouhé přesuny.

Provozní náklady

Druhá generace Fordu Focus si zachovala stále velmi dobrou spolehlivost, byť se už mezi mladšími ojetinami nepohybuje v žebříčcích tak vysoko jako ve své době první generace. Stále však platí, že Focus se příliš nekazí a ceny oprav zůstávají na přijatelné úrovni.

Ford Focus

Další vozy