OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Doblo (2000–2009)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Až sedm míst v interiéru

Velký vnitřní prostor

Praktická odkládací místa

Obrovský zavazadelník

Jízdní komfort

O vozidle

Fiat Doblo vznikl v roce 2000 jako odpověď na populární Peugeot Partner a Citroën Berlingo. Jde vlastně o užitkový vůz přizpůsobený pro běžné osobní použití. Podobně jako francouzští soupeři se i italský příspěvek do této kategorie prodával i ve vyloženě užitkových provedeních, na trhu ovšem většinou najdeme ta s osobním zaměřením. Už první generace Dobla se snažila na konkurenci vyzrát především větší nabídkou místa. A tak ačkoli nejsou Partner ani Berlingo vůbec vozy s nedostatkem prostoru, Doblo je na tom ještě lépe. Dokonce o tolik, že je možné jej pořídit i v provedení se sedmi místy pro cestující. Pak je samozřejmě omezena kapacita zavazadlového prostoru, která je jinak doslova ohromující. Rovných 750 litrů musí stačit snad úplně každému. Vůz má navíc spoustu prostorných odkládacích míst, včetně velké police nad předními sedadly. Z hlediska praktičnosti potěší i velmi dobrý výhled z vozu a celkově přehledná karoserie, která usnadňuje manévrování. Pohodlná sedadla nebo snadný přístup do zavazadlového prostoru dvojkřídlými dveřmi a posuvná zadní dvojice dveří pak praktické zaměření jenom podtrhují.
 
Paleta motorů sice není úzká, ovšem ne příliš ideální. Základní jednotky jsou totiž pro pohon automobilu příliš slabé. Základní benzinová dvanáctistovka s výkonem 48 kW je opravdu nevhodná, s naloženým autem má velké problémy. Čtrnáctistovka s výkonem 57 kW je na tom už lépe, ovšem vyhoví jen klidným řidičům. Motor 1,6 litru s výkonem 76 kW už je ovšem podstatně lepší variantou, jeho spotřebu lze přitom stále považovat za přijatelnou. Šestnáctistovka existuje i s výkonem 68 kW ve verzi pro pohon na palivo CNG. Diesely zastupuje jako základní motor atmosférický 1,9 D s výkonem 46 kW – tento motor je opět příliš slabý. Lepší jsou moderní jednotky JTD – třináctistovka má výkon 55 nebo 62 kW a je už pro pohon vcelku schopná. Motor 1,9 JTD pak má výkon 74 nebo 77 kW a nabízí už skutečně solidní dynamiku při zachování velmi nízké spotřeby paliva. 

Výbava

Fiat Doblo je jednodušší automobil s užitkovým základem, což se projevuje na výbavě. Ta není úplně chudá, ovšem pokud například požadujete klimatizaci, která se u hodně proskleného auta v létě opravdu hodí, je nutné trochu hledat. 

Design

Fiat Doblo nepatří mezi kdovíjak krásná auta. Jeho design je především účelný a kvůli vzhledu si bude model pořizovat málokdo. Na druhou stranu není vzhled tak kontroverzní jako u jiného rodinného Fiatu – MPV Multipla. 

Spotřeba

Pod kapotou Dobla najdeme vcelku jednoduché motory, které nemají nadměrnou spotřebu paliva. Ovšem základní motory jsou příliš slabé, a tak jejich spotřeba zbytečně roste, lepší je zvolit některou ze silnějších pohonných jednotek. 

Jízdní vlastnosti

Vzhledem k tomu, že je Doblo spíše zcivilněná dodávka, nelze očekávat kdovíjaké jízdní vlastnosti. Auto se v zatáčkách docela naklání, ovšem chování není nijak záludné. Řidič si ovšem za volantem zábavu neužije, řízení odpovídá dané kategorii. 

Bezpečnost

V roce 2004 si Fiat Doblo odvezl z crashtestů organizace Euro NCAP průměrné tříhvězdičkové skóre. Z dnešního hlediska je už karoserie s velkým prosklením a minimem výztuh za zenitem, stejně jako bezpečnostní výbava, a to je potřeba mít při koupi Dobla první generace na paměti. 

Praktičnost

Fiat Doblo první generace exceluje v disciplíně praktičnosti. V interiéru najdeme spoustu odkládacích míst, přístup je zajištěn vzadu praktickou posuvnou dvojicí dveří a do zavazadlového prostoru dvojkřídlými dveřmi. Samotný zavazadelník pak pojme ohromných 750 litrů nákladu, což nadchne nejednoho chataře. 

Komfort

Doblo dostalo komfortní podvozek, který dobře filtruje rozbité české silnice. V kombinaci s doslova nadbytkem místa a pohodlnými sedadly to znamená pro posádku velmi dobrý komfort. Ovšem neočekávejte speciality ve výbavě vozu a všemožné luxusní prvky, tady se projevuje spíše užitkový původ vozu. 

Provozní náklady

Doblo je vcelku jednoduchý automobil, který i přes pověst italské automobilky netrpí kritickou nespolehlivostí, kterou mnozí očekávají. Pravda, není to nejspolehlivější vůz, avšak většina potíží nebude finančně příliš náročná. Spotřeba většiny motorů se také drží v rozumných mezích, jen při cestování po dálnici u auta s velkou čelní plochou trochu roste.