OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Dacia Spring (2020 – současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Nízká cena

Nízká spotřeba

Levný provoz

Dobrý prostor pro zavazadla

Jízda bez lokálních emisí

O vozidle

Dacia Spring je receptem rumunské automobilky na dostupný elektromobil pro široké spektrum zákazníků. Jako taková dostala určitá konstrukční omezení, která z tohoto modelu dělají vůz vhodný spíše do městského a příměstského provozu na pravidelné dojíždění, kdo ale hledá vůz přesně pro takové účely, najde v Dacii Spring překvapivě příjemného a praktického společníka. 

Spring je totiž malé a obratné vozítko, s délkou asi 3,7 metru patří k nejmenším elektromobilům vůbec. S rozměry, i relativně malou kapacitou baterie 26,8 kWh se pak pojí i nízká hmotnost (méně než tuna) a v důsledku tedy nízká spotřeba elektrické energie. S Dacií Spring lze jezdit po městě se spotřebou i jen něco kolem 8 kWh na 100 kilometrů, což v důsledku znamená, že v městském režimu udává automobilka dojezd až 305 kilometrů. V běžném cyklu WLTP je to 225 kilometrů.

Původně automobilka v roce 2020 představila Spring s elektromotorem o výkonu 33 kW, tedy 45 koní. Tomu odpovídá i omezená dynamika této verze, Spring je tedy opravdu vůz na klidnou jízdu na kratší vzdálenosti. V roce 2024 ovšem Dacia Spring modernizovala a modernizace přinesla několik zásadních změn. Auto dostalo nejen atraktivnější vzhled s novou tváří značky Dacia, ale také technické změny, které pomohly vylepšit jízdní vlastnosti vozu. A také se v nabídce objevila výkonnější verze, její elektromotor dává 48 kW, tedy 65 koní (výkonnější verzi šlo ještě v původním designu pořídit už v roce 2023). I v této verzi je maximální rychlost vozu omezena na 125 km/h, ale výrazně se zlepšila dynamika a Dacia Spring v tomto provedení umí být skutečně štikou městského provozu. To vše stále s velmi nízkou spotřebou.

Spring je v rámci možností i praktické auto, ovšem právě s přihlédnutím k jeho městskému charakteru využití. Nabízí tedy místo jen pro čtyři cestující, ovšem zavazadlový prostor má na danou velikost auta nadstandardní objem 308 litrů (podle normy 288 litrů), po sklopení zadních sedadel jsou k dispozici až 1 004 litry. Modernizovaná provedení pak mohou mít pod přední kapotou ještě další menší úložný prostor.

Výbava

Spousta moderních elektromobilů má bohatou výbavu, ovšem Dacia Spring v rámci snahy o co nejnižší cenu nabízí v podstatě jen to nejnutnější. Neznamená to, že by neměla obvyklé prvky jako centrální zamykání nebo posilovač řízení, ale prvky jako třeba klimatizace nebo elektrické nastavování zrcátek byly za příplatek nebo ve vyšších výbavách.

Design

Dacia Spring je malé a jednoduché elektrické auto, které se nesnaží svým vzhledem budit kdovíjakou pozornost. Před modernizací je jednoduchá povaha vozu docela znát, modernizace v roce 2024 ale přinesla nejen atraktivnější design, ale také celkově vyváženější vzhled vozu, Spring působí od té doby dospěleji.

Spotřeba

Na trhu asi není moc vozů, které by dovedly jezdit s nižší spotřebou. Spring je v této disciplíně opravdu skvělý automobil, však Dacia s relativně malou baterií o kapacitě 26,8 kWh udává dojezd až 225 km v cyklu WLTP a v městkém cyklu dokonce 305 kilometrů. V praxi se po městě dá pohybovat se spotřebou jen něco přes 8 kWh na 100 kilometrů a to je u elektromobilů opravdu nízká hodnota.

Jízdní vlastnosti

Z hlediska jízdních vlastností musíme Spring rozdělit na vozy před modernizací a po ní. Před ní je Spring opravdu jednoduché auto, které má i takové specifikum, jako že se řízení nevrací příliš ochotně do své středové polohy. Po modernizaci ale Spring dostal výrazně vylepšené jízdní vlastnosti a ve variantě se silnějším motorem je to příjemně hbité městské vozítko.

Bezpečnost

Jedna jediná hvězda z testů Euro NCAP vypadá v případě Dacie Spring trochu děsivě, realita ale tak špatná není. Jistě, je na místě připustit, že malé a levné auto nenabízí posádce ani chodcům takovou úroveň ochrany, jako větší a podstatně dražší vozy, nicméně hlavní snížení skóre přichází v oblasti asistenčních systémů: co není povinné, to Dacia v podstatě nemá. Je to daň za onu cenu.

Praktičnost

Spring je sice malé auto, ale vlastně velmi praktické. Jen je ta praktičnost trochu specifická: počítat nemůžeme s kdovíjakým prostorem pro posádku, ostatně, jsou tu jen čtyři místa místo obvyklých pěti. Ale pro zavazadla je tu 308 litrů místa a po sklopení sedadel dokonce až 1 004 litry. V autě je také spousta praktických odkládacích míst, po modernizaci může mít Spring i malý úložný prostor pod přední kapotou. A specialitou nejvybavenějších provedení po modernizaci je funkce V2L, kdy lze vůz použít k napájení běžných elektrických spotřebičů.

Komfort

Z hlediska jízdního komfortu je Dacia Spring vozem spíše základním: podvozek je tužší, ale tlumení rozbitých silnic zvládá dobře, nicméně to je z pokročilejšího komfortu vše. Oproti běžným vozům je tu omezení například i odhlučnění, takže ticho elektrických aut tu vyjde najevo opravdu jen ve městě. Pozor na klimatizaci, která nebyla součástí standardní výbavy.

Dacia Spring