OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Dacia Sandero (2008–2013)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Sympatický vzhled

Drsnější zvýšená verze Stepway

Prostorný interiér

Příznivé ceny

Komfortní podvozek

O vozidle

Dacia Sandero je malý hatchback odvozený od většího modelu Logan. Na rozdíl od něj přineslo Sandero zajímavý a vcelku lákavý design, obzvláště ve verzi Stepway s o 2 cm zvýšeným podvozkem a drsnějším oplastováním. Kromě vzhledu však nelze od Sandera očekávat zázraky. Je to především jednoduchý a nenáročný automobil, u kterého hrají hlavní roli nízká cena a příznivé provozní náklady. Interiér je na kategorii malých vozů vcelku dobře prostorný, ovšem ani jeho výbava ani celkové provedení nenadchnou. Kladem je alespoň jeho robustní řešení, použité materiály a celkové estetické pojetí jsou na tom ovšem hůře. Sedadla také dvakrát nenadchnou, jsou relativně plochá a postrádají boční vedení. Odhlučnění auta je minimální, motory jsou slyšet, stejně jako valící se pneumatiky i aerodynamický hluk. U Sandera je prostě vše podřízeno jednoduchosti. Má to ovšem výhodu v tom, že se o vůz nemusíte nijak zásadně bát, případné šrámy vás většinou trápit nebudou, stejně tak jako chvíle, kdy si botami zablátíte interiér. Při koupi Sandera je ovšem dobré na toto pamatovat, předchozí majitelé se k vozu nemuseli chovat v rukavičkách, a ačkoli je auto celkově robustní, mohlo se na něm hrubší zacházení negativně podepsat. Sandero nemá vzhledem ke své jednoduchosti na trhu příliš mnoho konkurentů – soupeři mu mohou být především Peugeot 206+ a Renault Clio Campus. Na trhu ojetých vozů je pochopitelně situace trochu jiná, relativně mladá ojetá Sandera se tu utkávají se staršími, ovšem často mnohem lépe vybavenými vozy.
 
Nabídka motorů je poměrně stručná, čítá pouhé čtyři pohonné jednotky. Základem je čtrnáctistovka s nevelkým výkonem 55 kW, druhým stupněm pak šestnáctistovka se solidnějšími 64 kW. Dieselovými alternativami jsou motory 1,5 dCi s výkonem 50 kW a jeho silnější varianta s výkonem 63 kW. 

Výbava

Výbava Sandera je veskrze základní, pokud například hledáte vůz s klimatizací, je nutné mezi ojetinami pečlivěji vybírat. Ani nejlépe vybavené vozy přitom nemohou mít kdovíjak dobrou výbavu. I ta bezpečnostní je většinou jen velmi základní. 

Design

Dacia Sandero je modelem, který v roce 2008 nastartoval změnu v přístupu rumunské automobilky k designu. Jeho tvary jsou podstatně lákavější než u Loganu a trochu zakrývají jinak přísně účelné zaměření automobilu. Lákavěji vypadá provedení Stepway. V interiéru je však vše při starém, včetně použitých materiálů. 

Spotřeba

Pod kapotou Sandera můžeme potkat jeden ze čtveřice maloobjemových motorů. Největší je benzinová šestnáctistovka a i ta je vzhledem k relativně nízké hmotnosti auta vcelku úsporná. Turbodiesely dovedou být ještě podstatně úspornější než benzinové motory, ovšem jsou méně kultivované. 

Jízdní vlastnosti

Jednoduchý podvozek Sandera rozhodně nepřináší žádné skvělé řidičské zážitky, obzvláště to platí pro zvýšenou verzi Stepway. V zatáčkách není Sandero záludné, ovšem celkově jde spíš o to, že řidič nemá mnoho informací o dění pod koly. Řízení je nepřesné a nekomunikativní, brzdy a řazení trochu tupé. 

Bezpečnost

V bariérových nárazových testech organizace Euro NCAP získala Dacia Sandero v roce 2008 trojici hvězdiček. Vzhledem k jednodušší konstrukci vozu to nepřekvapí, je však nutné s tím počítat. Ostatně, bezpečnostní výbava vozu je také jenom základní. 

Praktičnost

Co Sandero ztrácí v oblasti jízdních vlastností nebo bezpečí, získává v praktičnosti. Předně můžeme kladně hodnotit, že jde o jednoduchý a nenáročný automobil, u kterého se nemusí příliš hledět na případné drobnější poškození zevnějšku i interiéru vozu. V interiéru je docela dost místa a zavazadlový prostor má na čtyřmetrový automobil velmi nadprůměrný objem 320 litrů. 

Komfort

Jízdní vlastnosti Sandera nejsou nic moc, auto to alespoň vynahrazuje pohodlným naladěním podvozku, který zvládne dobře žehlit i velké nerovnosti českých silnic. Ovšem toto žehlení bude doprovázeno výrazným zvukovým doprovodem. Odhlučnění auta je minimální, hlučné jsou motory, podvozek a slyšet je i aerodynamický svist. 

Provozní náklady

Sandero je konstrukčně jednoduchý automobil, který sice netrhá rekordy ve statistikách spolehlivosti, i přesto je však jeho provoz levný. Spotřeba motorů je nízká, případné servisní úkony jednoduché a levné a totéž platí o samotných náhradních dílech. 

Dacia Sandero

Další vozy