Proč koupit |
---|
Příznivé ceny Dobrý vnitřní prostor Atraktivní design Jízdní komfort |
O vozidle
Dacia Duster je další rumunskou trefou do černého. Malé SUV za příznivou cenu totiž těží z rostoucí popularity poloterénních vozů. Duster přijel jako první vůz značky Dacia s opravdu lákavým designem, který nezřídka překoná i dvakrát dražší a technicky modernější SUV. Levnější řešení jako například nárazníky, které nejsou v barvě karoserie, tady přitom vůbec nevadí, dobře sedí k drsnějšímu charakteru auta. Duster je také velmi prostorný, a tak představuje opravdu praktický a atraktivní vůz za velmi příznivou cenu. Dodnes v podstatě nemá v kategorii malých SUV přímého soupeře, většina vozů této kategorie je podstatně dražší a mají i trochu luxusnější charakter. Přitom jednoduchost naopak může být u malého SUV kladem. Drsný vzhled Dusteru ovšem místy trochu mate. Vůz je nabízen jak ve verzích s pohonem všech kol, tak pouze s pohonem přední nápravy a mezi ojetými vozy narazíme na obě varianty. Dusteru a jeho robustnějšímu charakteru přitom pohon všech kol opravdu sluší. Technické řešení je praktické, řidič buď může nechat přiřazování zadních kol na automatice, nebo zvolit režim pouze s pohonem kol předních, či pevné rozdělení v poměru 50 : 50. Zajímavostí je fakt, že v rychlostech nad 80 km/h se pohon všech kol vypíná a Duster je poháněn pouze přední nápravou. Při jízdě v terénu to vadit nebude, ovšem Duster tak trochu ztrácí případnou výhodu při jízdě v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Na druhou stranu automatické odpojování zadní nápravy šetří palivo.
Jednoduchost Dusteru se projevuje v interiéru, použité materiály jsou obyčejnější a zpracování především vozů z prvního roku výroby nemusí být ideální. Šetřilo se také na odhlučnění. Naopak místa je tu dost a příjemně překvapí i zavazadlový prostor.
Co se pohonných jednotek týče, výběr je vcelku jednoduchý. Benzinová šestnáctistovka má výkon 77 kW, ve verzi na pohon LPG pak 75 kW. Turbodiesely jsou na výběr dva o objemu 1,5 litru. Slabší motor dCi má výkon 63 kW, silnější verze pak 80 kW. Koncem roku 2012 prošel vůz mírnou modernizací, slabší diesel posílil na 66 kW, motor dCi dostal i verzi o výkonu 81 kW. Ta je vyhrazena pro vozy s pohonem všech kol, podobně jako tomu bylo do modernizace u 80kW varianty. Ta zůstává v nabídce s pohonem přední nápravy.
Výbava
Šetřilo se také na výbavě, v základu není Duster ani čtyřkolka, za pohon všech kol se připlácí. V základu jsou vlastně jenom posilovač řízení a dvojice airbagů, veškeré další vymoženosti jsou za příplatek nebo je nutné hledat vůz s vyšším stupněm výbavy.
Design
S modelem Duster připravila rumunská Dacia svůj první vzhledově opravdu atraktivní model. Duster se skutečně trefil do vkusu zákazníků, kteří hledají robustně vyhlížející a vcelku mohutný vůz za dostupnou cenu. Vypadá tak možná lépe než celá řada podstatně dražších vozů.
Spotřeba
Duster nemá nijak vysokou spotřebu, alespoň co se dané kategorie vozů týče. Úsporné jsou motory dCi, které byly v základu dražší, ale u ojetin se rozdíly trochu stírají. Benzinová šestnáctistovka je přece jenom na palivo trochu náročnější.
Jízdní vlastnosti
Jednoduchá konstrukce a vyšší stavba vozu znamenají, že Dacia Duster nemá kdovíjak excelentní jízdní vlastnosti, na druhou stranu se vůz chová nezáludně a poměrně brzy přicházející limity podvozku řidiče nepřekvapí. I verze s pohonem všech kol jsou v rychlostech nad 80 km/h poháněné pouze přední nápravou, což je škoda z hlediska stability ve vyšších rychlostech.
Bezpečnost
V oblasti bezpečnosti není Duster zrovna přeborníkem. Z nárazových testů Euro NCAP si auto odneslo pouze tříhvězdičkové hodnocení, které je však dané především horší elektronickou výbavou vozu. Karoserie jako taková ochrání posádku slušně, bezpečnostní výbava je však spíše základní.
Praktičnost
Duster je velmi praktický automobil, a to nejen z hlediska možností používání i mimo zpevněné cesty, ale i z hlediska vnitřního prostoru. Zavazadlový prostor auta pojme velmi solidních 475 litrů nákladu ve verzi s pohonem přední nápravy, čtyřkolka má kapacitu zmenšenou na stále slušných 408 litrů.
Komfort
Předností Dacie s vyšším podvozkem je dobrý jízdní komfort. Rumunská automobilka opravdu umí naladit podvozek tak, aby dobře odfiltroval výmoly rozbitých silnic. Horší je to bohužel v akustické oblasti, tady se projevuje levnější původ auta.
Provozní náklady
Motory Dusteru jsou vcelku úsporné, platí to především pro turbodiesely. Celkově jde o technicky nekomplikovaný vůz, který by mělo být jednoduché opravovat, a náhradní díly jsou rovněž dostupné. Jen není vyloučeno, že Duster bude muset do servisu trochu častěji než někteří soupeři.