




Proč koupit |
---|
Dynamický vzhled Silné motory Špičková výbava Komfort i jízdní dynamika Velký vnitřní prostor |

O vozidle
Audi Q8 je odpovědí prémiové značky z Ingolstadtu na trend velkých SUV-kupé, který před mnoha lety začalo konkurenční BMW. Audi do této třídy vstoupilo modelem Q8 až v roce 2018, když se stalo alternativou ke zhruba ve stejné době představenému a přeci jen o něco extrémnějšímu Lamborghini Urus. S ním a také s Porsche Cayenne Coupé, které přišlo o něco později, sdílí Audi Q8 techniku. Ta pro změnu vychází z velkých SUV modelů koncernu Volkswagen, jako jsou Audi Q7 nebo Bentley Bentayga. Technický základ Q8 je tedy solidní a prověřený, na první pohled dává tušit, že tohle auto umí skvěle kombinovat výkon a jízdní komfort.
To se mu skutečně v praxi daří. Podvozek, který může být adaptivní, se umí dobře vypořádat s horšími cestami a odveze posádku v příjemném komfortu, při požadavku na dynamickou jízdu přitom řidiče podrží a to nejen díky pohonu všech kol quattro. Výkonné motory dodávají Audi Q8 skvělou dynamiku, ovšem zapomínat nesmíme i na vysokou hmotnost tohoto SUV-kupé, která znamená, že Q8 rozhodně není žádný lehkonohý sportovní vůz. Na svou velikost (Q8 je jen o něco o trochu kratší než „rodinná“ Q7) je to příjemně obratné a dobře ovladatelné auto. To platí především o sportovních verzích SQ8 a RSQ8 s nejpokročilejším podvozkem.
V průběhu svého života dostalo Audi Q8 celou řadu různých motorizací, sestava se měnila s průběžnými modernizacemi modelu. Jistotou jsou ale vždy silné šestiválcové nebo osmiválcové agregáty. Vybírat lze z dieselů i benzínových motorů, v roce 2020 se v nabídce objevila i plug-in hybridní provedení, takže nabídka je skutečně široká. Plug-in hybridy s benzínovým šestiválcem a elektromotorem například nabídnou 280 nebo 340 kW, po modernizaci z roku 2024 pak 290 a 360 kW, přičemž u nich došlo i ke zdvojnásobení čistě elekrického dojezdu (asi na 90 kilometrů). Páteří nabídky jsou běžné šestiválce, třílitrový benzínový má 250 kW, diesel o shodném objemu dává 170 nebo 210 kW. Špičkou nabídky jsou zmíněná provedení SQ8 a RSQ8 s osmiválci, vždy s objemem čtyři litry. Diesel měl 320 kW, benzínová varianta pak 373 kW v SQ8 a dokonce 441 kW v provedení RS Q8.
I přes tyto extrémní výkony je pak Audi Q8 i velmi praktické auto. Na rozdíl od většího sourozence Q7 má sice jen dvě řady sedadel, ale v nich rovněž poskytuje královský prostor a spousta místa za druhou řadou zůstává i pro zavazadla: těm svažující se střecha ve stylu kupé vlastně místo neubírá.
Výbava
Audi Q8 patří na vrchol automobilové hierarchie, takže je jasné, že výbava vozů je velmi bohatá. Jak už u německých prémiových značek bývá obvyklé, může se vůz od vozu významně lišit, jelikož seznam volitelných prvků byl při konfiguraci vozu téměř nekonečný a záleží, co původní majitel zvolil. Každopádně je jisté, že o nic důležitého tu zákazník nepřináší a že Q8 může mít i ty nejlepší vymoženosti třeba i v podobě masážních sedadel.
Design
Design je velkým lákadlem Audi Q8. Činí auto rozhodně nepřehlédnutelným, na druhou stranu na poli velkých výrazných SUV dělá z tohoto modelu opticky vlastně trochu kompaktnější a obratnější vůz. Q8 tak působí velmi dynamicky a vlastně svým způsobem svěže a lehce, což je v dané kategorii neobvyklé a je to příjemné zpestření. Tomu navíc odpovídají jízdní vlastnosti.
Spotřeba
Velké SUV-kupé s pohotovostní hmotností vždy nad dvě tuny rozhodně nemá primární úkol být úsporné. Ale přesto to Audi Q8 umí. Nízkou spotřebu paliva umí za určitých podmínek vykouzlit plug-in hybridy, ale doslova zázraky předvádí v některých podmínkách silné diesely. Vzhledem k vytříbené aerodynamice dovedou opravdu pozitivně překvapit a Audi Q8 má často spotřebu jako o třídu menší vozy. To vše ovšem do chvíle, než si řidič začne vychutnávat dynamické možnosti, které agregáty nabízí.
Jízdní vlastnosti
Audi Q8 je na poli velkých SUV příjemným překvapením i z hlediska jízdních vlastností. I tady se totiž mnohdy tváří jako menší a obratnější auto, než by většina podle vnějších rozměrů (délka kolem pěti metrů) hádal. Podvozek je skvěle vyladěný a řízení poskytuje na tuto kategorii velmi dobrou zpětnou vazbu, auto nabízí celkovou jistotu a snadnou ovladatelnost a svou vysokou hmotnost velmi dobře maskuje.
Bezpečnost
Rozhodně není divu, že Audi Q8 získalo v testech bezpečnostní organizace Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Robustní SUV chrání posádku už z principu, ovšem ke skvělým výsledkům mu samozřejmě pomáhá i špičková výbava obsahující jak pokročilé asistenční systémy, tak veškeré myslitelné zádržné systémy v té nejpropracovanější podobě.
Praktičnost
Praktičtější volbou je u Audi model Q7, ale ani Q8 se nenechá zahanbit. Interiér je velmi prostorný a většině potenciálních zájemců rozhodně nebude vadit, že je pětimístný a nikoli volitelně sedmimístný jako u Q7. Zavazadlový prostor tu přitom má i přes dynamické tvary karoserie špičkový objem 605 litrů, který by mu mohlo závidět nejedno rodinné kombi.
Komfort
I když se mnohé verze Audi Q8 soustředí na jízdní dynamiku, rozhodně u toho nezapomínají na jízdní komfort. I ten je na perfektní úrovni, Audi Q8 dovede posádku od okolí izolovat nejen svým podvozkem, ale také špičkovým odhlučněním a celkově perfektním zpracováním interiéru. Atmosféra je uvnitř i přes velký prostor navíc příjemně útulná.
Provozní náklady
I když se spotřeba Audi Q8 dovede držet v rozumných mezích a umí i příjemně překvapit, celkové provozní náklady tohoto velkého a výkonného SUV budou pochopitelně vysoké. To je dáno nejen značkou, ale i výkonem vozu, jeho hmotností a výbavou, to vše si totiž žádá náležitou péči, která rozhodně není levná.