OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi Q3 (2011 – 2018)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Kompaktní rozměry

Dobrý vnitřní prostor

Výborná sedadla

Výtečné jízdní vlastnosti

Dobré odhlučnění

O vozidle

Když se na trhu první generace Audi Q3 objevila, znamenala rozšíření nabídky SUV značky se čtyřmi kruhy ve znaku směrem dolů. A bylo to rozšíření víc než příjemné. U Audi vytvořili kompaktní alternativu k tehdejšímu Volkswagenu Tiguan, která sice možná přinesla několik drobných ústupků z hlediska praktičnosti, ale na druhou stranu nabídla více stylu a především opravdu zajímavé svezení. A takovým autem vlastně zůstává první generace Audi Q3 dodnes. Technika už možná nemusí působit nejmodernějším dojmem, ale je poctivá a především po jízdní stránce dnes funguje stále výborně.

Q3 má totiž výborně naladěný podvozek, který se k charakteru auta velmi dobře hodí. Od kompaktního SUV totiž asi málokdo očekává houpavé svezení jako u korábů silnic, takže u Audi tehdy u tohoto modelu vsadili na tužší podvozek, který je ale vypilován tak, že na rozbité silnici posádku rozhodně nevytřese. Přitom se Audi Q3 výborně řídí, je to kompaktní SUV, které si řidič skutečně může užít. Řízení je příjemně rychlé a přesné, verze s pohonem všech kol výtečně odolávají nedotáčivosti a jejich chování je velmi agilní a skvěle čitelné. Navíc při tom všem má řidič za volantem pocit bytelnosti, který je dán celkově mohutnějším pojetím auta a lehce nadprůměrnou hmotností.

Pohonné jednotky jsou převážně čtyřválcová klasika. Benzínové zastupuje 1.4 TFSI se 110 kW, který měl od roku 2014 vypínání válců, sázkou na jistotu je dvoulitrový motor TFSI, který tu najdeme ve výkonech 125, 132, 147, 155 nebo 162 kW. Alternativou jsou turbodiesely 2.0 TDI, které jsou určitou sázkou na jistotu. Ty mohou mít pod kapotou Q3 první generace výkon 88, 103, 110, 130 a 135 kW. Kdo žádá svižnější svezení, které podvozek modelu Q3 hravě zvládá, může zvolit některé ze sportovních provedení RS. Standardní RS Q3 dostala v roce 2013 dnes již legendární pětiválec Audi 2,5 litru o výkonu 228 kW, v roce 2015 tento přeplňovaný motor posílil na 250 kW. A v roce 2016 nabídlo Audi i nejsilnější verzi RS Q3 Performance, která má výkon 270 kW.

Posádka přitom všem cestuje v pohodlí. Q3 má velmi pohodlná sedadla a oproti běžné konkurenci je to vidět zejména u zadní řady, která má nadstandardně dimenzované sedáky i opěradla. Přitom v zavazadlovém prostoru zbývá na tuto třídu stále solidních 460 litrů místa s tím, že tvar zavazadlového prostoru je velmi pravidelný a skvěle využitelný.

Výbava

Jak bývá u vozů Audi zvykem, výbava se může u jednotlivých dostupných kusů hodně lišit. Na druhou stranu Q3 první generace už v základu nabízela to nejdůležitější s tím, že ale nekladla tehdy ještě důraz na technologie. Najdeme tu tedy ještě klasický infotainment s displejem systému MMI vysoko na palubní desce a tradiční ovládání, které bude řadě uživatelů velmi vyhovovat.

Design

Zatímco po technické stránce je vidět, že původ první generace Audi Q3 je v době před více než dekádou, design je stále elegantní a stylový. Q3 první generace je stylovější alternativou ke kompaktním SUV jako je VW Tiguan, je to tedy takový městský crossover, který se ale přitom nebojí i delších cest. Tomu odpovídá vzhled, který přináší dynamiku a mohutnější pojetí.

Spotřeba

Jistotou z hlediska spotřeby jsou pod kapotou Audi Q3 první generace oblíbené motory TDI. Dvoulitry umí být skutečně úsporné a normovaná spotřeba se u nich může pohybovat kolem pěti litrů na 100 kilometrů. V praxi to u relativně těžkého kompaktní SUV bude o něco víc, ale na to, co auto dovede je spotřeba víc než přijatelná. Benzínové agregáty budou žíznivější, ale opět je spotřeba v podstatě odpovídající.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsou jednou z velkých předností Audi Q3, platí to zejména pro verze s pohonem všech kol. Ty poskytují skvělou jistotu, daří se jim eliminovat vrozenou nedotáčivost platformy s primárně předním pohonem a mají rychlé řízení. Chování auta je díky tomu překvapivě agilní, náklony karoserie i díky tuhému podvozku (který ale posádku nevytřese) minimální. Jízda s Q3 je radost.

Bezpečnost

První generace Audi Q3 získala v roce 2011 v bezpečnostních testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Auto tehdy patřilo k premiantům svého segmentu s velmi vysokým procentuálním hodnocením ve všech oblastech. Dnes mu samozřejmě chybí některé nejmodernější asistenční a bezpečnostní systémy, ale vůz je postaven na kvalitní technice, která zajišťuje velmi dobrou ochranu posádky.

Praktičnost

Určité ústupky v praktičnosti se u Audi Q3 coby stylového SUV dají očekávat. Nicméně u Q3 nejsou kdovíjak velké. Interiér sice není možná nejprostornější, ale stísněný také není, pro zavazadla je tu solidních 460 litrů místa, jen je potřeba počítat s poměrně vysokou zadní nakládací hranou.

Komfort

I když má Audi Q3 první generace docela tuhý podvozek, zároveň nabízí posádce výborný komfort. Auto se i přes tužší naladění totiž chová velmi dobře i na rozbitých silnicích a je výborně odhlučněné, což přispívá ke zvýšení komfortu. Pochvalu zaslouží i sedadla a to i ta zadní, která mají na danou třídu hodně nadprůměrně dimenzované sedáky, které skvěle podepřou nohy.

Provozní náklady

Audi Q3 umí být relativně úsporné kompaktní SUV, v jeho případě ale budou v současnosti z hlediska nákladů převládat spíše ty servisní. Tady je potřeba vzhledem k prémiové povaze značky počítat s trochu nadprůměrnými výdaji.

Audi Q3