datum: 22. 4. 2011
zdroj: ČT 24
Jan HREŇO, moderátor
--------------------
Zájem Čechů o ojeté vozy roste. Ve srovnání s předchozími roky svá auta vyměňují mnohem častěji. Víc než polovina zákazníků si takový vůz nechá zhruba dva až tři roky. Vyplývá to z průzkumu sítě autobazarů AAA Auto.
Lucie MÜLLEROVÁ, redaktorka
--------------------
Maximálně 3 roky, déle se ojeté vozy u svých českých majitelů většinou neohřejí. Přes 70 % řidičů se pak začne ohlížet znovu po ojetém, ale o pár let mladším modelu.
Petr VANĚČEK, ředitel výkupu, AAA Auto
--------------------
Tím nejčastějším důvodem k výměně automobilu je běžné opotřebení anebo prostě touha po změně. Takový nejzákladnější trend vůbec na tom trhu automobilu je, že si lidé pořizují automobily s nízkými kilometry.
Lucie MÜLLEROVÁ, redaktorka
--------------------
Jedničkou na trhu s ojetinami zůstává škodovka. Tvoří zhruba 40 % celkových prodejů. Důvod je podle prodejců logický.
Tomáš SVOBODA, obchodní ředitel, Auto ESA
--------------------
Protože se to bere stále jako naše auto, jsou to patrioti, jsou Češi, takže kupují škodovky. Pak je to ford, volkswagen, opel, takže dá se říci, německé vozy jsou hned v závěsu.
Aleš ZICH, odborný poradce, Auto AZ Consulting
--------------------
V naprosté většině případů řešíme buďto kombiky pro rodiny nebo řekněme vozy typu MPV, ale nejsou jediné sportovní automobily pro radost.
Lucie MÜLLEROVÁ, redaktorka
--------------------
Taková auta jsou teď pro Čechy stále dostupnější. Ve srovnání s předchozími roky jsou totiž ceny ojetých vozů o poznání nižší. Například osmiletá octávie zlevnila oproti loňsku zhruba o 20 tisíc. To láká i zájemce ze západní Evropy, kde jsou ojetiny dražší.
Tomáš SVOBODA, obchodní ředitel, Auto ESA
--------------------
Je to dané velkým poklesem v roce 2009, kdy u nás poklesla cena nových vozidel. Ojeté vozy to zkopírovaly zhruba po půlroce.
Lucie MÜLLEROVÁ, redaktorka
--------------------
Nároky na výbavu jsou ale podle prodejců čím dál větší. Třeba auto bez klimatizace je u nich téměř bez šance. Samozřejmostí se stávají i další pomocníci jakou jsou například senzory. Na nich zákazníci nešetří. Stejně tak umí utrácet za auta s menším počtem najetých kilometrů. Lucie Müllerová, Česká televize.