datum: 14. 3. 2011
zdroj: Auto TIP
Vůně slavného jména Escort vyvanula v nepovedených modelech, které nepotěšily automobilku ani zákazníky. Proto Ford zainvestoval rekordní sumy a na bílém papíře vytvořil globální model, který převrátil svět naruby.
Focus I nabízí komfort a jízdní vlastnosti dosud srovnatelné se špičkou. Tuhá karoserie, bezvadné tlumení nerovností, stabilita a supercitlivé řízení s hydraulickým posilovačem potěší i dnes. Jen složité závěsy kol vyžadují důkladnou kontrolu před nákupem. Na rozdíl od konkurentů však jejich generálka nezruinuje a nemusí překazit výhodný nákup. Zejména u lehkých hliníkových benziňáků se klapáním z přední nápravy ozývají většinou jen táhla stabilizátorů, jejichž výměna vyjde na několik stokorun.
Nedoporučujeme preferenci kusů koupených nových v ČR. Bývají totiž v horším stavu a výjimkou nejsou ani slepované vozy po těžkých haváriích či s nejasným původem. Donedávna extrémně atraktivní ojetina totiž lákala mnoho vykuků. Při individuálním dovozu je pravděpodobnost smůly nižší a nejstarší kusy bývají i lépe vybavené. Takřka pravidlem je klimatizace, maximum airbagů, ESP či vyhřívané čelní okno, přičemž vozy koupené v ČR většinou přišly zkrátka. Zkuste se utěšit, že co v autě není, nemůže se rozbít. A můžete počítat s dostupným servisem i díly.
Benziňáky 1.4 16V a 1.6 16V Zetec-SE jsou jednoznačnou volbou – spolehlivé a otáčkomilné, kultivované i úsporné čtyřválce konstrukce Yamaha převyšují zbylé dva – 1.8 a 2.0 16V (Zetec-E) – snad vším. Šestnáctistovka se slabšímu z nich vyrovná i reálnou dynamikou při nižší spotřebě. Zejména u verzí Euro 2 z počátku výroby se těšte na svižné svezení a bleskovou odezvu. Platí to i pro čtrnáctistovku, jež se trochu zadýchává na dálnici, ale jinak slouží skvěle, při klidné jízdě navíc s výbornou spotřebou. To se ale týká skutečně jen Euro 2, provedení Euro 3 ztratilo velkou část brizance. Zajímavostí jsou různé stálé převody – zatímco benziňáky byly standardně dodávány s kratším převodem 4,06 : 1, šestnáctistovka dostala ekonomických 3,82. Ovšem sportovně laděná verze Trend měla také 4,06, což jí citelně přidalo chuť do života – právě ta je tím nejlepším nápadem. Pozor ovšem na hodně ojeté kusy – už Faceliftovaný model poznáte na první pohled podle „čtyřokých“ světlometů s integrovanými blikači a charakteristických mlhovek by mohly začít projevovat tendence ke zvýšené spotřebě oleje.
K ostatním motorům přistupujte obezřetně – oba výkonnější čtyřválce (1.8 16V a 2.0 16V) zaostávají kultivovaností, spotřebou i výkonem. To se bohužel týká i verze ST170, která cosi z očekávaného temperamentu předvádí jen při brutálním vytáčení. Zajímavá je spíš bohatou výbavou a vkusnými sportovními doplňky. Hrozí u ní rovněž ve zvýšené míře opotřebení podvozku a převodovky. To je tradiční slabina a také jedno z mála opravdových rizik – výměna „synchronu“ vyjde na cca 10 tisíc.
Automat se dodával pouze k motorům 1.6 a 2.0 a oběma kazil dynamiku i spotřebu. Ani výdrží se nezapíše do dějin, pokud se bez něj přesto neobejdete, volte šestnáctistovku. U ní je trochu větší pravděpodobnost, že bude po letech ještě fungovat a „nežere“ 10 litrů.
Existuje i vzácný a pořádně drahý Focus RS se samosvorným diferenciálem a vysoce přeplňovaným dvoulitrem, prohlašovaný za nejlepší předokolku své doby. Na ten už těžko narazíte, a pokud ano, počítejte s vysokými nároky na servis.
Diesely jsou evolucí celolitinového čtyřválce Lynx ze sierry. To zvyšuje šance na dlouhověkost, supertěžký agregát ovšem doslova drtí přední nápravu. Někdejší problémy se selhávajícími rozvody se podařilo uspokojivě vyřešit, u prvních verzí TDDi (55 a 66 kW) však počítejte s hlučností i nevalnou kulturou běhu. Naopak s axiálním čerpadlem Bosch VP30 nejsou větší problémy. Jen má-li na kontě více než čtvrt milionu km, připravte se na drahou repasi. Často odcházející EGR ventil se mění i s plastovým sacím potrubím za 10 tisíc. Nemůžeteli bez TDDi být (je levné a má nízkou spotřebu), volte silnější verzi, která aspoň trochu „jede“.
Novější TDCi posouvají kulturu a jízdní výkony při podobné spotřebě o třídu výš, zradu ovšem skrývá vstřikování Delphi. Je přecitlivělé na nekvalitní naftu, po níž akutně hrozí zadřením čerpadla a opravou za cca 50 tisíc. Navíc uvolněné „mikrošpony“ ucpávají trysky vstřikovačů – ty už dnes lze repasovat, ovšem stejně počítejte s cca 5 tisíci za kus.
Největší problém předmodernizačního provedení (do roku 2001, blikače v náraznících) představuje slabá protikorozní ochrana. Rizikovými místy jsou zadní dveře u hatchbacků a lemy blatníků, parádně vykvést ovšem umějí i dveře a podlaha. Na záruku proti prorezivění příliš nespoléhejte. Ochrana se zlepšila při faceliftu, proto se zaměřte spíše na inovovaná provedení. Zkorodovat dokáže i výfuk, ovšem jeho výměna není drahá – na zadní díl vám postačí cca 3 tisíce.
***
NÁŠ TIP Jednoznačnou volbou jsou zážehové čtyřválce 1.4 a 1.6, druhý z nich nejraději v provedení Trend s kratším stálým převodem. Jsou spolehlivé, úsporné, tiché a v provedení Euro 2 nečekaně dynamické.
MOTORY
1.4 16V 55 kW Základní motor patří k nejlepším volbám – lehká a točivá čtrnáctistovka z rodiny Zetec-SE, tedy konstrukce Yamaha, je neuvěřitelně spolehlivá, vyžaduje prakticky jen výměny rozvodového řemene. Pěkně táhne v nižších otáčkách, verze Euro 2 potěší naprosto nečekanou dynamikou a vynikající spotřebou. Chybí jen několik koní, zejména v kombi.
1.6 16V 74 kW
S náskokem nejlepší volba – ke všem výhodám čtrnáctistovky přidává ještě gradaci výkonu a ve verzi Euro 2 takřka sportovní odezvu na plynový pedál. Špatná není ani s přísnějšími emisními limity, ovšem výbušnost je ta tam. Kdo by to ovšem řešil, když nic lepšího stejně nenajde? Nejdostupnější cesta k automatické převodovce.
1.8 16V 85 kW
Slabší ze dvou vlastních čtyřválců Zetec-E, převzatých z mondea 1. generace, nenabízí o moc víc než šestnáctistovka, a k tomu je těžkopádnější, žravější a méně kultivovaná. Pořád je to ovšem lepší volba než dvoulitr a spolehlivost plus síla pro dlouhé cesty se zátěží jí taktéž nechybí.
2.0 16V 96 a 127 kW
Výkon, reakce na plyn ani spotřeba neplní očekávání, k tomu vysoké povinné ručení. Je jen pramálo důvodů proč volit slabší verzi, pro tu silnější hovoří aspoň šestistupňová převodovka, dobrá výbava se sportovními doplňky a při drsném vytáčení obstojná dynamika. Slabší verze je druhou a poslední možností jak se zbavit řadicí páky.
1.8 TDDi 55 a 66 kW
Nejlepší volba pro milovníky nafty – sice hlučná, málo kultivovaná a v případě slabší verze dosti loudavá, ovšem narozdíl od TDCi bez větších problémů. Čerpadlo Bosch VP30 se doživá čtvrt milionu kilometrů bez větších trablů, vstřikovače neodcházejí. Bývá sice svázán s horší výbavou, to se ovšem může obrátit ve výhodu.
1.8 TDCi 74 a 85 kW Kultivovanější a částečně i dynamičtější alternativa pro konkurenční TDI. Tichý, úsporný a kultivovaný pohon, vstřikování Delphi však dovede spáchat sebevraždu nekvalitní naftou a sebere s sebou zpravidla i vstřikovače – cena opravy spolehlivě smyje úsměv z tváře. Bohužel chybí šestistupňová převodovka, což vedlo při trvalém přetěžování k přehřátí a následnému zkroucení hlavy