3. 5. 2010
zdroj: Olomoucký deník
Olomouc - Autobazary po loňských tržních propadech opět hlásí oživení, alespoň ty větší. Malé, které ještě nezkrachovaly, bojují dále o přežití. Do obchodu s ojetinami přicházejí samotní lidé, kteří mají finanční potíže, a řeší tak získání peněz odprodejem svého auta. Ti, kteří chtějí nakupovat, mohou podle prodejců počítat s poklesem cen u některých vozů. Platí to především pro starší kusy, u kterých jde zlevňování ruku v ruce s jejich stářím.
„Už dříve jsem tak nakupoval a půjdu klidně znovu, auto je spotřebák a v bazaru se dá sehnat slušná ojetina za dobré peníze. Proč vyhazovat pět set tisíc, když téměř stejnou kvalitu můžeš mít za dvě stě padesát? Musí však být podle mých představ. Záleží na stavu, ceně a kvůli přítelkyni i na barvě,“ usmál se Michal Urban z Olomouce, který o koupi zánovního vozu v blízké budoucnosti uvažuje.
Prodejci ojetých vozů oproti loňskému dopadu krize hlásí od počátku roku zlepšení situace. „Loni musela řada aut jít s cenami tak nízko, že na tom byli prodejci proděleční a měli velké problémy. Prozatímní prodej v letošním roce se dá srovnat se stejným obdobím v roce 2007,“ řekl Marek Nešpor, majitel autobazaru v Olomouci, který poznamenal, že ceny se u některých aut snížily především kvůli jejich stáří. „Je to pravidelný efekt, každý rok stáří navíc s sebou nese zhruba desetiprocentní pokles ceny. Proto se dá mluvit o levnějších autech. Upřímně se musím přiznat, že u nás nejde ani tak o cenu, která by o prodeji rozhodovala. Poptávka je totiž tak vysoká, že téměř nezvládáme uspokojovat zákazníky, rozhodně je to lepší než loni,“ doplnil Nešpor.
Naopak majitel bazaru v Litovli poznamenává, že ceny za ojetiny opravdu spadly, a to v řádech desetitisíců: „Je to hodně cítit u škodovek, ale také fordy a fiaty šly dolů.“ Podle jeho slov se pokles příliš neprojevil na cenách dražších modelů. „Největší zájem je právě o levnější auta, například Škoda Fabia 1,4 Classic z roku 2001, 2002 se nyní pohybuje mezi sedmdesáti až stotisíci korun, oproti loňsku je to o třicet procent méně a v takovém roce 2005 se prodávala mezi sto osmdesáti až dvě stě tisíci korunami. Lidé se nechtějí zavázat úvěrem, proto kupují ta levnější,“ poznamenal Janeček s tím, že lidi ovlivňuje zvláště nejistota udržení zaměstnání. „Vůči loňsku je to však letos lepší, oživení je cítit poté, kdy nejprve lidé čekali na šrotovné, které nepřišlo, a následně pak obchod zabrzdila krize,“ doplnil Janeček.
Trh s ojetými auty hlásí oživení
Krize přivádí lidi do bazarů i z jiného důvodu, než je nákup auta. Chodí sem prodat svoje, protože se ocitli ve špatné situaci. „Auta vykupujeme a opravdu je obvyklé, že přicházejí lidé, kteří potřebují peníze, ne protože chtějí protiúčet,“ naznačil Nešpor. Dokládá to i osud třicetiletého Olomoučana, který nechtěl zveřejnit jméno. „Mám hodně půjček, musel jsem prodat auto, abych mohl část splatit. Vůz jsem nakoupil za dvě stě tisíc a prodal za padesát. Je to hrozné, ale jiné zbytí nebylo.“
Ovšem problémy mají i samotní prodejci. Dopad krize se již v loni podepsal pod bankrot menších bazarů a končí další. „Rozhodl jsem se, že už jdu od toho. Rok a půl jsem podnik dotoval ze svého. Pro malé obchodníky je dopad krize likvidační, větší bazary mohou být v pohodě,“ řekl Marek Pastorek, který je spolumajitelem bazaru v Bohuňovicích na Olomoucku. Podle něj je to proto, že velké prodejny mají větší nabídku, a také pro ně není takový problém vyjednat s bankami potřebné formality v oblastech úvěrů.
Nákup u velkých prodejců v sobě skýtá i další výhodu. „Větší bazary by již měly mít stejně jako my speciální program, který ověřuje původ vozu, stav kilometrů, to, jestli bylo auto bourané či jestli na něm nevisí zástava,“ popsal Nešpor pomocníka, prostřednictvím kterého tak prodejci mohou tvrdit s jistotou, že zákazník dostane nezkreslené informace.