SUV za sto tisíc

datum: 1. 4. 2011   
zdroj: Auto TIP 4x4 
 
Korejci zúročili letité zkušenosti s výrobou a vylepšováním licenčního off-roadu Galloper a zachytili nástup módy poloterénních čtyřkolek s pohodlím osobního vozu, importované ze zámoří. Výsledkem byla první generace vozu Santa Fe – historicky prvního korejského SUV se samonosnou karoserií a napříč uloženým motorem.

V těsném závěsu za Japonci (Subaru Forester, Toyota RAV4, Honda CR-V) a Brity (Land Rover Freelander) se pustil do boje i Hyundai. Hned zkraje roku 2000 představil v Detroitu na americké poměry kompaktní model (podrobně viz Auto Tip 9/2000), který se poté úspěšně rozprostřel i po Asii a Evropě. Čtyřapůlmetrové pětimístné SUV zaujme velkorysou konstrukcí – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojité lichoběžníky – jako v Range Roveru. Příčně uložený motor poháněl všechna kola permanentně s pomocí viskózní spojky. Spolu s částečně svorným zadním diferenciálem to znamená solidní výbavu na dlouhé cesty a možnost využívat výhod čtyřkolky. Ze stejného důvodu se „santa“ hodil i k tahání těžkých vleků, s tím si ale moc nerozuměla slabá spojka – majitelé jacht, autobazarů či koní by proto měli hledat automatickou převodovku.
Vůz se dostal na evropské trhy počátkem podzimu 2000, do ČR dorazil s ročním zpožděním. Kromě základního čtyřválce 2.4 za 750 tisíc (existuje i dvoulitr s předním pohonem, ten se u nás neprodával) nabídl ještě nepříliš výkonný, ale kultivovaný a spolehlivý šestiválec 2.7 127 kW s vynikající sériovou výbavou - doplatek byl možný de facto jen za metalízu a kožené čalounění. A pochopitelně i diesel 2.0 CRDi/82,5 kW. Šestiválec používal čtyřstupňový automat standardně, diesel volitelně, ostatním stačil pětistupňový manuál. Na redukční převodovku nedošlo - ostatně vozu se světlou výškou 192 mm by asi k ničemu nebyla.


Dobové testy (například Auto Tip 18/2001) vyzdvihovaly prostor, pohodlí a suverénní projev na silnici, ovšem i slabší jízdní dynamiku všech motorů a vysokou spotřebu šestiválce - po městě až 15 litrů, mimo něj 11. Nevalná zkřižitelnost a absence ochrany podvozku se do terénu moc nehodily, ovšem velmi dobře fungoval pohon všech kol s viskózním uzávěrem mezinápravového diferenciálu a částečně svorným zadním diferenciálem. Zejména šestiválec doslova plul po silnici, avšak slabší to bylo s ergonomií. Diesel se spotřebou udržel pod devíti litry, avšak zrychlení 0-100 km/h za 17 s nepotřebuje další komentář. K němu se přidával hrubý chod a hlučnost. Optimem pro rodinné cestování se tedy jevil zážehový čtyřválec 2,4, jenže ten si zase moc nerozuměl s taháním vleku – výše popsané problémy se spojkou doplňovaly ještě nevalné výkony.


Mezi ojetinami je situace podobná – komu nevadí patnáctilitrová spotřeba, ten si může bez větších obav užívat „americký“ komfort s dodnes solidní výbavou – standardem jsou čtyři airbagy, automatická klimatizace, střešní okno, tempomat, kvalitní rádio a velice často i kožené čalounění. Jenže podčtvercový šestiválec se sportovními kořeny dává přednost vytáčení před tahem z nízkých pásem, nelze od něj proto čekat příliš dynamické svezení. V tomto ohledu je na tom lépe čtyřválec 2.4 – sice také výrazně podčtvercový, ovšem deset centimetrů široké písty už nějakou sílu při rozjezdu vyvinou. Ostatně čtyřválec s manuální skříní udává lepší zrychlení než automatizovaný šestiválec. Diesel si drží vysoké ceny - na rozdíl od jiných případů, zde prokázal masivní jednovačkový litinový čtyřválec RA 420 letitou výdrž. Kdo někdy přišel do styku s problémovým dvouapůllitrem HR 492, nebude chtít věřit, že také pochází od VM Motori. Ostatně stejný motor donedávna poháněl ještě model i30 a stále pracuje v Chevroletech, například v Cruze.


Péče a rozum při konstrukci se bohatě vyplatily – relativně jednoduché auto vykazuje i po deseti letech nadprůměrnou spolehlivost a vážné závady ho potkávají zcela výjimečně. Prakticky také nezná problémy s korozí, což není u konkurence z té doby zdaleka samozřejmostí – týká se to pochopitelně jen nehavarovaných kusů.
Všechny benzinové motory díky mechanické předimenzovanosti a absenci složitých moderních prvků prakticky neznají poruchy, totéž se naštěstí týká i všech převodovek. Trochu slabší je to s diesely ačkoliv již bylo zmíněno, že samotný mechanický základ problémy nedělá, každých cca 130 tisíc kilometrů nastává riziko porouchaných vstřikovačů – podobně jako u všech moderních dieselů se vstřikováním common rail. Trochu oddálit jej lze tankováním kvalitní (nejlépe aditivované) nafty, případně používáním přísad zvyšujících mazivost. U ojetiny těžko zjistíte, zda to někdo před vámi dělal, ale udržované a pravidelně servisované auto má trochu větší pravděpodobnost, že mu majitel dopřával kvalitní péči a prvotřídní náplně. Vadné vstřikovače se projeví škubáním, vynecháváním a pazvuky při klidné jízdě máte-li na výběr, takový kus nechtějte, případně žádejte slevu ve výši opravy – tzn. pětimístnou částku.


Pokud je pro vás diesel jasnou volbou, pak si vyberte raději starší verzi 82,5 kW – od roku 2004 totiž dostal variabilní geometrii statoru turbodmychadla, která je ovládána postaru podtlakem. Pokud byl předchozí majitel nespěchavý řidič, může být – podobně jako u ostatních dieselů s touto technologií z dané doby – její ovládání zatuhlé. Někdy jde rozhýbat dynamickým svezením, jindy rozebrat a vyčistit, ovšem v krajním případě čeká výměna celého turbodmychadla ve výši až třetiny pořizovací ceny ojetiny. Zákeřnost této závady spočívá ve faktu, že poměrně málo sofistikovaná elektronika ji nerozezná a motor prostě postupně ztrácí výkon. Zdá-li se vám tedy při zkušební jízdě, že jízdní dynamika je ještě slabší, než by měla, pravděpodobně jde o zatuhlé VGT. Vodítkem může být zvýšená kouřivost, ta ale může mít i jiné příčiny.
Zřejmě jediné opravdu slabé místo představuje poddimenzovaná spojka. U vozů s ručně řazenými převodovkami dokáže odejít poměrně záhy. Buďte proto ostražití u kusů s tažným zařízením a u takových, které jezdily v terénu. Absolutním řešením je volba automatické převodovky, která především v kombinaci s dieselem tvoří velmi zajímavou alternativu. Zejména proto, že může tahat až třítunový vlek, zatímco ostatní provedení zvládnou jen (stále velice slušných) 2 380 kg. Stav spojky ověříte jednoduchým testem – zatáhněte ruční brzdu a pokuste se rozjet na trojku. Je-li spojka v pořádku, motor okamžitě zhasne. Automatická převodovka zpravidla problémy nedělá, u ojetějších kusů ale neškodí kontrola, zda měla někdy vyměněný olej a filtry.


U používanějších vozů Santa Fe se také projevují tendence k opotřebeným kulovým čepům a vůlím v uložení náprav. Opět nic neobvyklého, avšak oprava může zvýšit náklady o několik desítek tisíc korun, což je u ojetiny v této cenové kategorii zásadní protiargument. Ojetin druhdy úspěšného modelu je ovšem na trhu zatím dostatek, takže není důvod nejít o dům dál. Nejjednodušší způsob ověření stavu kulových čepů znamená průjezd výmolem každým kolem zvlášť.

 

MOTORY

2.0 16V DOHC/100 kW Pokud vám santa fe učaroval natolik, že překousnete absenci jeho hlavní výhody, tedy pohonu všech kol, pak je právě toto ideální verze – spolehlivá a levná. V ČR se přitom jako nová nikdy neprodávala. Počítat je ovšem nutné se zpravidla ochuzenou základní výbavou a také s tím, že s nákladem rychle roste beztak vysoká spotřeba a rovněž rychle dochází skromná zásoba newtonmetrů. Jízdní výkony jsou sice trochu lepší než u 2.4 16V 4 x 4, ale konzumace paliva je překvapivě horší, proto existuje asi jen málo důvodů, proč dát dvoulitru přednost. 

2.4 16V SOHC/107 kW Motor z řady Sirius II je optimální volbou pro rodinu – naprosto spolehlivý, s relativně nízkými provozními náklady a téměř nezničitelný. Standardem už je pohon všech kol a všechny jeho výhody, síly už má dost pro náklad i vlek a přímo se nabízí přestavba na LPG. Výhradní volbou je pětistupňová převodovka, s níž se pojí riziko předčasně opotřebené spojky. Také výbava je trochu slabší než u vrcholných verzí – například klimatizace musí stačit manuální.

2.7 V6 DOHC/127 kW Ideální volba pro ty, kteří neplánují jezdit desetitisíce kilometrů ročně podčtvercový šestiválec z rodiny Delta sice nevyniká tahem z nízkých otáček ani dobrou spotřebou, pracuje však tiše, s krásným zvukem a rád se nechá vytáčet. Stejně jako čtyřválce je prakticky nekonečně spolehlivý a standardně spojený sice s ortodoxní, ale spolehlivou a sametově pracující čtyřstupňovou automatikou s možností sekvenční volby. Ideál pro relaxované cestování a tahání těžkých vleků na kratší vzdálenosti - konzumace paliva totiž umí atakovat patnáctilitrovou metu. Řešení představuje opět přestavba na LPG, kladem je vždy velice dobrá výbava a zpravidla i zachovalost – tuto verzi si většinou nekupovali „velcí dálkaři“.

2.0 CRDi SOHC/82,5 nebo 92 kW Klasický litinový diesel RA 420 ze staré školy, osazený moderním vstřikováním. Ideál pro dlouhé cesty, s automatickou převodovkou i pro těžký vlek. Mechanicky nezničitelný motor, pozornost ovšem vyžaduje řemenový pohon rozvodů a vstřikovače, které se dožívají cca 130 tisíc km. Novější verze 92 kW má podstatně příjemnější charakteristiky a trochu více síly, ovšem hrozí ještě zatuhnutím podtlakové regulace natáčení lopatek statoru turbodmychadla (VGT). Diesely neokouzlí silou, reakcí na sešlápnutí plynu, rychlostí ani kultivovaností, jsou však s náskokem nejúspornější - spotřeba se dá uhlídat do devíti litrů nafty i při zátěži. V bazarech bývají nejdražší, zároveň ale vyžadují nejvíc pozornosti – často mívají v těle astronomické porce kilometrů, mnohdy s těžkým vlekem. Zpravidla disponují dobrou výbavou. Můžete-li, volte z výše popsaných důvodů verzi s automatickou převodovkou. 
 


 

 
 

 



Chcete více informací?

Volejte [[HOTLINE_BSW_FREE]] 800 110 800 nebo nám napište.

Důvody pro AAA AUTO
  • 1 Všechna auta vlastníme, investujeme do nich a ručíme za ně.
  • 2  Poskytujeme doživotní záruku na původ vozu.
  • 3  Garance dvacetčtyři měsíců na mechanický stav vozu.
  • 4  Možnost výměny automobilu za jiný do 7 dnů bez udání důvodu.
  • 5  Nejvýhodnější financování s RPSN již od 3,9 % a akontací od 0 %.


Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.