datum: 26. 3. 2011
zdroj: Blesk
Přes 170 tisíc řidičů, kteří stále jezdí se Škodou 105 nebo 120, bude mít smůlu. Spolu s majiteli dalších starších vozů, které nesplňují emisní normy, jim některá města nejspíš zakážou vjezd. Umožní to novela zákona o ochraně ovzduší, kterou schválila sněmovna.
Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel budou moci vzniknout rok poté, co radnice města nařízení vydá. Bude možné je ale zřídit jen tam, kde zakázané úseky budou moci motoristé objet po silnicích stejné nebo vyšší třídy. Při vyhlášené smogové situaci pak budou zřejmě moci řidiči jezdit po těchto okruzích zadarmo, i když jsou to jinak zpoplatněné dálnice. Majitelé aut, na které se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plaketu vydávanou ministerstvem životního prostředí. V případě, že by ji neměli nebo řídili auto, které na ni nemá nárok, by v zónách platili pokutu. Podobný systém funguje například v některých německých městech, kde je přestupek trestán body a také pokutou od 40 eur (asi 1 000 Kč).
Pokud by ale platila podobná pravidla jako pro německé zóny i v Česku, nedostala by se do nich asi třetina aut. Podle Sdružení automobilového průmyslu už je totiž 30 % aut více než patnáctiletých. Po českých silnicích stále jezdí třeba přes sto tisíc aut značek Trabant, Wartburg či VAZ, jejichž průměrné stáří činí pětatřicet let, a půl milionu starších typů škodovek, jako je Favorit, Škoda 120 nebo Škoda 100.
Výjimku by ale s nevyhovujícími vozy měli zřejmě místní obyvatelé, automobily záchranného systému a řada dalších vozidel. Novela teď půjde do Senátu.
Kdo by měl zákaz vjezdu
Vozy neplnící ani emisní normu Euro II: Například Škoda 100, 105, p 120, starší modely Škoda Favorit, Forman, Wartburg a Trabant, TAZ, UAZ, Moskvič do roku 1993, starší Lada, Dacia
Vozy plnící normu Euro II: Škoda Felicia, Ford Escort (starší modely), Audi 80, BMW 520i (e34), MercedesBenz E 300, Peugeot 106 (starší modely), Škoda Octavia 1,9 TDi roku výroby 1998
Kdo by měl povolen vjezd
Auta s benzinovými motory vyrobená po roce 1993 s řízeným katalyzátorem. Dieselové vozy od roku výroby 2006, které mají filtr pevných částic (například Škoda Superb II – 2.0 TDi, Mercedes třídy A)
Novější dieselové motory z let 2000 až 2006, motory, které plní normu Euro p o III: Škoda Octavia 1,9 TDi PD, Audi A3 1,9 TDi, Ford CMax 1,6 TDCi, Ford Mondeo 1,8 TD, Opel l Astra 1,7 DTi