datum: 6.1.2011
zdroj: Ekonom
Místo v Mladé Boleslavi se budou motory pro minivozy patrně montovat v Německu.
Minivozy, které se letos začnou vyrábět na Slovensku, mohly být velkou šancí pro společnost Škoda Auto. Zatím jí ale přinášejí jedno zklamání za druhým. Poslední se týká motorů. Ani ty se nakonec nebudou vyrábět v Česku, nýbrž v koncernové motorárně.
Původně se městská auta měla pod značkami VW, Škoda a Seat montovat ve Vrchlabí. Před dvěma lety koncern Volkswagen od tohoto záměru ustoupil a montáž přesunul do Bratislavy. Česká republika si totiž nestanovila termín pro přijetí eura.
Ověřovací série by měla vzniknout letos v březnu, se spuštěním sériové produkce se počítá na začátek druhého pololetí.
Závodu Vrchlabí toto rozhodnutí přináší obrovské potíže. Není jasné, jaký bude jeho další program. Jednou z možností je, že Vrchlabí ztratí status závodu, místo celých aut bude vyrábět jen díly a stane se z něj detašované pracoviště mladoboleslavského závodu.
»Vrchlabí nám v současné době nenese zisk,« připouští předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland. Mohly by se tam vyrábět například převodovky nebo nápravy.
Z Boleslavi do Německa Další hořkou pilulkou je anabáze s výrobou motorů. Minivozy z Bratislavy budou pohánět benzinové tříválce o objemu jednoho litru. Nové pohonné jednotky jsou odvozené z motoru 1,2 HTP vyráběného v Mladé Boleslavi, který najdeme například v základním provedení vozů typu Fabia.
Na vývoji se podíleli inženýři z Mladé Boleslavi. Donedávna se předpokládalo, že tyto nové motory se tam budou i montovat.
»Škoda je určená k výrobě malolitrážních agregátů pro celou skupinu,« tvrdili ještě před třemi lety představitelé koncernu Volkswagen.
V Mladé Boleslavi se pro montáž těchto motorů všechno připravovalo. Byla pro ně vyčleněna, ekologicky sanována a s velkými náklady opravena velká hala původní motorárny, která sloužila od roku 1964 do roku 2003. Jenže vše zase dopadlo jinak. Z celého záměru teď zbyla ve Škodě jen výroba některých dílů. Především jde o lití bloku válců v slévárně hliníku. Samotná montáž motorů, což je složitá operace vyžadující relativně kvalifikované pracovníky, bude probíhat v zahraničí.
Tiskové oddělení Škody na opakované dotazy týdeníku Ekonom, kde se budou nové motory nakonec montovat, neodpovědělo. Mezi zaměstnanci se hovořilo o Maďarsku či Slovensku.
Podle posledních neoficiálních zpráv z koncernu však patrně půjde o německý závod v Salzgitteru nedaleko Wolfsburgu.
Ztráta pracovních míst Škoda tak přijde o několik set pracovních míst, s jejichž vytvořením se loni ještě počítalo. Citelné dopady budou i na tržby.
»Odhaduji, že motor se na ceně malého auta podílí 20 až 30 procenty,« říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle původních plánů se v Mladé Boleslavi mělo denně vyrábět 1100 motorů pro minivozy.
V Německu jsou vyšší mzdy a prodejci proto mají obavy, aby nejmenší škodovka, které budou konkurovat například vozy Fiat Panda, Citroën C1, Hyundai i10, Kia Picanto či Chevrolet Spark, nebyla příliš drahá.
»Je to škoda, protože kapacity na výrobu motorů v Boleslavi existují a tento výpadek bude automobilka muset nějak nahradit,« konstatuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Oficiální zdůvodnění, proč k změně došlo, není k dispozici. Předseda Vahland naznačuje, že problémem je opět zdrženlivý postoj české vlády k zavedení eura. Někteří zaměstnanci soudí, že rozhodnutí souvisí se státní podporou, kterou automobilky v zahraničí dostaly, a s českou kritikou takzvaného »šrotovného«.
Na druhou stranu v Mladé Boleslavi zůstala alespoň výroba převodovek pro bratislavské minivozy. Tato produkce vytvoří asi 300 nových pracovních míst.
Turbo záhada
Vedení automobilky se přesunutí výroby motorů snaží vydávat málem za úspěch. V podnikovém časopise Škoda Mobil v prosinci vyšel článek pod titulkem »Slévárna získala významné zakázky pro koncernové motory«.
Jenže mnozí pracovníci vědí, že ačkoli ze slévárny měl blok motoru původně putovat na montážní linku jen pár desítek metrů, bude odesílán do ciziny.
Bratislavské vozy v Evropě nahradí stávající model VW Fox, který využíval mladoboleslavské tříválce. I výroba současných tříválců o objemu 1,2 litru se proto letos ve Škodě výrazně sníží.
V podnikovém časopise se rovněž píše o tom, že vedle bloků atmosférických litrových motorů (HTP) budou v Mladé Boleslavi odlévat rovněž bloky litrových přeplňovaných tříválců (TSI). V kategorii nejmenších aut by šlo o technologicky neobyčejně progresivní řešení.
Jenže podle zdroje týdeníku Ekonom, který je seznámen s výrobními plány závodu Volkswagen Slovakia, se nejprve bude používat jen atmosférický tříválec HTP. Přeplňovaná varianta je prý hudbou vzdálené budoucnosti.
»Bude to stejné jako u konkurence v Kolíně, kde nyní do všech vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 dávají jen jeden atmosférický benzinový motor,« tvrdí zdroj.
Naftový agregát se podle prezidenta společnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) Satoši Tačihary v malých vozech už nevyplatí, protože kvůli zpřísněné emisní normě by byl příliš drahý.
Malý naftový motor vyžaduje větší péči, je náchylnější k poruchám a spotřebou se od běžného benzinového téměř neliší. A přeplňovaný benzinový motor by zatím byl pro tak malé automobily příliš složitý.
Mladoboleslavská slévárna má podle časopisu Škoda Mobil v roce 2012 zahájit výrobu bloku nového čtyřválce 1,2 TSI a od roku 2014 má odlévat rovněž bloky motoru o objemu 1,4 litru.
Motory ze Škody se nově zřejmě uplatní ve vozech nižší střední třídy »A-Entry«, které zaplní mezeru mezi fabiemi a octaviemi. Podle informací týdeníku Ekonom jsou automobily A-Entry již ve zkouškách, základním motorem je 1,2/51 kW. Vedle toho se zkoušejí například auta s motory 1,6/77 kW.
Řada A-Entry má podle dodavatelů do výroby v Mladé Boleslavi naběhnout v dubnu příštího roku. V Číně začnou tyto vozy montovat v září 2012.
Koupili lihovar a akumulátorku Škoda Auto nadále investuje do vývoje. Nedávno zahájila provoz akustických laboratoří ve svém technologickém centru. Akustické zkušebny umožňují hodnotit hluk v interiéru i vnější zvuky.
Podle poznatků týdeníku Ekonom si automobilka nedaleko technologického centra u řeky Jizery nedávno koupila dvě staré továrny, opuštěný lihovar a závod na výrobu automobilových baterií. Důvod nechce upřesnit.
»Společnost typu Škoda Auto si zajišťuje pozemky s ohledem na budoucí vývoj,« říká mluvčí firmy Rudolf Dreithaler. »V tuto chvíli neexistují plány na rozšíření technologického centra,« tvrdí.
Ale podle neoficiálních zdrojů je cílem právě snaha připravit si prostor pro rozšíření technologického centra, protože Škoda chce v budoucnu nabízet auta ve všech významnějších segmentech a musí je někde vyvíjet.
Zbytečný vývoj
V mladoboleslavském vývojovém centru Škody si Volkswagen objednal koncept na zabudování motoru k zadní nápravě chystaného minivozu. Tím se měla nejmenší koncernová auta zřetelně odlišit od konkurence, jež používá pohon předních kol.
Výsledky úsilí mladoboleslavských konstruktérů však v tomto případě spadly pod stůl, protože také tento záměr si Volkswagen posléze rozmyslel a rozhodl se pro motor vpředu.
Nicméně mnozí technici z Mladé Boleslavi měli o nápadu umístit motor dozadu od počátku značné pochybnosti. Obávali se například toho, že vzhledem ke krátkému výfuku nastanou potíže s hlučností.
Vůz s motorem vzadu by sice mohl být nepatrně levnější a nepotřeboval by posilovač řízení, ale až příliš by připomínal řadu Škoda 105/120.