datum: 21. 3. 2011
zdroj: Auto 7
FORD MONDEO (2007 – SOUČASNOST)
Třetí generace Fordu Mondeo zaujme velice ŠTĚDROU NABÍDKOU MÍSTA PRO POSÁDKU i zavazadla. V bazarech ale zatím není k vidění často.
Druhá řada mondea si získala mnoho příznivců a její nástupce, uvedený v roce 2007, byl postaven před nelehký úkol navázat na její úspěch. Po čtyřech letech výroby se s vozy poslední generace můžeme setkat i v bazarech, ale zatím jen zřídka.
Hlavní devízu automobilu představuje jízdní komfort, na němž se podílí zdařilé odpružení, pohodlná sedadla a velice prostorný interiér.
Největší zavazadelník nabídne vůz v provedení sedan, to však neznamená, že by byl i nejpraktičtější. Objem 550 litrů je sice hezký, ale velmi omezený vstupní otvor od této verze dost odrazuje. Přitom jen o litr méně poskytne pro zavazadla kombi. Hodnota platí pro základní uspořádání. O tom, že se dá do kombíku naložit více, není pochyb. Motoristé, kteří po kombi netouží, mohou zvolit liftback. Rozměrné páté dveře zaručují dobrý přístup k nákladu, který může mít objem taktéž velmi pěkných 540 litrů.
Nabídka pohonných jednotek je pestrá, avšak DOBROU VOLBU NAJDOU JEN ZÁJEMCI O TURBODIESEL. Základní benzinová šestnáctistovka na velký automobil nestačí a dvoulitr je na tom jen o trochu lépe. Čtyřválec 2.3 16V je spíše raritou. Pětiválec Volvo o objemu 2,5 litru má sice sil dost, ale za svou práci vyžaduje i patřičnou odměnu. Nové a silnější motory EcoBoost na trhu ojetin ještě nepotkáte.
Nejmenší z turbodieselů má objem 1,8 litru a v mondeu si nevede vyloženě zle. Na povedený 2.0 TDCi/ 103 kW ale nemá. Převlečené hádéíčko od Peugeotu platí za kultivovanější a celkem spolehlivé. V případě dieselů ale pozor u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem, kde existuje riziko špatného stavu vstřikovačů commonrailu (u těchto motorů ale nejde o běžnou závadu) a filtru pevných částic, který má životnost omezenou přibližně na 150 000 km. Francouzský pas má také největší nabízený turbodiesel 2.2 TDCi. Ani ten nepředstavuje špatnou volbu, i když není často k vidění. Klasiku pak představují agregáty 2.0 TDCi/85 a 96 kW z dílny Fordu. Montovaly se již do předchozí generace mondea, kde měly potíže se vstřikováním. Zde ale nejsou běžné a stejně jako u jiných dieselů bude záležet na opotřebení.
***
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ*
Cena originálního náhradního dílu Cena dílů v aftermarketu (Elit)
přední nárazník 19217 3237
přední blatník 3298 2332
přední světlomet 4728 -
přední kapota 4728 4659
čelní sklo 8161 8623
brzdové destičky (přední) 2580 1782-2461
výfuk (zadní díl) 6282 -
přední tlumič pérování 2874 -
zadní tlumič pérování 2780 2256
spojka (komplet) 14 095 13668
*Ceny uvedeny v Kč včetně DPH
I ve značkovém servisu byste měli mít na výběr díl originální od výrobce, díl originální od dodavatele do prvovýroby, díl rovnocenný s originálním (tedy díl od značky, která výrobci díly nedodává, ale vyrábí rovnocenně kvalitní produkty) i ostatní díly v nižší cenové hladině.
***
HISTORIE
2007 – představena třetí generace Fordu Mondeo ve verzích sedan, liftback a kombi, následně vůz uveden na trh se zážehovými motory 1.6 16V/92 kW, 2.0 16V/107 kW, 2.3 16V/118 kW, 2.5 T/162 kW (Volvo) a turbodiesely 1.8 TDCi/74 kW, 2.0 TDCi/85 kW, 2.0 TDCi/96 kW a 2.0 TDCi/103 kW (Peugeot)
2008 – nově turbodiesel 2.2 TDCi/ 129 kW z dílen automobilky Peugeot
2010 – drobný facelift 2011 – v nabídce se nově objevuje atmosférický zážehový motor 1.6 TiVCT/88 kW, přeplňované zážehové agregáty 1.6 EcoBoost/118 kW, 2.0 EcoBoost/149 kW, 2.0 EcoBoost/ 176 kW, turbodiesel 2.0 TDCi/120 kW (Peugeot), naopak zde již nenajdeme pohonné jednotky 1.6 16V/ 92 kW, 2.3 16V/118 kW, 2.5 T/ 162 kW, ani turbodiesely 1.8 TDCi/74 kW a 2.0 TDCi/96 kW
***
KUPTE SI... 2.0 TDCi Jasně nejlepší volbu představuje přeplňovaný vznětový motor 2.0 TDCi o výkonu 103 kW. Je kultivovaný, má dostatek sil a netrápí jej vážné potíže.
URČITĚ NEKUPUJTE! 1.6i Základní šestnáctistovka o výkonu 88 kW sice pracuje spolehlivě, ale má s velkým vozem dost práce.
***
NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
1 Výfuk koroduje rychleji, než by bylo záhodno.
2 Častěji se objevuje i povrchová koroze některých dílů, zejména na podvozku.
3 Potrápit dokáže praskání stínicích plechů výfuku.
4 Pozor si dejte na vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru.
5 Také na zadní nápravě se mohou objevit vůle, což následné způsobuje "plavání" auta.
6 Čalounění je méně odolné vůči opotřebení.
7 Stejně tak spojka má kratší životnost.
8 Problémy s filtrem pevných částic se vyskytují u více ojetých exemplářů.
9 Pozor si dejte také na závady automatických převodovek.
***
SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY MODELU
+
1. INTERIÉR je příkladně prostorný
2. ZAVAZADELNÍK potěší svým objemem
3. JISTÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI a dobrá ovladatelnost
4. ODPRUŽENÍ je dobře naladěné
5. ZNAČKOVÝ SERVIS a náhradní díly za dostupné ceny
6. SPOLEHLIVOST se zatím zdá být nadprůměrná
-
1. VSTUPNÍ OTVOR do zavazadelníku sedanu je velmi malý
2. ZÁŽEHOVÝCH VERZÍ je na trhu poměrně málo
3. CENY TLUMIČŮ pro vozy s aktivním podvozkem jsou vysoké
4. ČALOUNĚNÍ hůře odolává opotřebení
5. LEVNĚ PŮSOBÍCÍ interiérové plasty použité u některých verzí
***
KROMĚ MONDEA JEŠTĚ URČITĚ VYZKOUŠEJTE
Mondeo patří ve střední třídě k velmi oblíbeným modelům. Jeho tradičními konkurenty je Volkswagen Passat či Opel Vectra a nyní insignia. Zajímavou alternativou může být také Citroën C5.
OPEL INSIGNIA
+ lépe vybavené verze nabízejí zajímavé prvky (například účinné aktivní světlomety či rozpoznávání dopravních značek)
- obyčejné světlomety mají nižší účinnost, v noci si můžete všimnout zrcadlení přístrojů v čelním skle
Insignia ST 2.0 CDTi, r. v. 2009, 26 000 km, 495 000 Kč
VOLKSWAGEN PASSAT
+ Úroveň dílenského zpracování a výběr materiálů i směrová stabilita ve vysokých rychlostech platí za příkladné
- automobil se velice dobře prodává, což si uvědomují i zloději, proto je zabezpečení vozu nutností
Passat Variant 1.9 TDI, r. v. 2008, 112 000 km, 260 000 Kč
CITROËN C5
+ prostorný vůz zaujme především bezkonkurenčně komfortním hydropneumatickým odpružením
- Zatímco systém odpružení je spolehlivý, elektronika někdy žije vlastním životem.
C5 Break 1.6 HDi, r. v. 2009, 58 000 km, 360 000 Kč