Prodej aut v Evropě klesl

datum: 14. 1. 2011
zdroj: ČT 24 


 

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Zaměstnanci Fiatu rozhodují o svém osudu. Ve dvoudenním referendu hlasují o tom, jestli přistoupí na prodloužení pracovní doby a zkrácení benefitů. Pokud řeknou ano, dočká se nejstarší továrna Fiatu v Turíně miliardové investice. Pokud se nebudou chtít vzdát svých benefitů, hrozí jim, že přijdou o práci úplně.

Jana HORKÁ, redaktorka
--------------------
Odchod Fiatu z Itálie, to je nejčernější scénář vývoje celé situace. Podle šéfa Sergia Marchionneho by se automobilce vedlo mnohem lépe, kdyby výrobu v Itálii úplně ukončila a přesunula jinam. Jde ale o národní klenot. Navíc byla továrna Mirafiori v Turíně pro Fiat 70 let klíčová.

zaměstnanec Fiatu
--------------------
Řeknu ne, rozhodně ne.

zaměstnankyně Fiatu
--------------------
Marchionne nemůže továrnu jen tak zavřít. Patří zaměstnancům, kdo tu každý den pracoval a díky tomu teď vydělává.

Aniello ROSANO, zaměstnanec Fiatu
--------------------
Doufám, že lidé řeknou ano, nejen kvůli investici do továrny v Turíně, ale také kvůli celému odvětví. Mluvíme tu o 70 až 80 tisících lidech, kteří by mohli přijít o práci.

Jana HORKÁ, redaktorka
--------------------
Marchionne chce změnou kolektivní smlouvy zefektivnit výrobu ztrátových italských továren. Pokud dají zaměstnanci jeho plánu zelenou, investuje na domácím trhu 20 miliard eur. To by podle něj mohlo do roku 2014 výrobu v zemi zdvojnásobit.

redaktor /Sergio Marchionne, šéf Fiatu/
--------------------
"Mirafiori má všechny předpoklady pro to, aby se stala mezinárodní továrnou, která bude vyrábět vozy pro Evropu, Severní Ameriku a všechny ostatní světové trhy."

Jana HORKÁ, redaktorka
--------------------
V nejstarší továrně Fiatu chce šéf automobilky vyrábět vozy společně s americkým Chryslerem. V něm Fiat vlastní čtvrtinu a do pěti let plánuje získat majoritní podíl. Na to ale potřebuje peníze. Podle odborů tím utrpí právě zaměstnanci.

Giorgio AIRAUDO, zástupce odborářů
--------------------
Mám pocit, že to mají být italští pracovníci, kdo má zaplatit akvizici s Chryslerem. Nikdo nám neřekl, že budeme platit dluhy americké vlády.

Jana HORKÁ, redaktorka
--------------------
Marchionne už oddělil divizi od osobních automobilů od průmyslové divize. Slibuje si od toho urychlení převzetí Chrysleru. Aby získal peníze, zvažuje nabídnutí akcií Ferrari na burze. Vyvrátil ale spekulace, že by Fiat prodal Alfu Romeo. Jana Horká, Česká televize.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
A ve studiu se mnou Erika Handl, šéfredaktor AutoMakers, dobrý večer. Pane Handle, prodej nových osobních aut v Evropské unii klesl o 5,5 % na nějakých zhruba víc než 13 milionů kusů. Co za tím stálo? Je to to, že došel program šrotovného nebo se přidávaly ještě další důvody?

Erich HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Má to jeden jednoznačný důvod, a to je ukončení šrotovného na hlavním evropském trhu v roce 2009 a tím bylo Německo, takže lidé v Německu a v některých dalších zemích jako například i na Slovensku se předzásobili vozy, předzásobily se i firmy, a proto došlo k tomu loňskému propadu.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak to vypadalo na ostatních trzích, protože Německo není celá Evropa. Vy jste zmiňoval tedy i Slovensko. Co další západní země, ať už třeba Francie, Itálie nebo potom pojďme se přesunout blíž k nám, do středu.

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Existovaly pouze dvě země, kde automobilový trh rostl a to byla Francie a Španělsko, kde šrotovné pokračovalo i v loňském roce a vlastně lidé mohli využívat tento nástroj až do konce minulého roku. Jinak většina ostatních zemí zaznamenala propad.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
A co se konkrétně dělo v České republice, jak to vypadá přímo u nás na tomto trhu?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
V České republice se nedělo, dá se říci, nic. Protože když se podíváme na vývoj prodejů v České republice v uplynulých letech, tak se pohybuje buďto několik procent nad nulou nebo několik procent pod nulou, mluvím o míře růstu, takže vlastně v rámci této amplitudy se stále pohybujeme v rámci nějakého malého růstu asi 5 % za loňský rok.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud budu pokračovat v tom srovnání, opět třeba Maďarsko, Rumunsko, tyto země, jak těm se dařilo?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Maďarsku se dařilo velmi špatně, protože ono podobně jako Irsko a Řecko se ocitlo nejen ve šrotovací, ale také ekonomické krizi, takže tam byl ten propad velký. Ty ostatní východoevropské země se vyvíjely podobně jako Česká republika.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Když tak stále od vás zaznívá slovo šrotovné, myslíte si, že budou jednotlivé automobilky tlačit na státy, aby obnovily tento program nebo že už je to pasé a že už se k tomu vracet nebudou?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Budou na to tlačit určitě ve státech, kde ještě šrotovné nebylo zavedeno, jako je tomu například u nás. U nás vláda schválila šrotovné jako nástroj, který v budoucnu použije k oživení ekonomického růstu, ale jaksi k tomu nedošlo. Věřím, že Sdružení automobilového průmyslu bude tlačit, aby bylo zavedeno. Podobně je na tom několik dalších menších zemí.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Konkrétně v České republice, když se ještě u ní zastavíme, tam byl poněkud jiný vývoj v první polovině roku, a potom ve druhé polovině roku. Tam to bylo způsobeno změnou DPH. Jak se bude vyvíjet ten prodej automobilům v tom dalším roce potom?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Vypadá to, že se bude vyvíjet podobně. To znamená, že bude stagnovat a pokud se bude nějak vyvíjet, tak spíš k horšímu, protože jsou velké změny na trhu leasingu. Několik leasingových společností přestalo nabízet financování automobilů fyzickým osobám a vlastně to může ten prodej automobilů jedině poškodit, pokud se něco nestane, jako například zavedení šrotovného.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jaká auta jsou v vůbec teď in, lidově řečeno, o jaká auta je největší zájem?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
V Evropě to jsou jednoznačně francouzské značky a je to způsobeno právě tím pokračováním šrotovného ve Francii a Španělsku, takže vítězem toho pelotonu jsou značky, já nevím, jestli to tady mohu říct, ale Citroën, Peugeot, Renault tradiční francouzské značky. Dobře se dařilo také německým značkám, ale nikoliv v Evropě. Ty rostly díky prodejům v Číně, Indii a Brazílii.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, právě evropské automobilky se snaží čím dál tím víc prosazovat na těchto trzích, soudě tedy podle vašich slov se jim to docela daří?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Daří se jim to velmi, zejména Němci jsou úspěšní v Číně a také v Indii a Brazílii, ale i ostatní Evropané tam staví montážní závody a úspěšně expandují.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak je to možné, když si vezmeme, že asijská auta, alespoň tedy v tuzemských poměrech jsou daleko levnější než právě vozy německých značek, jak je možné, že se takto jim daří prosazovat? Co nabízejí lepšího než třeba Asiaté?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Nabízejí kvalitu a nabízí srovnatelnou cenu, protože oni jsou v Evropě drazí proto, že tu ty auta vyrábějí. Ale to, co je vyráběno v montážních závodech v Asii je vyráběno levně a cenově srovnatelně s místní konkurencí.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
A co se týče těch asijských aut, stále platí, že jsou nižší kvality nebo už se začíná to vyrovnávat a přebírají know-how od některých dalších evropských automobilek?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Tam je to třeba odlišit na japonské a korejské značky, které už se naučily vyrábět kvalitní auta a obstojí v těch nejnáročnějších testech kvality. Hůře jsou na tom stále ještě auta z Číny a z některých dalších zemí jako je třeba Indie, Malajsie, Indonésie, kde se auta také vyrábějí a díky kvalitativním nedostatkům se ještě neobjevují v Evropě.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Co vůbec elektromobily? O těch se také mluvilo, to byl velký hit a všichni a skoro každá automobilka se snažila mít nějaký svůj prototyp. Jaký predikujete vývoj právě elektromobilům?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Elektromobily budou hitem neustále, o kterém se bude často hovořit, ale jejich náběh do běžného provozu bude zřejmě pomalý, protože to souvisí s veškerou infrastrukturou, souvisí to s nabíjecími stanicemi, které teď v České republice fungují, možná tři čtyři, to říkám takhle od boku, takže až tady ta infrastruktura bude, elektromobilům zřejmě bude patřit budoucnost, a je k tomu potřeba vystavět několik elektráren o výkonu Temelína a tu nabíjecí infrastrukturu.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy se dočkáme toho, že takovéto automobily budou třeba levnější, protože ta pořizovací cena takovýchto vozů je velice vysoko.

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Souvisí to s jejich masovou výrobou. Zatím je to spíše kusová výroba. Až budou vyráběny tak masově jako ty současné benzinové a naftové automobily, tak jejich cena bude padat dolů. O tom jsem přesvědčen.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
A vidíte třeba nějaký stát, kde už se začínají prosazovat masivněji nebo stále jsme ještě na samém začátku?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Žádný takový stát, kde by elektromobily převažovaly nad zbytkem aut, tak neexistuje. Ale hodně vepředu je i americká Kalifornie, kde jsou určité regiony, kde na elektriku jezdí autobusy a velké procento aut. Ale jsou to spíš takové pilotní projekty, než že by to byl nějaký masový jev.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
My jsme tady také slyšeli v jedné z předchozích reportáží o tom, že americkým automobilkám se začíná dařit. Je to jenom přechodný jev, nebo si myslíte, že opravdu se našly, že už dokáží vytipovat, co lidé od nich budou chtít a opravdu upustí od těch velkých vozů, které jsou velice náročné na spotřebu a půjdou tou cestou středních vozů, dejme tomu s nižší spotřebou?

Erik HANDL, šéfredaktor, Automakers
--------------------
Americké automobilky se dokázaly zeštíhlit a o tom je celý ten úspěch, protože ony byly přerostlé, vlastnily spoustu dalších dceřiných společností po celém světě. Nakonec se dostaly do pasti likvidity a díky prodejům některých značek jako Volvo Číňanům se teď zase dostávají trošku do sedla.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Erik Handl, šéfredaktor Automakers, díky za informace, hezký večer.
 



Chcete více informací?

Volejte [[HOTLINE_BSW_FREE]] 800 110 800 nebo nám napište.

Důvody pro AAA AUTO
  • 1 Všechna auta vlastníme, investujeme do nich a ručíme za ně.
  • 2  Poskytujeme doživotní záruku na původ vozu.
  • 3  Garance dvacetčtyři měsíců na mechanický stav vozu.
  • 4  Možnost výměny automobilu za jiný do 7 dnů bez udání důvodu.
  • 5  Nejvýhodnější financování s RPSN již od 3,9 % a akontací od 0 %.


Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.