datum: 12. 4. 2011
zdroj: MEN/WOMEN only
Kdo šmejdí, má za tři. Občas natrefíte na poklad, za který by vám utrhli ruce. Kdo by se nechtěl vozit v legendárním mustangu za pár desítek tisíc korun?
Nááádhera! Hliníková kola, kožené sedačky. Důstojný veterán, který ale na silnici ještě udělá hodně parády. Narazili jsme na inzerát, kde ještě možná stále prodávají legendárního Forda Mustanga z roku 1966 za tři sta tisíc korun. GT proužky na modré kapotě nechybí, pod haubnou je nesmyslně silný motor, ale tak to přece musí být. Osm válců a objem skoro pět litrů rozpářou české silnice a sousedovo závistivé srdíčko. V bazarech najdete stejné verze šedesátkového mustanga i za mnohem menší peníze, třeba o půlku levněji. Jsou to ale vraky v hrozném stavu a potřebují renovaci. Minimálně srovnat plechy.
Volkswagen Brouk
Tady je potřeba jednat rychle.
Když někdo ve finanční tísni nebo z neznalosti pokladu odtlačí svého brouka do autobazaru, většinou ho ani nedají do prodeje a putuje rovnou ke kamarádům. Na aukci se ale čas od času objeví. Legenda mezi moto-hmyzem na silnicích se začala vyrábět v Německu až po válce, ale už v roce 1933 nákresy brouka schválil Hitler s tím, že to bude auto dostupné všem občanům třetí říše za 990 říšských marek, což byla cena malé motorky. Modely ze šedesátých a sedmdesátých let v Česku seženete už za 50 tisíc korun, když máte kliku, tak i levněji. Pokud vypadá pěkně a stojí třicet tisíc, neváhejte minutu.
Tatra 603
Český poklad. Vlastně ani není možné na extra levnou a zachovalou tatrovku v autobazaru natrefit, ale stát se to může. Lovci veteránů už vraky futuristického vzduchem chlazeného osmiválce z let 1955 až 1975 z českých stodol vyzobali, ale určitě nějaké zapomenuté kousky existují. Minimálně jedna bílá šestsettrojka s klimatizací jezdí na Kubě. Má ji přímo Fidel Castro, ale asi ji neprodá.
Volvo 940 GL
Hranáč od Švédů z devadesátých let je bez pár cenťáků dlouhý pět metrů, a když se sklopí sedačky, odstěhujete půlku Ikey. Mastodont, co si vezme deset litrů benzinu na sto, stojí v bazarech a na aukcích kolem padesáti tisíc korun už několik let. Když natrefíte na tuhle švédskou krabici třeba z roku 1995, koukněte nejdřív na cenu. Kolem čtyřiceti tisíc dobrý kauf, více než šedesát zlodějna.
BMW řady 6 E24
Tak tohle je něco. Narazit v bazoši na starou šestkovou řadu z Mnichova je k nezaplacení. Dvoudveřového kupátka s motorem o obsahu až 3,5 litru se v letech 1976 až 1989 vyrobilo osmdesát tisíc exemplářů. Tyto téměř veteránské kousky se v Česku prodávají za cenu od 130 do 200 tisíc korun. Když potkáte káru, která bude mít najeto kolem 150 tisíc a bude stát kolem sta tisíce korun, neváhejte a makejte do banky pro peníze.
***
Co je veterán Auto s původními díly v dobrém technickém stavu, staré 25 let a více. Po koupi nebo renovaci veterána se musíte dostavit na testaci, abyste dostali veteránskou SPZ a průkaz historického vozidla. Na jednu SPZ můžete provozovat i několik historických aut, přičemž povinné ručení platíte pouze z auta s nejvyšším objemem, i když s ním třeba vůbec nejezdíte. Na testaci, kde garantujete technický stav, musíte s autem přijet každý rok.
DALŠÍ POKLADY V BAZARECH * Citroën 2CV * Citroën DS * Ford Cortina * Citroën XM * Dodge Polara * Chevrolet * Impala * Volha * Renault * Tornado * Oldsmobile * 25 Baccara * Škoda Felicia * Simca 1300 * Mercury Cougar
Na co dejte bacha * Kupujte káru s mechanikem nebo kámošem, co autům rozumí. * Nekupujte ojetiny večer, na karoserii nebude vidět, že je sešitá z mnoha dílů. * Zkuste při zkušební jízdě brzdit, zda se auto nestáčí. Nechte si zapnout klimatizaci. * Nechte auto zvednout a prohlédněte si ho i zespoda.
Pozor na fígle! Jestli chcete koupit ojetinu nebo přímo veterána a nejste překupník s auty, pozor na finty některých bazaristů.
* Fígl 1 Motor je podezřele čistý a prodejce tvrdí, že ho teď umyli? Na to pozor, někde může téct olej a vy to nepoznáte. Lepší je, když je zasviněný, ale bez oleje.
* Fígl 2 Nabídnou vám, že k autu přihodí plnou nádrž benzinu? Jenže kolik to dělá, dva tisíce korun? Raději smlouvejte a dostaňte dolů třeba pětilitr.
* Fígl 3 Je olejové víčko dosucha utřené? Ale, tady nám něco tají... Asi tu byl takový bílý film, to je něco špatně.
* Fígl 4 Je před zkušební jízdou horký motor? Špatně, nechte ho vychladnout a pak až nastartujte. Ukáže se, jak spaluje.
* Fígl 5 Auto má najeto „jen“ sto tisíc kilometrů, ale volant a řadicí páka jsou ochmatané a odřené jako tyče ve staré tramvaji? Tak tady někdo přetočil tacháč.
* Fígl 6 Při zkušební jízdě vymetá prodejce každou díru? Možná chce zamaskovat, jak tady všechno drnčí a bouchá.
* Fígl 7 Jedete v automatu, ale prodejce za jízdy vyřazuje? Tak to převodovka nemaže, od takového krámu co nejdál pryč.
* Fígl 8 Bazar uvádí, že mělo auto jen jednoho majitele. Asi ne. Pokud má nový techničák, je to jasné. Schätze mu v cizině říkalo deset lidí před vámi.
* Fígl 9 Nesvítí kontrolka airbagů nebo ABS? Pokud prodejce tvrdí, že je to jen spálená žárovička, kecá. Kára měla vystřelený airbag a možná se v ní někdo zabil.
.