27.3.2010
zdroj: automix.centrum.cz
Škoda Fabia první generace patří mezi nejžádanější ojetiny na českém trhu. Výběr je velký, auto to není špatné a přidáte-li k tomu příznivou cenu náhradních dílů a servisu, stojíte před ideálním druhým autem do rodiny případně perfektním přemisťovadlem pro jezdce samotáře.
První Fabia spatřila světlo světa v roce 1999. Pouze o rok později představila mladoboleslavská škodovka také verzi Combi, která si získala nemalou oblibu především u firemní klientely a mladších rodin. Rok na to sjela z výrobních linek Škody Auto také verze Sedan, která však příliš přízně nezískala a ani v bazarech se nejedná o četný model. Rok na to přišla na trh další nepříliš oblíbená verze s přídomkem Junior. Paradoxem je, že na rozdíl od mladé klientely si tuto verzi oblíbili čeští důchodci. V roce 2003 představila automobilka verzi RS, která je mezi mladými naopak velice oblíbená. Kromě toho bylo od tohoto roku možné Fabii zakoupit s tříválcovými motory 1.2 ve dvou výkonových provedeních, které mají řadu odpůrců i příznivců. Rok 2004 přinesl drobný facelift, pod kterým se fabia prodávala beze změny až do představení druhé generace.
A právě omlazený model v pastelové bílé barvě byl předmětem našeho testu. Auto z roku 2004 mělo najeto pouze 45000 km, a tomu odpovídal stav vozu. Solidně zpracovaný interiér testovaného vozu byl až na jednu lamelu ventilace bez závad a známek opotřebení, a to samé platí o exteriéru, který kromě jednoho drobného šrámu, rovněž vypadal jako nový. Auto nevykazovalo žádné známky koroze.
Testovaný model v základní výbavě, pravděpodobně Classic, neměl takřka nic - kromě jednoho airbagu a posilovače řízení. Jinak vše manuální, bez klimatizace a dalších komfortních prvků. Fabie z této doby totiž takto obvykle vypadají, základní výbava Fabie z té doby neobsahuje takřka nic, takže při výběru auta je možné že narazíte i na naprosto "oholený model". Na druhé straně, o to míň potenciálních závad.
Motor 1.2 HTP má, jak už bylo řečeno, množství příznivců i odpůrců. Neřadím se ani k jedné skupině, ale musím říct, že motor zcela plní očekávání od městského vozu. Díky příznivému průběhu točivého momentu auto poměrně rázně vystřelí. Radost ale končí kolem 80 km/h, kdy pomalu začíná ztrácet dech. Rychlosti nad 120 km/h už jsou utrpěním nejen pro samotný motor, ale i pro řidiče a jeho peněženku. Tohle auto prostě na dálnice není, vždyť při dálničním limitu točí více než 4000 otáček za minutu. Na druhé straně ve městě jistě oceníte jeho hospodárnost. S rozvahou není problém dostat se pod 6 litrů na 100 km. Potěší také přesné řazení pětistupňového manuálu.
Jízdní vlastnosti měla tato Fabie takřka shodné jako nový vůz, tedy slušné. Tužší podvozek, účinné brzdy a překvapivě komunikativní řízení ocení jistě i náročnější řidič. Jen bych mu doporučil sáhnout po silnější motorizaci, ideálně benzínové čtrnáctistovce s 16ventilovým rozvodem o výkonu 75 nebo 100 koní. Diesely jsou také velmi oblíbené, ale vyvaroval bych se verze 1.9 SDi a nevalného tříválce 1.4 TDI. Paradoxně tedy doporučuji devatenáctistovku TDI o výkonu 100 koní. Tato motorizace umí s malým autem solidně zacvičit a je i mimořádně úsporná. K nevýhodám dieselu 1.9 TDI patří vysoká sazba povinného ručení, vyšší cena ojetin, obvykle vysoký nájezd kilometrů a vyšší hmotnost, která předurčuje problémy s přední nápravou.
Fabia s motorem 1.2 je jistě dobrou volbou pro ty, kteří hledají auto pro krátké přesuny po městě. Zde totiž funguje výborně a kromě úsporného motoru oceníte jistě i kompaktní rozměry s dobrou manévrovatelnost. Obecně jsou ale ojeté Fabie mezi konkurenty spíše dražším automobilem.
Silné stránky:
- solidní zpracování interiéru
- tuhá a bezpečná karosérie
- solidní jízdní vlastnosti
- přesné řazení
- široká nabídka ojetin
- komfortní prvky výbavy (u lépe vybavených verzí)
Slabiny:
- zájem zlodějů
- menší zavazadelník verze hatchback
- strohý design interiéru
- obvykle málo vybavené verze
- slabé motory 1.2 MPI a 1.0
Cena ojetého vozu Škoda Fabia 1.2 HTP v AAA Auto
Orientační ceny náhrandích dílů
přední světlomet - 2 500 Kč
koncová lampa - 1 200 Kč
čelní sklo - 3 100 Kč
přední blatník - 2 700 Kč
přední nárazník - 3 400 Kč
zadní nárazník - 3 500 Kč
přední dveře - 8 600 Kč
přední kapota - 5 200 Kč
víko zavazadelníku - 9 700 Kč
Časté závady
- vůle v táhlech příčných stabilizátorů
- prasklé plastové pouzdro stabilizátorů (do roku 2001)
- úniky oleje ze servořízení skrz manžety spojovacích tyčí
- závady posilovače řízení
- vadné vstřikovače u 1.4 MPI
- předčasné opotřebení ložisek kol
- praskající žárovky H7 v hlavních světlometech
- vrzání palubní desky
- vadné senzory hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI)
- škubání motoru v tahu následkem nevhodného programu řídící jednotky
(zdroj kapitoly Časté závady - Ojetiny od A do Z)
Hlavní konkurenti:
1) Ford Fiesta
2) VW Polo
3) Seat Ibiza
4) Citroen C3
5) Peugeot 206