OJETINY: Škoda Fabia 1.2 HTP

27.3.2010  
zdroj: automix.centrum.cz

Škoda Fabia první generace patří mezi nejžádanější ojetiny na českém trhu. Výběr je velký, auto to není špatné a přidáte-li k tomu příznivou cenu náhradních dílů a servisu, stojíte před ideálním druhým autem do rodiny případně perfektním přemisťovadlem pro jezdce samotáře.

První Fabia spatřila světlo světa v roce 1999. Pouze o rok později představila mladoboleslavská škodovka také verzi Combi, která si získala nemalou oblibu především u firemní klientely a mladších rodin. Rok na to sjela z výrobních linek Škody Auto také verze Sedan, která však příliš přízně nezískala a ani v bazarech se nejedná o četný model. Rok na to přišla na trh další nepříliš oblíbená verze s přídomkem Junior. Paradoxem je, že na rozdíl od mladé klientely si tuto verzi oblíbili čeští důchodci. V roce 2003 představila automobilka verzi RS, která je mezi mladými naopak velice oblíbená. Kromě toho bylo od tohoto roku možné Fabii zakoupit s tříválcovými motory 1.2 ve dvou výkonových provedeních, které mají řadu odpůrců i příznivců. Rok 2004 přinesl drobný facelift, pod kterým se fabia prodávala beze změny až do představení druhé generace.

A právě omlazený model v pastelové bílé barvě byl předmětem našeho testu. Auto z roku 2004 mělo najeto pouze 45000 km, a tomu odpovídal stav vozu. Solidně zpracovaný interiér testovaného vozu byl až na jednu lamelu ventilace bez závad a známek opotřebení, a to samé platí o exteriéru, který kromě jednoho drobného šrámu, rovněž vypadal jako nový. Auto nevykazovalo žádné známky koroze.

Testovaný model v základní výbavě, pravděpodobně Classic, neměl takřka nic - kromě jednoho airbagu a posilovače řízení. Jinak vše manuální, bez klimatizace a dalších komfortních prvků. Fabie z této doby totiž takto obvykle vypadají, základní výbava Fabie z té doby neobsahuje takřka nic, takže při výběru auta je možné že narazíte i na naprosto "oholený model". Na druhé straně, o to míň potenciálních závad.

Motor 1.2 HTP má, jak už bylo řečeno, množství příznivců i odpůrců. Neřadím se ani k jedné skupině, ale musím říct, že motor zcela plní očekávání od městského vozu. Díky příznivému průběhu točivého momentu auto poměrně rázně vystřelí. Radost ale končí kolem 80 km/h, kdy pomalu začíná ztrácet dech. Rychlosti nad 120 km/h už jsou utrpěním nejen pro samotný motor, ale i pro řidiče a jeho peněženku. Tohle auto prostě na dálnice není, vždyť při dálničním limitu točí více než 4000 otáček za minutu. Na druhé straně ve městě jistě oceníte jeho hospodárnost. S rozvahou není problém dostat se pod 6 litrů na 100 km. Potěší také přesné řazení pětistupňového manuálu.

Jízdní vlastnosti měla tato Fabie takřka shodné jako nový vůz, tedy slušné. Tužší podvozek, účinné brzdy a překvapivě komunikativní řízení ocení jistě i náročnější řidič. Jen bych mu doporučil sáhnout po silnější motorizaci, ideálně benzínové čtrnáctistovce s 16ventilovým rozvodem o výkonu 75 nebo 100 koní. Diesely jsou také velmi oblíbené, ale vyvaroval bych se verze 1.9 SDi a nevalného tříválce 1.4 TDI. Paradoxně tedy doporučuji devatenáctistovku TDI o výkonu 100 koní. Tato motorizace umí s malým autem solidně zacvičit a je i mimořádně úsporná. K nevýhodám dieselu 1.9 TDI patří vysoká sazba povinného ručení, vyšší cena ojetin, obvykle vysoký nájezd kilometrů a vyšší hmotnost, která předurčuje problémy s přední nápravou.

Fabia s motorem 1.2 je jistě dobrou volbou pro ty, kteří hledají auto pro krátké přesuny po městě. Zde totiž funguje výborně a kromě úsporného motoru oceníte jistě i kompaktní rozměry s dobrou manévrovatelnost. Obecně jsou ale ojeté Fabie mezi konkurenty spíše dražším automobilem.

Silné stránky:
- solidní zpracování interiéru
- tuhá a bezpečná karosérie
- solidní jízdní vlastnosti
- přesné řazení
- široká nabídka ojetin
- komfortní prvky výbavy (u lépe vybavených verzí)

Slabiny:
- zájem zlodějů
- menší zavazadelník verze hatchback
- strohý design interiéru
- obvykle málo vybavené verze
- slabé motory 1.2 MPI a 1.0

Cena ojetého vozu Škoda Fabia 1.2 HTP v AAA Auto


Orientační ceny náhrandích dílů
přední světlomet - 2 500 Kč
koncová lampa - 1 200 Kč
čelní sklo - 3 100 Kč
přední blatník - 2 700 Kč
přední nárazník - 3 400 Kč
zadní nárazník - 3 500 Kč
přední dveře - 8 600 Kč
přední kapota - 5 200 Kč
víko zavazadelníku - 9 700 Kč

Časté závady
- vůle v táhlech příčných stabilizátorů
- prasklé plastové pouzdro stabilizátorů (do roku 2001)
- úniky oleje ze servořízení skrz manžety spojovacích tyčí
- závady posilovače řízení
- vadné vstřikovače u 1.4 MPI
- předčasné opotřebení ložisek kol
- praskající žárovky H7 v hlavních světlometech
- vrzání palubní desky
- vadné senzory hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI)
- škubání motoru v tahu následkem nevhodného programu řídící jednotky

(zdroj kapitoly Časté závady - Ojetiny od A do Z)

Hlavní konkurenti:

1) Ford Fiesta
2) VW Polo
3) Seat Ibiza
4) Citroen C3
5) Peugeot 206




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 25 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.