Další krok v bezpečnosti chodců udělala automobilka Volvo. Bude nabízet ve výbavě svých automobilů speciální airbag, který v případě kontaktu s chodcem vystřelí zpod kapoty. Velmi častou případu vážného úrazu nebo smrti je totiž obvykle náraz chodce do kapoty nebo do předního skla. Airbag by měl být funkční při rychlostech od dvaceti do padesáti kilometrů za hodinu, kdy se podle statistik odehrává nejvíce střetů automobilů s chodci.
Chodcům způsobují těžká zranění zejména tvrdé, vyztužené či vysoce pevné části vozu, jako pod kapotou motor či spodní okraj předního skla. Nový airbag, který jako první dostane Volvo V40, se aktivuje v případě kontaktu předního nárazníku s lidskou nohou. Zařízení následně nadzvedne kapotu o deset centimetrů a prostor pod ní vyplní měkkou hmotou. To umožní vznik deformační zóny bez přímého kontaktu chodce s tvrdými částmi motoru. Airbag zároveň pokryje spodní okraj čelního skla, zakryje stěrače a část krajních sloupků. Díky vyspělé elektronice trvá celá operace jen setiny vteřiny.
Odborníci se domnívají, že toto opatření by mohlo zachránit mnoho lidských životů. Jelikož se ovšem jedná o systém, který dále zvedně cenu automobilů, nedá se podle nich očekávat, že by si lidé tuto výbavu běžně pořizovali. Zlom by podle nich mohla přinést až změna legislativy, která zavede automobilové airbagy pro chodce povinně. Pak je možné, že se ještě více rozevřou nůžky mezi drahými novými automobily s touto výbavou a ojetými vozy, u kterých vyžadována nebude.
Kam dál?
Dožívající „stodvacítky“ škodí ovzduší víc, než všechny moderní vozy dohromady