Německý plán dělat levné škodovky straší české firmy

datum: 6.9.2010   
zdroj: Aktualne.cz 

 

Úspěšný Superb spustil lavinu, na kterou možná doplatí i řada dodavatelů Škodovky

 Zdá se to stěží uvěřitelné, ale opravdu se čím dál víc ukazuje, že o budoucím směřování automobilky Škoda a možná i řady jejích dodavatelů rozhodl jeden jediný srovnávací test v německém časopise. Škoda v něm dopadla až příliš dobře.

Není to maličkost. Velmi bolestně může dopady tohoto testu pocítit až čtvrtina tuzemských firem, které se zabývají výrobou dílů pro automobily. Tolik jich totiž pracuje po celém Česku pro Škodovku. Tržby všech výrobců automobilových součástek dosahují 600 miliard Kč a pracuje v nich přes sto tisíc lidí. Žijí nyní v napětí nad otázkou, co je horší: očekávaný drtivý růst cen elektřiny, nebo šéf VW Martin Winterkorn. Ten se nechal slyšet, že Škoda-auto nesmí zastiňovat mateřský koncern.

Když v březnu otiskl časopis Auto Bild srovnávací test vozů VW Passat a Škoda Superb se závěrem, že je zbytečné, aby zákazníci připláceli za logo VW na kapotě, když největší Škodovka nabízí v podstatě to samé, byl prý Winterkorn doslova nepříčetný.

Následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například poslal do důchodu tehdejšího šéfa Škody Junga. Minulý týden v rozhovoru pro stejný časopis své postoje potvrdil a řekl, že se Škodovce budou muset utáhnout opratě. Zákazníci v budoucnosti musí jasně pocítit, proč jsou stejně velké modely VW a Audi dražší než vozy Škoda.

Tento připravovaný vývoj ale netěší nejen lidi ve Škoda-auto, kteří dosud měli neomezený přístup ke všem špičkovým technologiím vyvinutých v koncernu, ale i velké procento jejích dodavatelů. "Pokud by Škoda v budoucnosti skutečně vyráběla levnější a technologicky méně vyspělé modely, mělo by to značný dopad i na firmy, které pro ni vyrábějí. "Lze říci, že by to pocítilo přibližně 25-30 procent firem, protože to je právě objem dodávek tuzemských výrobců dílů pro Škodu," sdělil Aktuálně.cz ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Test byl načasován nešťastně

Přitom celá záležitost vznikla tak trošku nešťastně. Redaktoři německého časopisu srovnávali v testu Passat v posledním roce jeho životního cyklu, zatímco Superb měl (ve verzi sedan) premiéru teprve před dvěma lety a ve verzi kombi dokonce teprve vloni. je tedy jasné, že jeho konstruktéři měli k dispozici některé prvky, které logicky během vývoje Passatu ještě k dispozici nebyly - nebo byly tak drahé, že by se jejich použití ve voze této velikostní a cenové třídy nevyplatilo.

Pokud by se srovnávací test uskutečnil na konci letošního roku, kdy už bude v prodeji zcela nová generace passatu, zřejmě by z toho superb tak dobře nevyšel.

Při pohledu do ceníků je passat v základní výbavě s nejmenším motorem o necelých dvacet tisíc korun levnější než nejlevnější superb (593 800 Kč oproti 574 900 Kč). Jenže při podrobnějším zkoumání je už jasné, že Škodovka nabízí v mnoha ohledech více: modernější turbomotor s větším výkonem, sedm airbagů proti passatovým čtyřem a také větší zavazadlový prostor nehledě na jeho lepší přístupnost díky systému twindoor. Také cestující vzadu si v superbu díky daleko většímu prostoru na kolena lépe pohoví.
Ve špičkových variantách je už rozdíl znát

Na druhou stranu, pokud se srovnávají špičkové varianty obou vozů, jako to před časem udělal například specializovaný český automobilový server auto.cz, dají se při bližším zkoumání nalézt kvalitativní rozdíly, které nakonec rozhodnou souboj ve prospěch passatu. Onen test se týkal vrcholných modelů - tedy Volkswagenu Passat CC a Škody Superb v provedení s pohonem všech kol a poháněnými šestiválcovými motory 3,6.

Nejenže má motor ve Volkswagenu o téměř čtyřicet koní větší výkon, ale má i lepší podvozek. "Ani jednomu autu nedělá problém dosáhnout v krátké době rychlost 100 km/hod a až do 200 km/hod je akcelerace celkem samozřemá. Ovladatelnost obou vozů je ve vysokých rychlostech špičková, Passat CC ale těží z klidu, kterým mu dodávají vyspělejší systémy. Například se jedná o adaptivní tlumiče, které se do superbu nedají koupit ani za příplatek," píše se v testu.

Tento Passat CC přitom ve výrobě zůstane ještě zhruba dva roky, zatímco výroba limuzíny už skončila. Jak nový Passat bude vypadat, se dozvíme zhruba za tři týdny při výstavní premiéře v Paříži, jak jezdí, zjistíme zhruba o další měsíc později.
 
 

 



Chcete více informací?

Volejte [[HOTLINE_BSW_FREE]] 800 110 800 nebo nám napište.

Důvody pro AAA AUTO
  • 1 Všechna auta vlastníme, investujeme do nich a ručíme za ně.
  • 2  Poskytujeme doživotní záruku na původ vozu.
  • 3  Garance dvacetčtyři měsíců na mechanický stav vozu.
  • 4  Možnost výměny automobilu za jiný do 7 dnů bez udání důvodu.
  • 5  Nejvýhodnější financování s RPSN již od 3,9 % a akontací od 0 %.


Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 60 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.