datum: 12.1.2011
zdroj: Mladá fronta DNES
Zdánlivě banální havárie může mít desetitisícovou dohru v servisu. Pořádná díra v asfaltu často zničí nejen pneumatiku, ale i celé kolo, výjimkou není poškození motoru.
Ani nestihnete stisknout zuby, abyste si při té ráně neukousli jazyk, a jste o dvacet tisíc korun chudší. Stalo se mi to minulý týden, když jsem testovacím autem vletěl do typického zimního výtluku. Přestože to pneumatiky i ráfky přežily ve zdraví, nevydržel nízký přední nárazník. Naštěstí to vyřešila havarijní pojistka, protože prasklý plastový díl semusel vyměnit celý, a tak tahle legrace, která se po zimní oblevě stává každou chvíli, stála přes dvacet tisíc korun.
Amůže být hůř – stává se, že pokud díru „špatně trefíte“, ulomíte kolo nebo dvě. Vysoké škody potvrzují i lidé z pojišťoven. „V krajních případech může jít i o milionové částky, třeba o totální škodu. Při jedné nehodě skončil kvůli malému kráteru v silnici řidič s autem nakonec ve stromě. A příčinou byla skutečně zničená komunikace,“ říká Václav Bálek z Allianz pojišťovny. Nejčastějšími újmami, které klienti Allianz hlásí, jsou poškozené podvozky, disky a pneumatiky či tlumiče. „Mohou to ale být i rozsáhlejší poškození, například při nárazu do motoru,“ dodává Bálek.
Minimálně několik tisíc korun
Jestliže tedy budete mít smůlu, a při stavu českých silnic to není nic nepravděpodobného, počítejte s tím, že pokud jezdíte běžným osobním autem, bude vás poškozené kolo s pneumatikou stát pár tisíc. „Po projetí většího výmolu na silnici se ve sto procentech případů prorazí pneumatika a alespoň lehce se deformuje disk kola. Na typu vozu v podstatě nezáleží, i u těch nejběžnějších škodovek vyjde cena opravy jednoho kola při poškození disku a pneu zhruba od sedmi tisíc korun až do nějakých 20 tisíc u dražších kol. Plus vždy je nutné seřídit geometrii, což přijde na 1 500 korun,“ vypočítává Radek Havel, servisní poradce největšího pražského prodejce škodovek, autoservisu NH Car. Dodává, že při větších rychlostech pak vznikají další škody na přední nebo zadní nápravě, což může znamenat až šedesátitisícovou škodu. „Opravy jsou rychlé, u škodovek jsou všechny díly dostupné zhruba do tří dnů,“ tvrdí Havel.
Osmkrát do týdne
Fakt, že poškození aut po najetí do výtluků či děr na silnicích je v zimním období velmi časté, potvrzují i údaje ze sítě nezávislých autoservisů Fastbox, jehož pět poboček v Praze, Plzni a Hradci Králové zaznamenává týdně osm takových závad v každém ze servisů. „Nejhorší je to s příchodem zimy a na jaře, když k nám motoristé přijíždějí na bezplatné kontroly podvozku. V průměru za takovou opravu zaplatí od 1 500 do tří tisíc korun, což zahrnuje práci i díly. Délka opravy se podle náročnosti pohybuje od jedné do čtyř hodin,“ říká vedoucí autoservisů Fastbox Petr Mrňák s tím, že ceny za práci jsou u nich asi o polovinu nižší než ve značkových servisech. Další výhodou je, že podobný typ servisů, situovaných u velkých nákupních center, mívá otevřeno sedm dní v týdnu od rána až třeba do 20 hodin.
Mrňák přidává i další dobrou radu. „Nechte si správně seřídit světla, protože nejčastěji řidič díru přehlédne ve tmě nebo za snížené viditelnosti. Jen tak můžete jet opatrně a výtlukům se včas vyhnout. A při jarní výměně pneumatik si nechte přeměřit geometrii nápravy, jinak se vystavujete riziku, že letní gumy rychle sjedete kvůli nerovnoměrnému zatížení,“ říkáMrňák. A jsou podle něj některé druhy aut odolnější proti podobným nehodám? „Nejvíce trpí podvozky běžných osobních aut, ale je velkou chybou si myslet, že vozy typu SUV, tedy pseudoterénní auta, jako jsou třeba Škoda Yeti, VW Tiguan, Honda CR-V nebo Toyota RAV, jsou na tom lépe. Kdepak, jsou totiž postaveny na stejném podvozku – mají pouze lepší průchodnost terénem, což jim v případě vjetí do výtluku nápravu nezachrání. Nejlépe dírám odolávají terénní vozidla, tedy off-roady, které mají zesílenou konstrukci náprav,“ dodává Petr Mrňák.
Auta jezdící v Česku se poznají podle technického stavu
Mnozí automechanici, kteří mají zkušenosti i s vozy dovezenými ze zahraničí, tvrdí, že stav českých silnic je tak katastrofální, že způsobuje velký rozdíl v technickém stavu aut. „Třeba tlumiče u českých vozů bývají po každé zimě téměř na výměnu,“ říká majitel autoservisu z Českých Budějovic Jan Šmíd. I laik podle něj pozná, že auto jezdilo po udržované silnici, a ne po tankodromu. „Například automobily dovezené z Německa a Rakouska jsou velmi často v mnohem lepším technickém stavu než vozy, které jezdí po silnicích v Česku. Na nápravách nic netluče, nevrže a řízení nemá vůli. Vůz, jenž má najeto dvě stě tisíc kilometrů po silnicích a dálnicích v Německu, má technický stav srovnatelný s vozem, který najel pouhou polovinu po českých silnicích. I proto lidé dávají přednost ojetým vozům z dovozu než z tuzemska,“ míní Jan Šmíd.