datum: 20. 8. 2010
zdroj: E15
Na opravu aut poškozených nedělním krupobitím budou jejich majitelé muset čekat celé měsíce. Pražské servisy jsou přehlceny vozidly s rozbitými okny a reflektory.
Objednávky na opravy karoserií, poďobaných desítkami důlků, proto zatím většinou nepřijímají.
Technik z autoservisu Klokočka na Barrandově tyto informace potvrdil. „Volalo k nám přes padesát lidí, přitom na opravu jsme schopni přijmout tak dvě auta za týden. Snažili jsme se rychle vyhovět alespoň těm, kteří měli na autech i vymlácená okna, abychom je zasklili, ale jinak se čeká. S boulovatou střechou se dá jezdit, tak to musí řidiči vydržet. Myslím, že servisy teď mají na několik měsíců práce nad hlavu,“ prohlásil.
Obrovský nárůst objednávek zaznamenal i servis Autovalmont v pražských Záběhlicích. „Ozvalo se nám už určitě padesát až osmdesát zákazníků. Zaměřujeme se hlavně na výměnu rozbitých skel,“ řekl Právu vedoucí servisu Robert Zika.
Další opravy bude servis řešit postupně. U pojištěných vozidel navíc musí všechny škody nejdříve posoudit pojišťovna. Podle Ziky je navíc již zcela naplněna také kapacita pražských lakoven.
První volný termín až koncem září
Servis Auto Jarov nyní objednává opravy po krupobití na konec září. „První volný termín máme až 23. září. Oprava pak trvá dva týdny,“ uvedl vedoucí lakovny a klempírny Václav Šobáň. Podle něho musí přiobjednávat například střechy na Volkswageny Passat. Zda díl vymění, nebo jej opraví, rozhoduje pojišťovna. „Oprava jednoho důlku stojí 1200 korun, takže pojišťovna řekne podle rozsahu poškození, co máme vyměnit a co opravit, to nerozhodujeme my,“ dodal.
A jak se při opravě v servisech postupuje? Celé auto se musí odstrojit, pak se vymačkávají a opravují plechy, což trvá dva až tři dny. Poté se auto lakuje, a zase se tedy musí odstrojit. Celá oprava trvá nejméně týden.
„Pokud je klasicky poničená střecha a přední kapota, všechno i s celým lakem vyjde i na více než sto tisíc korun. Vyměňujeme proto jen ty díly, u kterých není složitá montáž, takže dveře nebo přední kapota se mění, střechy se vymačkávají a pak se to lakuje. Přes 90 procent pevných částí se vymačkává, aby se nemusela řezat střecha,“ řekli Právu v jednom z autoservisů.
Nejvyšší škoda na autě dva milióny
Pro ty řidiče, kterým bylo krupobitím poškozeno starší vozidlo, by podle autoopravářů bylo lepší odepsat celé auto a koupit si nové či ojeté. To platí hlavně pro ty, kdo vůz neměli pojištěný.
Pojišťovny i včera přijímaly od svých klientů hlášení škod, které o minulém víkendu napáchaly kroupy, vítr a déšť. Například Česká pojišťovna (ČP) ke čtvrtečnímu odpoledni evidovala už více než 6300 pojistných událostí z Prahy – hlavně městských částí Praha 4 a 10, a dalších téměř 900 z okresu Praha-západ.
„Nejvíce škod je na autech. Ta zatím nejvyšší škoda je na vozu BMW řady 7 – za dva milióny korun,“ řekla Právu mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská. ČP odhaduje, že bude řešit až 10 tisíc škod týkajících se aut a dalších až čtyři tisíce škod na jiném majetku, především na budovách. Celkový objem škod se podle likvidátorů ČP může vyšplhat až na 600 miliónů.
Česká podnikatelská pojišťovna registruje téměř 600 pojistných událostí. „Celková výše škod již přesáhla 40 miliónů,“ sdělila mluvčí ČPP Renata Svobodová. Miliónové škody podle ní kroupy způsobily například na administrativní patrové budově společnosti AŽD v Praze 10. „Bouřka a krupobití poškodily střechu a následně zateklo do budovy. Voda poškodila kanceláře, jejich vybavení, počítačové sestavy a malbu,“ popsala.
Kroupy v Praze si připsaly na vrub také více než 740 pojistných událostí na motorových vozidlech klientů Generali, které se svojí výší dostaly přes 41 miliónů. Přibližně 30 procent aut bude podle mluvčího Generali Jiřího Cívky odepsáno jako vraky.
Velké škody hlásí i Kooperativa, Allianz či Wüstenrot. Sčítání škod ale zdaleka nekončí. Je čas dovolených a na řadu řidičů, kteří měli vozidla na volném prostranství, čeká po návratu nemilé překvapení.