Moje nové auto

datum:11.11.2010   

zdroj: Literární noviny 


K nákupu nejlevnějšího osobního vozu ve zbrusu novém provedení nyní stačí jen o málo víc než pět průměrných výplat. Koupě nového osobního auta asi nebyla u nás nikdy tak snadnou a dostupnou záležitostí jako v poslední době. Nabídka značek je bohatá, a pokud auto chceme, pak už záleží jen na tom, kolik můžeme do této transakce investovat. Rozpětí cen nových osobních automobilů na našem trhu je od 110 tisíc až po 37 milionů korun českých.

V současném předzimním období leckoho provázejí nejen myšlenky na Vánoce a dárky, ale mnozí z nás se zaobírají také myšlenkami, zda si nepořídit nové nebo popřípadě ojeté auto. Podle statistik prodejů není takových lidí málo, a tak před koncem roku mívají prodejci automobilů žně. Výhody nových aut jsou nesporné, už jen proto, že jsou spolehlivější, hospodárnější a bezpečnější, nemluvě o tom, že na stará auta se víc zaměřují policejní kontroly.
Mnozí si dnes už ani neuvědomují a mladá generace to dokonce nechápe, že ještě před čtvrt stoletím se stály i několik dnů fronty jen na samotné „pořadí“. Teprve na jeho základě se budoucí majitel mohl za hodně dlouhou dobu dočkat vytouženého snu – koupě nového auta. A to se ještě vystavoval pozornosti angažovaných závistivců doma i v zaměstnání. Také propočet, za kolik měsíčních výplat si může průměrný Čech osobní auto pořídit, je dnes výrazně odlišný. Není to tak dávno, co se cena pohybovala na úrovni pětadvacetinásobku průměrné měsíční mzdy.
Dnes se dá nejlevnější nové auto pořídit už za pětinásobek průměrné hrubé měsíční mzdy. V cenících se totiž objevil na začátku listopadu nový fenomén v podobě Renaultu Thalia, u něhož je s hvězdičkou uvedena cena 109 900 Kč. Hvězdička znamená, že za tuto cenu je auto k dostání v případě specifického značkového financování. Tedy leasingu, při kterém se složí jen část uvedené kupní ceny a zbývající část se musí splácet, takže konečná cena vyjde, díky úročení, pochopitelně vyšší. Pro zájemce, kteří nechtějí nakupovat za hotové nebo nemají dostatek prostředků, ale jsou schopni splácet, je to výhoda. Avšak ti, kteří chtějí auto bez „financování“, tedy hotově, zaplatí pochopitelně o něco víc.

Výběr je bohatý

Přestože zájem kupujících se nejvíc zaměřuje na auta zhruba třiceti značek, fajnšmekři si mohou vybírat z neuvěřitelné téměř stovky značek a čtyř stovek různých typů. Není divu, že výběr z takového množství není jednoduchý, ani snadný. Záleží jen na velikosti konta nebo schopnosti „utáhnout“ financování – úvěr.
A pokud jde o auta samotná, ta musejí odpovídat přísným mezinárodním normám, jak z hlediska bezpečnosti, tak exhalací, ale i dalších kritérií. Dnes se už vyloženě špatná, neekologická a nedostatečně bezpečná auta prostě ani nemohou vyrábět. Každé motorové motoro­ vozidlo musí před schválením do provozu projít náročnými homologačními zkouškami, a proto je dnes každé nové auto vybaveno airbagy, v naprosté většině protiblokovací soustavou brzd a dalšími vymoženostmi, které donedávna byly výsadnou aut dražších nebo součástí příplatkových výbav.
Pokud jde o exhalace, zde už řadu let musí nová auta plnit přísnou normu Euro 4 a v současné době mnohá už s předstihem plní ještě náročnější podmínky normy Euro 5. Krátce a dobře se dá říci, že v případě koupě auta záleží vyloženě jen na tom, jak velkou sumu je zájemce o auto ochoten investovat. Sám se pak rozhodne, jaké se mu v dané cenové hladině líbí, popřípadě jaký má vztah ke které značce.
Aktuální stav cenově nejzajímavějších osobních vozů je patrný z následující tabulky, přičemž cenová hladina se neustále mění, takže to, co bylo platné v čase, kdy byl připravován tento materiál, nemusí platit v době, kdy tyto řádky čtete. Cenové nabídky se prakticky každý týden mění, akce střídá akci a v „doprodejích“ se snad už nedá ani slušně orientovat. Přesto by měl uvedený přehled poskytnout alespoň základní informaci o aktuálním cenovém stavu.
Chce­li někdo auto o trochu větší a bezpečnější, tak i mezi těmi je řada poměrně prostorných a solidně vybavených nových vozů za cenu pod čtvrt milionu (někdy už i včetně klimatizace). Pod hranici 200 tisíc korun se vejdou při specifickém financování i tři větší rodinné modely. Prvním je elegantní vůz nižší střední třídy Renault Megane Generation, dalším pak základní verze dováženého modelu Kia cee´d a třetím je velmi prostorná Dacia Logan MCV.
Pokud jde o opačnou stranu cenové hladiny, i zde mají ti solventnější bohatý výběr, s nabídkou řady pěti či desetimilionových krasavců, která končí u vozu Bugatti Veyron za 37 milionů Kč. Ten je ale v České republice zatím stále jen v jednom exempláři.

Nové, nebo ojeté?

Úvahy o náhradě našeho dosluhujícího nebo už okoukaného čtyřkolového přítele nezřídka vedou k alternativě, zdali není lepší poohlédnout se po nějakém ojetém či zánovním autě. Myšlenka to není špatná, jen skrývá určité záludnosti. Proto je vhodné si položit například otázku: proč je dnes asi tolik ojetých automobilů v autobazarech a na internetových prodejních portálech? Odpověď je pro prodávající dost nemilá. Vyvolávací ceny jsou většinou odrazem zbožných přání prodávajících a jejich očekávání, že se právě na jejich předraženého krasavce někdo chytne.
Zejména mezi ojetinami diktuje reálné prodejní ceny zákon poptávky a ochota kupujících vydat své peníze. Určitou roli zde sice hraje také umění prodejců ojetých vozů přesvědčit kupujícího o „jedinečnosti“ nákupu právě jimi nabízeného vozu. To však při současné nabídce, kdy jsou v českých autobazarech zaparkovány desetitisíce automobilů a na internetu se aktuální situace na trhu dá bleskurychle ověřit, už také není tak snadné. Výběr mají zájemci opravdu nepřeberný.

Co je lepší volba

Při současné úrovni cen nových osobních automobilů se někdy nabízí otázka, zda není lepší pořídit si „mladou“ lépe vybavenou ojetinu větších rozměrů za cenu, jakou má některý z nových malých vozů v základní, poměrně dost chudé výbavě. Jednoznačná odpověď není. Každá varianta má svá pro a svá proti. Při poměrně dlouhé životnosti automobilů, vyráběných v posledních deseti letech, jejichž karoserie už prakticky nekorodují, je to alternativa docela lákavá. U ojetých vozů také poměrně často hrozí, že jejich tachometr byl „přetočen“, takže skutečný stav neodpovídá prodejcem uváděným hodnotám, a tudíž ani prodejní ceně. O to důkladněji je nutné ojeté auto vybírat.

Pozor na ojetá velká auta

Velmi lákavě vypadají často velká luxusní auta – limuzíny nebo terénní SUV s benzinovými motory. Jejich první majitelé za ně utratili i tři miliony korun. Dnes jsou velké luxusní limuzíny, někdy i ve velmi slušném stavu, k mání za cenu okolo 150 až 200 tisíc korun. Svezení je s takovým autem většinou vskutku parádní. Ale trvá to jen do první návštěvy čerpací stanice, kde za plnou nádrž necháte klidně dva a půl tisíce korun a s natankovaným palivem ujedete sotva 600 kilometrů. Ještě horší je pak zjištění, zjiš­ kolik stojí taková banalita, jakou jsou třeba brzdové destičky, olejový filtr, čelní sklo nebo pojistka.
Podobně je tomu u módních luxusních velkých teréňáků s benzinovými motory, u kterých se ceny pohybují také už od hranice 200 tisíc, ale jejich spotřeba se snadno vyhoupne i nad 18 l/100 km, a to už tak milé není. Sen mnoha dobrodruhů – mohutný Hummer se většinou nespokojí s méně než 20 litry na sto kilometrů a ceny většiny náhradních dílů na tyto vozy vyrážejí dech.
Mladé dynamické lovce naivních slečen lákají nezřídka sportovní vozy, které jsou také zdánlivě cenově dostupné. Například ikona, deset let staré Porsche 911, se dá pořídit řídit ka­
i pod půl milionu korun. Některé kabriolety pak i pod 300 tisíc. Předtím si ale zjistěte, kolik stojí hodina práce ve značkovém servisu. Do jiné než značkové opravny se s takovým autem rozhodně nevyplácí jet ani na výměnu oleje.
Samostatnou kapitolou uvedených kategorií, původně velmi drahých, ale jako ojetých cenově velmi lákavých aut, jsou také pneumatiky. Ty stojí často přes deset tisíc korun za kus. Levnější v potřebném rozměru totiž málokdy existují. Proto se zde vždy vyplatí držet se přísloví, dvakrát měř a jednou řež.

„Výběrové řízení“ se vyplatí

Právě rozsah nabídky a značné rozdíly v cenách a slevách vyžadují při každém nákupu automobilu od kupujících nejen nejrůznější srovnávání, ale i značnou dávku uvážlivosti. Není třeba si například nechávat vnutit od prodejce vše, co nabízí. Chápejte i jeho. Čím dražší auto nakonec je, tím víc na prodeji vydělá. A přitom se může jednat o výbavy, které prakticky nikdy nevyužijete. Mezi prvky výbavy, které se uživatelům hodí, je především klimatizace, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání oken a autorádio.
Výběr nového auta proto není snadnou záležitostí. Proto se vyplatí udělat si před nákupem soukromé výběrové řízení. Jinak při něm bude uvažovat student, který si vydělal první peníze na brigádách a zbytek mu dodali rodiče. Ten se většinou rozhodne pro levnou ojetinu. Odlišně se budou rozhodovat lidé s menším, ale stabilním příjmem, s rodinou apod.
Vybrat dobře a nepřebrat znamená zvolit optimální kombinaci ceny a výbavy, abychom si zanedlouho nestěžovali sami na sebe. Kvůli úspoře několika tisíc korun bychom se mohli ošidit o docela slušný, případně výrazně lepší komfort. Koupit nový vůz podle vlastních představ a být s ním pak později v provozu spokojen je docela umění.

***

Nová auta pod čtvrt milionu korun

značka vozu                                  cena v Kč
1. Renault Megane Generation 199 900
2. koda Fabia 1.4 Easy 199 900
3. Dacia Logan MCV 1.6. Access 199 900
4. Kia cee´d 1.4 Fresh 199 980
5. Hyundai i20 Classic 204 900
6. Kia cee´d 1.4 Fresh Kombi 209 980
7. Hyundai i30 1.4 Start 224 900

Tucet nejlevnějších
nových osobních automobilů na českém trhu


značka vozu                                 cena v Kč
1. Renault Thalia 1.2 Authentique 149 900
2. Hyundai i10 1.1 Start, Classic 159 900
3. Fiat Panda 1.2 Actual 159 900
4. Dacia Logan 1.2 Access 159 900
5. Renault Twingo 1.2 Access 167 900
6. Citroën C1 1.0 X 169 900
7. Peugeot 107 1.0 Smile 169 900
8. Dacia Sandero 1.2 Access 169 900
9. Kia Picanto 1.0 Active 169 900
10. Renault Clio 1.2 Storia 184 900
11. Suzuki Alto GL/AC 189 900
12. Chevrolet Aveo 1.2 Base 192 900
 


 

 
 




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 55 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.