Lvi českých autosalonů

datum: 8.11.2010   

zdroj: Týden
 
Z pohledu člověka, který si chtěl v Česku pořídit nový vůz, to byl dobrý rok, který navíc ještě neskončil. Ekonomická krize nutila automobilky, aby o zákazníky bojovaly, a to jde od nepaměti nejlépe snižováním cen. Kdo byl trpělivý a počkal si na správný termín, mohl na koupi výrazně ušetřit.

Rumunský hit českého venkova jménem Dacia Logan stál letos v lednu 179 900 korun, nyní ho prodejci nabízejí o dvacet tisíc laciněji. Nejlevnějším autem na zdejším trhu byl zkraje roku Chevrolet Spark za 162 500 korun, teď už se najdou i vozy za nižší cenu.
Mnoho automobilek u svých modelů cenu ponechalo, ale doplnilo příplatkovou výbavu. I nyní se objevuje řada akčních nabídek. Například třídveřový Peugeot 207 poprvé pokořil hranici dvou set tisíc korun, byť o pouhou o stokorunu.
Bude „výprodej“ pokračovat? Nebo skončí s ekonomickým oživením? Výrobci pochopitelně tvrdí, že ceny už jsou tak nízko, že další zlevňování není možné. Svou sílu opírají o asijské trhy, které jim velkou měrou pomáhají vyhrabat se z nejhoršího.

Yeti a jeho sestry

Winfried Vahland, nedávno jmenovaný šéf Škoda Auto, před několika dny prohlásil, že evropské trhy v příštích letech porostou o jedno až dvě procenta. Přitom mladoboleslavská automobilka chce do deseti let výrobu zdvojnásobit. Těžko by to dokázala na starém kontinentě, proto vzývá Čínu, Rusko a Indii, kam směřují investice i dalších světových producentů. A všichni jsou si vědomi staré zásady: kdo vyrábí a prodává, ten nezlevňuje.
Škoda Auto sice přišla o kousek prodejního koláče, na českých silnicích však stále vede o koňskou délku. „Za rozumné považuji mít v Česku třetinu trhu, a to se nám daří,“ hodnotí situaci Vahland. Může být spokojen, výroba nestačí pokrýt poptávku po modelu Yeti, podobně jsou na tom Octavia a Superb, na odbyt jdou i úsporné verze fabie řady GreenLine, kterým při testu stačily necelé tři litry paliva na sto kilometrů. Čekací doby na nové škodovky se prodlužují.
Škodovky jsou na tom v tuzemsku nejlépe i historicky. Sdružení automobilového průmyslu zveřejnilo v červenci desetiletou bilanci na českých silnicích: počet osobních aut se zde od roku 2000 zvýšil o 1,4 milionu - na 4,48 milionu vozů. Stáří vozového parku se příliš nezměnilo, průměrný věk osobních aut je 13,7 roku, před deseti lety to bylo 13,5 roku. Nejrozšířenější značkou zůstává Škoda s 1,65 milionu registrovaných vozů, následuje Ford s 356 tisíci registracemi a Renault s 306 tisíci vozy; až za ně se zařadil Volkswagen, Peugeot, Opel, Fiat, Citroën, Hyundai, Seat, Toyota a Audi.

Méně vztyčených prostředníků?

Neklesá ani zájem o „ojetiny“: za prvních devět měsíců letošního roku bylo do země dovezeno 100 tisíc starších vozů ze zahraničí, k tomu je třeba připočítat 570 tisíc vozů prodávaných z druhé ruky doma. Největší bolestí tohoto trhu zůstávají podvody prodejců: drtivá většina vozů má přetočený tachometr.
„Naše kontroly zjistily, že vozů s upraveným počtem ujetých kilometrů je dvaačtyřicet procent,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která poskytuje služby pro nákup a prodej ojetých vozů. Pro podvodníky to znamená miliardové zisky, legislativa je na ně krátká. Ministerstvo dopravy chystá novelizaci zákona, která by ustanovila povinnost zapsat stav počítače kilometrů při změně vlastníka auta do technického průkazu. Návrh bude teprve předložen vládě ke schválení, pak musí projít dalšími procedurami.
Dlouho se mluví rovněž o celoplošném povinném používání zimních pneumatik od listopadu do března, nařízení však platí jen někde. Diskuse se vede i na téma, zda povolit alespoň minimální množství alkoholu, zůstává však status quo, tedy nula. Do ztracena vyšuměla debata o elektronických vinětách, které by nahradily dálniční známky ve formě nálepek. Do konce snad bude dotažena alespoň „kauza autoškoly“: policisté navrhují delší praktický výcvik a rovněž výuku „psychologie“ za volantem. Na české silnice by to mohlo vnést méně vztyčených prostředníčků a více ohleduplnosti.

***

Nejlevnější auta na českém trhu
Renault Thalia l,216V75k 149 900
Dacia Logan 1,4 751< 159 900
Fiat Panda l,2 69l< 159 900
Hyundai ilO l,l 66k 159 900
Renault Twingo 1,2 16V 75 k 167 900
Dacia Sandero 1,4 75 k 169 900
Citroen C13D 1,0 68 k 169 900
Peugeot 107 3D l,012 V68k 169 900
Kia Picanto 1.0 63 k 169 980
Citroen Cl 5D 1,0 68 k 179 900
Peugeot 107 5D 1,0 12V 68 k 179 900

Ceny jsou v korunách, výbavy základních modelů jsou různé, uvedené částky zahrnují akční slevy, nikoli slevy vázaně na leasing či Jiné finanční produkty.
 

 




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 60 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.