datum: 30. 3. 2011
zdroj: Mladá fronta DNES
Cože? Auta že nikdy nebyla tak levná jako teď? To má být novinka? Vždyť jste to psali před dvěma lety, před rokem, a máte tu drzost tvrdit nám to znovu, obořil se na nás nedávno náš čtenář. Máme – pokaždé to totiž byla pravda, a prohlášení automobilek, že níže už jít nemohou, jsme vždy brali s rezervou. Zdá se však, že letos už opravdu ceny klesat nebudou, mimo jiné i proto, že kvůli katastrofálnímu zemětřesení mají problémy s výrobou japonské automobilky a na trhu vznikne díra kvůli většímu zájmu zákazníků, než jsou možnosti prodejců.
Kdo chce dnes kupovat auto, je na tom nejlépe v české historii – na nejlevnější vůz, Renault Twingo za 158 tisíc korun, stačí jen šest průměrných platů – v 80. letech se na nejlevnější trabant za 39 tisíc korun muselo dřít patnáct měsíců.
A také: před dvěma lety jste sehnali za 300 tisíc korun v hotovosti 75 modelů aut, dnes je to o 20 více – to počítáme jen samostatné modely, ne motorové či karosářské verze (vyjma kombíků).
Pod 100 tisíc ani náhodou
Automobilky nejdou s cenami tak nízko, že by prodávaly auta za 100 tisíc korun, takže opticky se ceny tak nehýbají – spadly třeba o deset, dvacet tisíc. Avšak za své peníze dostanete mnohem více hodnoty než dříve. Jasným trendem je, že klimatizace v sériové výbavě se přesunula o třídu níže než dříve, takže se hojně vyskytuje v malých vozech typu fabie v ceně kolem 230 tisíc korun (z 34 aut v našem seznamu ji má bez příplatku 11), nemluvě o nižší střední třídě, tam ji má 11 z 15 vozů. Tak třeba Toyota nyní nemá ani jeden model bez „akční“ klimatizace. I příplatky za ni u minivozů až na výjimky klesly na přijatelných 10 až 20 tisíc (VW, ale i ruská Lada), a například Chevrolet má všechny malé modely v hladině kolem 200 tisíc včetně chlazení. To bylo ještě donedávna nevídané!
Bohatá výbava i úplná „holátka“
Nesrovnatelně bohatší než dříve je také bezpečnostní výbava i malých vozů: například Hyundai i20 má v základu osm airbagů, ABS je standardem u všech značek, není problém přikoupit stabilizační systém ESP. U prémiových značek, jako je třeba Volkswagen, ji dostanete dokonce u modelu Polo za 250 tisíc korun v základní výbavě, jinde (Chevrolet) stojí jen pět tisíc.
Další novinkou jsou „oholené“ verze, oblíbily si je i ty automobilky, které touto cestou nikdy nešly. Například Ford nabízí fiestu ve výbavě Economy za 199 900 Kč, Škodovka za stejnou cenu Fabii Easy. Ford je jen třídveřový, stejně jako škoda jen se dvěma airbagy a společné mají i to, že není možné přiobjednat žádnou jinou výbavu.
Dalším tajným tipem jsou „výběhové“ modely, které sice nejsou nabity nejmodernější technikou ani špičkovou výbavou, ale nabízejí většinou hodně prostoru za málo peněz a ani s klimatizací nevyjdou moc draho. Typickým příkladem je Renault Clio předchozí generace, prodávaný pod názvem Storia. Stojí 185 tisíc, za přípatek 15 tisíc korun je klimatizace – za 200 tisíc korun tak získáte vůz velikosti Škody Fabia, se dvěma airbagy, elektrickým stahováním oken a centrálním zamykáním. Co na tom, že je konstrukčně třináct let staré.
Příběh Octavie Tour
Podobný příběh je Octavia Tour: pod kapotou současné octavie před faceliftem se skrývá jediný motor o obsahu 1.4 litru, ale v akční výbavě Family za 280 tisíc máte auto patřící rozměry spíše do střední třídy, s velkým 560litrovým kufrem i klimatizací.
Novou generaci octavie přitom do hranice 300 tisíc korun nepořídíte ani náhodou.
Výbornou nabídkou, pokud nemáte předsudky, je francouzsko-rumunská Dacia: moderní sandero vypadá na rozdíl od krabicoidního loganu k světu – a za 260 tisíc korun pořídíte verzi s úsporným nafťákem i klimatizací. To nikdo jiný v této cenové kategorii nemá.
Naopak v kategorii SUV neboli terénních a pseudoterénních aut objevíte do 300 tisíc Kč jen pět modelů, z nichž pouhé tři mají pohon všech kol, a něco v terénu tedy dokážou. Pokud máte malý rozpočet, musíte se porozhlédnout mezi ojetinami, kde je naopak zvolená hranice dost vysoká, takže seženete velmi pěkné „teréňáky“.