25.3.2010
zdroj: Metro
Plyn stojí oproti benzinu méně než polovinu Počítejte ale s vyšší spotřebou a nižším výkonem Zkoušeli jsme nové octavie na propan-butan s tovární zárukou Jak testy automobilů dopadly?
Ceny za tradiční paliva se opět šplhají do výšin, které nutí řadu motoristů přemýšlet o alternativách. První, co u spousty pump praští do očí, je výrazně levnější LPG, tedy propan-butan. Jak je to ale s šetřením v praxi? Komu a kdy se auto na plyn vyplatí? Abychom na tuto otázku odpověděli, testovali jsme Octavii 1.6 LPG v provedení liftback i kombi. Škoda je totiž vedle Subaru jedinou značkou na českém trhu, která nabízí nový vůz na LPG s tovární zárukou.
Na první pohled „sporák“ od normální octavie poznáte jen díky žluté samolepce LPG. Na ten druhý objevíte nádrž na plyn v místě, kde u škodovek bývala rezerva, nebo tankovací otvor vedle klasického hrdla nádrže. Znamená to, že se kufr nezmenšil a díky dvěma nádržím ujedete v případě potřeby více než 1 000 km bez tankování. Začíná to dobře...
Auto startuje na benzin a do plynového režimu se přepne samo po zahřátí motoru. Řidič to občas zaznamená díky tichému cvaknutí ventilu a drobnému škubnutí. Šestnáctistovka není ani na benzin žádný dravec a na LPG cítíte ještě vlažnější projev. Na druhou stranu zůstávají také přednosti motoru - tichý a kultivovaný chod v nízkých a středních otáčkách.
A co spotřeba? Naměřili jsme osm litrů při jízdě plynulou rychlostí 90 km/h, tedy přibližně o litr více než na benzin. Dálničních 130 km/h vyvolalo žízeň po zkapalnělém plynu o síle 11,5 l/100 km oproti 10,4 l při konzumaci naturalu.
Výrobce deklaruje spotřebu na benzin 7,1 l a na plyn 9,2 l. Znamená to úsporu přibližně 900 Kč za palivo na každých 1 000 km. Příplatek za systém pohonu na LPG činí 36 000 Kč, takže by se investice měla vrátit přibližně po 40 000 ujetých kilometrech. Navíc jste díky LPG osvobozeni od platby silniční daně, na druhou stranu počítejte s dražšími servisními prohlídkami.
Takže Metro raď, komu se vyplatí auto na plyn?
Vidíme LPG jako dobrou volbu pro lidi, kteří natočí spoustu kilometrů po venkově a mezi menšími městy. Řidičům, kteří toho moc nenajezdí, bychom doporučili benzinový motor.
Plyn do ojetin
Drtivá většina aut na LPG stále pochází nikoli z prodejen nových vozů, ale z následných přestaveb.
Jejich cena se pohybuje přibližně od 15 tisíc korun u starších favoritů a felicií po 30 tisíc korun u novějších octavií.