21.6.2010
Zdroj: Denik.cz
Kupujete ojetinu? Automobil si ihned řádně zkontrolujte
Pokud jde o údržbu, při pořízení nového auta je situace jasná, majiteli stačí dodržovat servisní intervaly určené výrobcem. Kdo si však koupí ojetinu mimo záruky, o opravy se musí postarat sám.
Kdo si pořizuje starší vůz, měl by počítat s některými nutnými investicemi do údržby. Často tomu však tak není a novopečený majitel se později diví, co všechno se může pokazit. Sice ušetřil pár korun za základní servis, ale následná oprava ho přišla dráž.
Počítejte s rezervou
Jít do autobazaru s tím, že mámna auto 120 000 korun a že všechny je opravdu i utratím, není dobré.
„Každý by měl počítat s určitou finanční rezervou.
I když pořizujete vůz v dobrém stavu, je vhodné absolvovat odbornou prohlídku a minimálně vyměnit olej,“ upozorňuje David Keller, ředitel prodeje AAA Auto. Stejný názor má také Tomáš Pánek, jednatel společnosti Extra Motor, která obchoduje se staršími automobily: „U běžných vozidel by si měl kupující nechat na prohlídku a případné opravy přibližně patnáct až dvacet tisíc korun.“
Stále je však dost řidičů, kteří tuto radu ignorují. Automobil nekontrolují a někdy ani nevymění olej. I když nedojde k viditelnému poškození automobilu, může docházet k nadměrnému opotřebení určitých částí, a tím se životnost auta krátí.
Lehčí situaci mají lidé, co kupují auto od známého či příbuzného a mohou se spolehnout na zápisy v servisní knížce. Ale kdo má sebemenší pochyby, s prohlídkou by neměl váhat.
„Jestli se něco nevyplatí podcenit, pak je to výměna oleje a rozvodů. Pokud nevíte, jaký olej použít, nezoufejte, v autoservisu už budou vědět. U vozidel s vyšším počtem najezděných kilometrů může servis doporučit hustší olej, což omezí jeho spotřebu ve vyběhanějších motorech,“ tvrdí Tomáš Rajchman, automechanik vozidel značky Ford.
Existuje i olej určený speciálně do aut s vysokým počtem ujetých kilometrů. Příkladem může být mazivo Sunoco Marathon 10W-40, které zlepšuje účinky těsnicích částí starších agregátů.
Co nepodcenit
Spolu s výměnou oleje je bezpodmínečně nutné měnit také olejový filtr. Pokud je vozidlo osazeno pohonnou jednotkou s řemenovým rozvodem (při prasknutí rozvodového řemenu hrozí nenávratné poškození agregátu), mělo by se přistoupit k výměně rozvodů.
Určitě se nespokojte jen s výměnou řemenu. Důležité jsou i kladky. Při ponechání starších totiž nemusí docházet ke správnému napínání řemenu a ten pak snadno přeskočí či dokonce spadne.
Je-li na rozvodech vodní pumpa, její výměnou zabráníte pozdějším problémům s protékáním.
Alexandr Beneš, manažer servisu General Automobil Czech, poukazuje také na stav brzdového systému:
„Je to nejdůležitější součást auta, se zásadním vlivem na bezpečnost posádky. Tak je potřebné k jeho údržbě také přistupovat. Pouhá prohlídka brzdového obložení a kotoučů tedy nestačí. Pozornost věnujte také brzdové kapalině a všem hadičkám. Kapalina se má správně měnit každé dva roky.“ Pozornost si zaslouží také pneumatiky.
Důsledná kontrola odhalí nejen špatný stav pláště, ale i chybnou geometrii. Proto pozor na nerovnoměrné opotřebování, stejně jako na různé boule nebo praskliny. Guma stárne a dobrý vzorek ještě není vše.
Velmi vhodná je také návštěva servisu vybaveného diagnostikou pro auta dané značky. Technik auto připojí na počítač, přečte si paměť závad a nový majitel získá okamžitě přehled, čím by se měl zabývat.
Alexandr Beneš doporučuje pro tento úkon návštěvu značkového servisu:
„Diagnostikou jsou vybaveny často i menší soukromé opravny, ale ne všude si se zjištěnou poruchou poradí.
Asi největší problém představují japonské automobily, avšak potíže mohou nastat i s výrobky evropských automobilek.
Myse specializujeme zejména na značky Škoda, Opel a Chevrolet. Kdyby k nám přijel třeba zákazník s Hondou, doporučil bychmu hned autoservis této značky. Z vlastní zkušenosti vím, že tím ušetřím čas jemu i nám.“
Zejména před zimním obdobím je dobré ověřit si stav chladicí směsi v motoru a také elektrolytu v autobaterii.
Zkušený mechanik rychle prověří i stav podvozku. Silentbloky, zavěšení náprav či stabilizátoru už mohou být opotřebované. Jejich výměna však nebývá nákladná, i když se jedná o díly, které mají zásadní vliv na jízdní vlastnosti automobilu.