datum: 19. 1. 2011
zdroj: deník Sport
Krádeže vozů nikdy zcela nevymizí. Proto by se měl člověk o svůj majetek, ať už jde o vozidlo samotné nebo věci v něm, zdravě bát. A dělat všechno pro to, aby nenechavcům jejich konání když ne zcela zhatil, tak aspoň maximálně znepříjemnil.
V roce 2004 ukradli služební auto Jürgenu Schremppovi, tehdejšímu předsedovi představenstva dnes už neexistujícího koncernu DaimlerChrysler. Těžko říct, co fascinuje víc: zda to, že šlo o 3,5tunový pancéřovaný Mercedes-Benz S600 v ceně milion dolarů, nebo fakt, že zloději vše zvládli přímo ve Stuttgartu, a to za bílého dne a za pouhých dvacet minut…
Zkrátka a dobře, když se dobře organizovaná banda rozhodne nějaké auto získat, málokdy neuspěje. Proti „běžným“ zločincům, kteří jdou po našich „obyčejných“ autech, se ale dá bojovat celkem účinně. Naznačuje to ostatně také statistika krádeží motorových vozidel, respektive věcí z nich, které v Česku v posledních letech klesají. Mezi roky 1999 a 2009 se dokonce počet odcizených aut podařilo snížit na polovinu!
Základem úspěchu je především lepší technické zabezpečení moderních aut. Už sériová úroveň zajištěná výrobcem bývá velmi dobrá a k tomu se přidávají různé nadstandardy, jež si lidé jednak zajišťují sami, ale také je často nabízejí prodejci nebo leasingové firmy v rámci akcí. Slušnou motivací je navíc zlevňování pojistek dobře zabezpečeným autům ze strany pojišťoven.
Kombinujte mechaniku s imobilizéry
Sáhnout můžete po spoustě produktů či služeb, které do boje s automobilovou kriminalitou patří. Základem jsou mechanické systémy, jejichž principem je blokování některého z ovládacích prvků vozidel. Kusy masivní oceli s moderním zámkem se nejčastěji instalují na volant, pedály nebo řadicí páku. Poslední případ se dlouhodobě jeví jako nejlepší: boduje poměrem účinnosti a pořizovací ceny (zhruba 7000 až 8000 korun), ale také komfortem obsluhy, když je ve vozidle zamontován natrvalo a řidič manipuluje pouze se zámkem.
Elektronická zařízení se v poslední době soustřeďují hlavně na imobilizéry. Dříve velmi hojné alarmy, zvláště ty „veřejné“, jež pouze aktivací houkačky a blikačů upozorňovaly na napadení, ustupují do pozadí. Na vině jsou ale sami uživatelé, kteří nastavením příliš vysoké citlivosti čidel zapříčinili úplnou infl aci signálů při jen trochu větším větru nebo dešti. Výsledkem bylo, že neustálé houkání lidé přestali vnímat, respektive si na ně začali stěžovat. Proto nyní alarmy fungují spíš na bázi zasílání SMS majiteli automobilu. Když ale zloděj tyto zábrany překoná a s autem odjede, už se s ním majitel většinou nesetká. To nejčastěji skončí buď celé někde na Východě (Polsko, Ukrajina, Balkán, Turecko, asi 20 procent případů), nebo rozebrané na díly či přestavěné v tuzemsku (zkušená parta dokáže rozebrat Škodu Octavia do 40 minut). Jedinou nadějí je tzv. diskotéková krádež, když si chce mládež zajistit odvoz ze zábavy domů a vůz po jeho nedobrovolné jízdě zase někde odstaví.
Vyhledávací systémy
Dostat se k autu zpátky ale umožňují vyhledávací systémy, pracující na základě rádiových, GPS nebo GSM signálů. Ty jsou sice dražší, protože klient platí za přímý dohled nad automobilem, ale zase zajišťují opravdu vysokou účinnost (až 98 procent). Pasivní satelitní ochrana stojí zhruba do dvaceti tisíc korun, aktivní až třikrát tolik. Navíc z dispečinku lze na dálku například vypnout motor. Především pro firmy je pak zajímavé, že k těmto službám je někdy možno doobjednat další, zefektivňující nebo kontrolující provoz auta.
Vedle zmíněných tří skupin ještě existuje oblast doplňkových nabídek a možností. Sem patří například instalace ochranných fólií na skla (okolo 5000 korun), jejich označení VIN kódem (pískování), nastříkání některých částí auta neviditelným sprejem (tzv. mikrotečky, nástřik vystoupí pod ultrafialovým světlem), případně nálepka, která policii signalizuje, aby vůz zkontrolovala, pokud ho přistihne při jízdě například v pozdních nočních hodinách.
Je třeba říct, že mnohdy jsou dosti slušnou překážkou už pouhé zámky montované automobilkou. Jejich odolnost se testuje málokdy, ale občas k tomu dochází.
Tak například nejprodávanější evropský motoristický časopis Auto Bild před čtyřmi roky povolal profesionálního experta, aby se pokusil dostat do skupinky přistavených aut. Z tohoto testu vyšly velmi dobře modely Dacia Logan, Volkswagen Fox, Audi A8, Opel Astra a BMW X5. Je ovšem třeba říct, že vesměs šlo o vozy již neprodávaných generací a odborník byl limitován požadavkem nezanechat na vozech žádnou škodu či stopu.
S automobilovou kriminalitou souvisí i riziko, že koupíte kradené (a pohřešované) auto. Když to pak policie odhalí, přijdete o něj ve většině případů bez náhrady. Proto doporučujeme důslednou kontrolu dokladů i identifi kačních znaků, a to před podepsáním kupní smlouvy! Ověření lze provést na webových stránkách ministerstva dopravy nebo za úplatu specializovanou firmou (například Cebia).
***
rady a tipy
1. Při koupi auta, hlavně z druhé ruky, vyměňte zámky.
2. Zvolte kvalitní zabezpečovací zařízení, nejlépe kombinaci dvou a více.
3. Na okno si dejte nálepku jiného zabezpečovacího zařízení, než jaké jste si nechali namontovat. To zloděje zmate a zdrží.
4. Zabezpečení používejte vždy, i když opouštíte auto jen na chvíli.
5. Před opuštěním vůz „ukliďte“, ať nejsou vidět lákadla typu fotoaparát, taška atd.
6. V autě nenechávejte doklady, doma si navíc schovejte číslo motoru, podvozku, VIN kód a fotografi i vozu.
7. Neparkujte na tmavých a opuštěných místech.
8. Místa parkování měňte. Znesnadněte výjezd: kola třeba natočte k chodníku.
9. Klíče od auta nikde nenechávejte, dálkové zamykání používejte z co největší blízkosti.
10. Automobil si pojistěte! Škody způsobené krádeží auta nebo vandalismem kryje havarijní pojištění.
11. Prevence je důležitá, objasněnost případů se stále pohybuje okolo 14 procent.
Žebříček nejohroženějších značek
1. Audi
2. Volkswagen
3. BMW
4. Ford
5. Fiat
6. Škoda
7. Peugeot
8. Mazda
9. Opel
10. Mercedes-Benz
11. Nissan
12. Renault
13. Volvo
14. Citroën
15. Toyota
Krade se všude Ročně se v zemích Evropské unie ztratí asi 450 000 automobilů, jejichž průměrná hodnota činí 375 000 korun. To znamená, že celková škoda dosahuje v přepočtu neuvěřitelných skoro 170 miliard korun! Nejvíce se ale krade v USA, které si celosvětově připisují skoro třetinu případů. Riziková je také Velká Británie, Francie, Itálie či Japonsko. V Česku je nejrizikovější Praha, Středočeský kraj a severní Čechy.