datum: 8. 7. 2010
zdroj: Hospodářské noviny, str. 17 (Podniky a trhy)
Podniky mají to nejhorší za sebou. Alespoň tak se dá usuzovat ze situace na českém automobilovém trhu – autosalony hlásí, že se firemní zákazníci vracejí.
„Až do loňského listopadu drželi trh nad vodou soukromé osoby, teď to jsou s převahou firmy,“ říká šéf Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Svaz včera zveřejnil výsledky za první polovinu roku. Své zákazníky našlo rekordních 89 tisíc osobních vozů, což je o 12,4 procenta více než před rokem.
Zájem o manažerské vozy
Statistiky ukazují, že zájem vzrostl zejména o větší a dražší vozy, právě takové, které slouží ve firmách. Podniky letos koupily 56 procent osobních aut, loni byl jejich podíl jen 41 procent. Výrazně tak změnily strukturu trhu. Klesá podíl malých aut a naopak roste podíl střední třídy.
Je to vidět na prodejích nejoblíbenějších manažerských vozů. Například prodej Volkswagenu Passat poskočil o 24 procent, Fordů Mondeo se prodalo o 31 procent více. Vozů Škoda Superb se hlavně díky nástupu verze kombi prodalo víc dokonce o polovinu. Prodejci dodávají, že zákazníky lákali i akčními slevami, ale spíše než k tomu, aby si auto vůbec koupili, tak k tomu, aby si koupili auto o třídu větší.
Údaje jsou však ovlivněny změnami legislativy, oživení mezi firemní klientelou je však patrné i po očištění od těchto vlivů. V loňském prvním čtvrtletí se část automobilů prodávala s mřížkou v zavazadlovém prostoru, aby spadala mezi užitkové vozy a podnikatel mohl uplatnit odpočet DPH, to nyní statistiku mírně zkresluje. Prodeje navýšilo i to, že od prvního července již není možné využít vládního protikrizového opatření a nový vůz odepsat do nákladů během dvou let. Podnikatelé se snažili na poslední chvíli této možnosti využít.
Výrobci hlásí rekordy
Oživení automobilového trhu, které je téměř globální, je dobrou zprávou pro výrobce. Například automobilka Renault v prvním pololetí zvýšila prodej o 22 procent na 1,35 milionu vozů. BMW hlasí růst o 14 procent.
Koncern Volkswagen, pod který spadá i Škoda Auto, celosvětově prodal za první pololetí 3,5 milionu vozů, což je o patnáct procent více než před rokem.
Samotná Škoda Auto oznámí prodeje příští týden. Výsledky v rámci koncernu zatím zveřejnilo pouze Audi. Prodeje vzrostly o 19 procent a za celý rok by měly být rekordní.
Rovněž francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën oznámila růst o sedmnáct procent na rekordních 1,86 milionu vozů. Šéfové automobilek se přitom shodují, že boom je větší, než očekávali. Za hlavní motor udávají čínský trh. Ten je například pro Audi, ale také pro Škodu již důležitější než německý.
Dobrá zpráva je to i pro české výrobce autodílů. „Firmy jsou zakázkově naplněny,“ řekl například Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. Výroba jede podle šéfů firem prakticky naplno. Automobilový průmysl je přitom v Česku jeden z nejdůležitějších oborů. Přímo zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí.